Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele i eller inte?

  • Sele i eller inte?

    Publicerad av yomoooo på 14 november, 2008 vid 23:16

    Var ute idag och seglade själv, blåste 8-10 m/s och jag önskar att jag kunde säga att jag kraschat i nån sorts monstervåg men vågorna var nog bara drygt 1 meter :tongue:

    Iaf så tog jag lite fart och föll av på en djup slör med en våg. Jag var inte i fotstropparna så jag gjorde ett ganska coolt kastfall med framåtvolt och allt och bröt bommen i landningen eftersom jag var ikrokad. Jag körde Kona-bräda och 5.0 m2 segel.

    Vad jag undrar är: Innan man har lite mer koll på vågsegling, borde man strunta i att använda selen och slippa några kastfall? Hade jag inte varit ikrokad hade jag nog hunnit släppa bommen. En annan grej är ju: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61193&highlight=kastfall

    Vill förresten tacka för alla “överlevnadstips” jag läst här på Steffo, hade bl a med mej mobil i vattentätt fodral om det hade gått riktigt åt skogen. Nu gled jag bara in med vågorna, ca 50 meter.

    yomoooo svarade 15 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oden031

    Medlem
    15 november, 2008 vid 00:42

    Kona är kända för att orsaka sådana skador….

  • simpa

    Medlem
    15 november, 2008 vid 01:02

    Det finns väl ingen anledning till att ha sele i när du rider vågor. Eller var det en **** du hade?

  • stinger

    Medlem
    15 november, 2008 vid 01:07

    Jag skulle nog vilja säga att det hade varit bättre med fötterna I stropparna och selen urkrokad istället för tvärtom.

  • yomoooo

    Medlem
    15 november, 2008 vid 10:21

    OK, tack för tipsen! Jag har surfat lite då och då sen något år tillbaka men seglar Laser i vanliga fall. Har börjat surfa lite mer på allvar i höst och satte första vattenstartern förra helgen men nu sitter dom nästan obehindrat så det går fort fram 🙂

    Uppskattar alla tips!

  • simpa

    Medlem
    15 november, 2008 vid 10:47

    @yomoooo 516020 wrote:

    OK, tack för tipsen! Jag har surfat lite då och då sen något år tillbaka men seglar Laser i vanliga fall. Har börjat surfa lite mer på allvar i höst och satte första vattenstartern förra helgen men nu sitter dom nästan obehindrat så det går fort fram 🙂

    Uppskattar alla tips!

    Det var en aningen ironiskt menat, det är inga tips. du SKA vara urkrokad när du rider vågor och du SKA stå i stropparna. Eller ja, allt är relevant men i regel så är det oftast så. Men du behöver inte kroka ur förrän du känner att du har fångat vågen och kan lägga ner seglet och styra mot läppen för att sedan trasha den.

    Du känner efter själv. Däremot ett tips som egentligen också är ett SKA. Vill du utvecklas och rida vågor, kör för fan inte på en ****, köp dig en riktig vågis!
    Lycka tä

  • andersbq

    Medlem
    15 november, 2008 vid 13:37

    Tänkte lite på dig när jag var ute i TT idag i 32 knutar.
    Först och främst så är det ingen slump att nästa alla använder små brädor till små segel när det brallar i. Det blir bökigt och det händer konstiga saker när man kör med jättebräda i mycket vind. Ännu värre blir det om det är vågor. En liten smidig bräda är väldigt enkel att åka runt med. Den brädtypen du kör med levereras med typ 8,5 m2 segel, den funkar säkert kanon att glida runt med i lätt- och mellanvind.

    PS På det här forumet så räknas den sortens bräda som du har som segelbåt. Den är dessutom inte längre med i Svenska Vindsurfingförbundet längre, därför kan du få lite konstiga svar ibland.

  • yomoooo

    Medlem
    15 november, 2008 vid 16:44

    Jo jag har märkt det 😛

    Jag har iaf en BIC-bräda på ca 110-120 liter som jag ska börja köra med så fort jag fått ned den till Ängelholm (förmodligen i vår), det ska nog passa lite bättre till vågsegling.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2008 vid 01:17

    Värst vad mycket småtöntigt Kona-bashande det var här. Kona är väl inte det lättaste att segla vågor med, men jag tror inte det var det du gjorde, du seglade snarare bland vågorna och det kan man göra med de flesta brädor.

    Däremot tycker jag det var en jakla klen skitbom som inte höll för ett ikrokat kastfall. Jag har fått fler ikrokade kastfall än jag kan minnas, inklusive sjukt överriggade, och jag har aldrig knäckt en bom. Den bom som säkert fått flest kastfall använde jag från 1989 till 2003, jag landade dessutom en massa höga hopp ikrokad i den bommen. När jag till sist gjorde mig av med den var det för att den inte passade RDM-master.

  • schnitzler

    Medlem
    17 november, 2008 vid 07:19

    jag har pajjat 2 bommar vid kastfall på 1 1/2 år…

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2008 vid 09:46

    Det finns ganska gott om klena skitbommar på marknaden. De är starkare än skitbommarna var för 10 år sen men fortfarande skitbommar. Jag pajade ett frontbeslag vid raktframsegling, ingen vurpa alls, för nåt år sen och den bommen hade alltid känts svampig och svajig.

  • svennebanan

    Medlem
    17 november, 2008 vid 10:08

    Om det är en Kona ONE du kör så är det lite krångligt med stroppar och vågor då det inte finns någon vågplacering av stropparna på brädan. De som finns är för freeride och sitter långt ut och är nog lite svåra att stå i om du är på en våg, men de kan nog rädda från kastfall iaf.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2008 vid 10:41

    Å andra sidan är konan såpass bred att det är tveksamt om man skulle kunna segla den med stropparna i mitten.

  • yomoooo

    Medlem
    17 november, 2008 vid 19:52

    Brädan & riggen är lånad så bommen till 5.0 är avsedd för en 55 kg-seglare, därav smalare och klenare än andra bommar. Jag lär mej på den som freeridebräda i vanliga fall med en rigg på 9.0, ska som sagt börja köra på en mindre bräda med 5.8-rigg i vår.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele i eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.