Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglet är som en död presenning – VARFÖR???

  • johanvm

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 19:58

    Tack!!! (….vidarebefordrat.)
    /Johan

  • bennet

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 18:35

    Här kommer ett inlägg från polaren Thomas som från och med idag är registrerad på Surfzone.

    Tack alla för era svar och tips. Det uppskattas!

    I fredags ringde jag Skidsport i Bromma där jag köpte brädan och riggen för ett par år sedan. Jag berättade för dem hur jag upplevde det hela och de sa att det de gärna hjälpte till att rigga om jag bara kom dit. Sagt och gjort, igår morse hängde jag på låset och fick mycket bra hjälp att justera in grejorna. Det visade sig att många av tipsen jag fått av er stämde bra med deras uppfattning.

    Som jag nu uppfattad det hela ska nedhalet ska vara någonstans mellan de två riggningarna på bilderna ovan. När allt är bra trimmat ska fjärde lattan från toppen sluta bara en liten bit in på masten. Den ska liksom skrapa i och snäppa men inte kräva någon stor kraft för att flytta den från ena till andra sidan masten. Övriga lattor går då fria.

    Att uthalet är rätt kan man kolla genom att på ca en armlängds avstånd (knapp meter) in från bommänden trycka seglet i riktning mot bommen. Seglet ska då gå att trycka ner ända mot bommen med viss ansträngning. Det ska absolut inte vara slappt eller falla ner mot bommen av egentyngd som vissa andra fabrikat tydligen tillåter.

    De nedre lattorna behövdes mycket riktigt spännas en hel del. Men man ska som påpekat vara försiktig med den övre lattan. Det gör inget om det är lite rynkigt längs med den.

    När allt var injusterat var där en buk som visade sig tydligt när vi tryckte ner seglet i framkant. Dock ska man inte förvänta sig att den blir som på ett cambersegel. Sen krävs det förstås lite finjusteringar beroende på vind.

    Jag är ny mycket sugen på att få testa det hela på vattnet men en rejäl förkylning med feber har satt stopp för det.

    Tack Svenne för erbjudandet om riggningshälp. Jag provar dock med det jag fått lära mig så här långt och hoppas att det kommer att fungera.

    /Thomas

  • rillestark

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 19:36

    Välkommen till SurfZone! 🙂

    Härligt att du fick bra hjälp! Ser fram emot din rapport när du prövat dina nya kunskaper på vattnet!

    Frid!

  • bennet

    Medlem
    1 september, 2014 vid 05:37

    Tack!
    Jag återkommer när jag har testat.
    /T

  • jesper-b

    Medlem
    1 september, 2014 vid 15:17

    Det mesta går att trimma till så det funkar! Under mina år som formulaseglare så bytte och filade vi lattor en hel del. Det är billigare än att både byta mast eller segel. Går att få till mer eller mindre buk på olika ställen även om det inte finns cambers som kan tjusteras. Pröva, fintrimma, pröva…. Lycka till!

    /JB

  • bennet

    Medlem
    1 september, 2014 vid 16:03

    Tack JB!
    Skönt att höra!

    /Thomas

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglet är som en död presenning – VARFÖR???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.