Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar för 100kg rookie

  • Segelstorlekar för 100kg rookie

    Publicerad av imported_raven på 6 augusti, 2009 vid 10:54

    Hej!

    Jobbar vidare på mitt återfallsurfande. Har en fanatic shark 145:a och en simmer 6,9. Ska skaffa ett större segel, frågan är hur stort? Kollar främst kring 8,0. Hur stort kan man egentligen ha på en 145 liters bräda? Har just börjat få ordning på planing med sele men fortfarande något vingligt…

    Kör kring norra ljusterö.

    Tacksam för tips.

    /Nicholas

    imported_raven svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • martinlundgren

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 18:21

    Det är framför allt bredden som avgör hur stort segel du kan ha på. Hur bred är brädan,75 eller nåt sånt? större än 9.0 blir nog stort.. 8.0 låter ju bra, och bra som komplement till 6.7:an.

  • mfagerlund

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 18:41

    Hej

    Är i samma läge som du, 100kg återfallare med skaplig koll på planingen men inte så mycket mer. Jag köpte 8,0, 6,5 och 5,5. Ångrar inte 8,0 i.o.f.s men hade hellre lagt pengarna på ett 4,5 även om förståsigpåarna säger ett min 145liters x-cite inte lämpar sig för så små segel. Skillnaden i “planingströskel” mellan 6,5an och 8,0 är inte större än att min begränsade teknik kontra vikt skillnaden i riggarna gör att jag (nästan) planar vid samma vindstyrka med endera eller. (Speciellt om det är byigt). Jag lägger hellre pengarna på ett litet segel (och en mindre fena)! FINNS INGET VÄRRE ÄN ATT STÅ PÅ STRANDEN FÖR ATT DET BLÅSER FÖR MYCKET!

  • imported_raven

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 20:07
    martinlundgren;564582 wrote:
    Det är framför allt bredden som avgör hur stort segel du kan ha på. Hur bred är brädan,75 eller nåt sånt? större än 9.0 blir nog stort.. 8.0 låter ju bra, och bra som komplement till 6.7:an.

    Det här är med största sannolikhet en dum fråga men det är ju därför posta tråden:wink:: Jag trodde det var volymen som avgjorde segelstorleken, kan du förklara?

  • imported_raven

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 20:10
    mfagerlund;564586 wrote:
    Hej

    Är i samma läge som du, 100kg återfallare med skaplig koll på planingen men inte så mycket mer. Jag köpte 8,0, 6,5 och 5,5. Ångrar inte 8,0 i.o.f.s men hade hellre lagt pengarna på ett 4,5 även om förståsigpåarna säger ett min 145liters x-cite inte lämpar sig för så små segel. Skillnaden i “planingströskel” mellan 6,5an och 8,0 är inte större än att min begränsade teknik kontra vikt skillnaden i riggarna gör att jag (nästan) planar vid samma vindstyrka med endera eller. (Speciellt om det är byigt). Jag lägger hellre pengarna på ett litet segel (och en mindre fena)! FINNS INGET VÄRRE ÄN ATT STÅ PÅ STRANDEN FÖR ATT DET BLÅSER FÖR MYCKET!

    Är din 6.5 och 8.0 jämförbara i kvalitet. Jag har hört med betoning på hört att det ska vara väldigt avgörande om man har ett nyare segel eller inte. Själv sitter jag men en 6,5 a från 98 (tidigare delvis demolerad bräda och rigg) samt en 6.9 spark 07:a som kom med sharken. Jag tycker mig märka en rejäl skillnad på lätt hantering och planingsvillighet mellan de två till sparkens fördel.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 21:28
    Raven;564602 wrote:
    Det här är med största sannolikhet en dum fråga men det är ju därför posta tråden:wink:: Jag trodde det var volymen som avgjorde segelstorleken, kan du förklara?

    Volym skapar framförallt stabilitet när det går väldigt långsamt, typ när du guppar omkring i 1 m/s och knappt har styrfart. Så fort man gör lite fart framåt så är det snarare bredden som skapar stabiliteten och bärkraften i brädan.

    Jag skulle kunna tro att din Shark tar upp till 10 kvadrat men ta det inte som att jag tycker det är en bra idé att köra med så stort segel på den brädan, du kommer inte ha speciellt kul. Runt 8-8.5 tror jag är betydligt mer lagom.

  • pgvirtual

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 07:23

    Eftersom du får upp 100 KG på vågen så tycket jag nog att du skall våga dig på en 8.5 m2, och gärna litet större (men inte mer än 9.0 m2). Din Shark 145 klarar utan vidare ett så stort segel.

    Själv väger jag också 100 kg och vet att det är en enorm skillnad på planingströskeln mellan 7 m2 och 9 m2. En sjua planar för mig upp i närmare 10 m/s, medan min nia utan vidare planar i 7 m/s (kanske litet mindre vind). Det gör en stor skillnad i antalet planingsdagar!

    Raven: Förståsigpåarna har alldeles rätt. En 4.5 m2 har inget att göra på en 145 liters bräda. Ett så litet segel genererar så lite “downforce” att nosen flyger omkring hur som helst. Det är bättre att försöka hålla i ett större segel. Och om du planar lika tidigt med en 6.5 som med en 8 så är det något fel på tekniken, antingen din teknik eller riggningen!

  • imported_raven

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 10:51

    Tack för råd och åsikter, då kommer nästa fråga: Vilket segel ska man satsa på, har kollas på simmer spark men sett att de fått en del dålig kritik för bristande kvalitet. Någon som har koll på dessa?
    Funderar även på om man toskar mycket prestanda på att gå på ett segl från början av 2000, tänker mig då north, neilpryde, simmer eller ngt annat större märke.

  • staffomania

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 12:06

    Väger också runt 100kg och har en f2 stoke 145. Har följande linje (som jag delar med tjejen) 5.5, 6.4, 7.5, 8.5.. Jag kör mest i stockholmstrakten och är usel på att få upp brädan i planing så de segel jag använder mest är 7.5 och 8.5.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 15:40

    Köp ett cambersegel. Inte fullcambrat utan ett freeridesegel som NP V6 eller liknande. Cambers är rätt trevligt i de här storlekarna.

  • svennebanan

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 09:47

    Jag (97kg) har testat lite fram och tillbaka i sommar mellan ett Fluido 8.3 (utan camber freerace 488 luff 215 bom) och ett NP V8 8.5 (två cambers 520 luff 234 bom). Efter att ha bytt från en svampig aluminium bom (185-245) till en kolbom så gillar jag V8an betydligt bättre. Mer lätthanterligt än innan och inget problem att rotera cambers. Satsa på ett cambersegel på minst 8.5 men tänk på att det behövs en rejäl bom och aluminium i de längderna kan bli lite svampigt.

  • imported_raven

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 16:40

    Ser ut som om det kommer bli 8.0 eller mera. Funderar om jag klarar mig på min 460-mast med ca 40 cm förlängning samt en local-spirit bom 2,45 som max.

    Tappar man något som jag som nybörjare kommer märka av att förlänga istället för att tjacka 490 ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar för 100kg rookie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.