Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sele till lång och smal

  • sele till lång och smal

    Publicerad av surftobben på 14 februari, 2013 vid 23:28

    Hallå!
    Nybörjare som funderar på att skaffa sin första sele här…:confused2:
    Skulle vilja höra om det finns någon annan vindsurfare därute med liknande kroppsbyggnad och vilken (sorts) sele denne i så fall använder… Är 194cm lång, ca 75kg och har en förhållandevis klen rygg. Ska jag satsa på midjesele eller sittsele? Vilket alternativ avlastar ryggen bäst? Provade en midjesele en stund på en surfkurs häromåret i Lomma (dakine-nånting) och den var inte vidare skön alls (den gled antagligen upp för högt)…

    Dessutom, eftersom jag har dålig uppfattning om vilken längd jag vill ha på tamparna, är det variotampar man ska satsa på då? Såg monotampar på någon nätbutik och det verkar ju underlätta justeringen men eftersom jag som sagt inte vet vilken längd jag vill ha är dessa nog en dålig idé, såvida det inte finns monovariotampar?

    (Skulle det redan finnas en gammal tråd med detta ämne ber jag om ursäkt men vänligen hänvisa mig rätt (har letat en del…)).

    Tack! /Tobbe

    hakuna svarade 11 år sedan 15 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 18:44

    Jag är 195cm och 80kg och har lång,krokig och klen rygg, mycket problem när jag var yngre samt tillofrån fortfarande. De första åren jag körde hade jag sittsele men har de senaste 20åren(förutom uppehåll några år) kört midjesele. Har inte uppleft några problem med midjesele trots att jag under perioder seglat väldigt mycket, däremot hade jag ett par rejäla vurpor med sittsele när jag var ikrokad. Bräda o rigg tog stopp medans överkroppen fortsatte, selen tog stopp i tamparna och ryggen fick en rejäl knäck, tog några månader att komma tillbaka. otur kanske men jag tror risken för detta är mindre med sittsele då selen sitter lite högre.

    Däremot är det inte alla selar som passar, flera av de jag testat har glidit upp så det är viktigt att prova ordentligt innan, fråga gärna andra om du kan låna olika märken och prova. Det viktigaste är att selen är bekväm och sitter på plats.

    Sen finns det kanske någon läkare på forumet som kan det här bättre än jag och kan säga vad som är bäst rent medicinskt (heter det så?)

  • alexasu

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 19:47

    På surfklubben i Lomma har vi de billigaste Neil pryde-selarna. De ger väldigt lite stöd, ger god rörlighet. Det finns ju hundratals olika modeller på midjeselar så det ska nog gå att hitta passande om du åker till en välsorterad butik och testar!
    Angående att midjeselar glider upp. Visst det händer, jag har rätt breda höftben så min vill gärna upp några cm från vad jag hade ansett optimalt. Det går dock att motverka uppglidandet med rätt teknik, vilket även ger bättre masfotstryck: luta dig ut från riggen med axlarna och inte med rumpan. Sen hjälper det med hyfsat långa linor så du kan sträcka helt på armarna också.

  • surftobben

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 01:27

    Tack för era svar!
    Björn, får man fråga vad din midjesele heter?
    @Björn Daniels 706992 wrote:

    otur kanske men jag tror risken för detta är mindre med sittsele då selen sitter lite högre.

    Antar att du menar midjesele här…?

    Alex, fick för mig att det var en DaKine-sele jag lånade där men det var kanske en NP. Att den satt dåligt kan säkert också ha berott på handhavandefel från min sida (jag kanske inte spände åt den tillräckligt, vad vet jag). Givetvis får jag bege mig till en välsorterad surfbutik och prova men jag är ändå tacksam för tips om vad som funkar för andra så att man vet var man ska börja att leta någonstans… Tack för tipset ang. kroppshållning!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 05:41

    Ja, givetvis menar jag midjesele. Jag har en np med några år på nacken, vet ej vad den heter. Men det finns ju som sagt mängder av selar så någon som är bra hittar du säkert.

  • snej

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 10:22

    Jag är 196 cm, 80 kg, och smal som en sticka. Har kört Dakine Hawaii T4 (tror jag den heter) de senaste åren. Min glider upp hela tiden, också här pga att mina höfter är bredare relativt midjan. Har dock inte fått tummen loss att testa andra selar. Jag spänner selen stenhårt men tycket ändå att den glider lite för långt upp. Nu har jag inte riktigt koll men ska selen sitta just på midjan eller ska den sitta delvis på höfterna?
    Dakinen känns ganska stel, kan tänka mig att selar med lite mer “dämpning” som Pat Love?? kanske sitter bättre.
    Mvh

  • dr-masse

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 12:36

    Det finns bara ett råd – prova, prova och prova. Rätt hängsele handlar, precis som våtdräkt, om passform. När du sedan förhoppningsvis har ett par-tre kandidater, då kan du kika mer på kvalitet, funktion, märke å färg.

    Även jag, 190 å 78 kg, hade en DaKine T4 som jag sålde då jag aldrig fick den att sitta bra (bra sele i övrigt). Selar som funkat för mig har varit Pat Love TFM, Gaastra någe och nu en Simmer Mission (tror jag).

  • the_novice

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 14:14

    Jag har inte samma kroppsbyggnad (70kg, 175cm) men har haft ryggproblem av och till och har testat en hel del olika selar genom åren. Generellt så kan man väl säga att midjeselar är lättare att komma i och ur, det är därför man använder dem i vågor där selen mest används för att avlasta armarna lite då och då. För race segel däremot så kör man mucket längre sträckor ikrokad och krokar bara ur vid gipp och slag. Där är en sittselen mycket bättre då belastningen ligger mera över höfterna jmf med midje-sele.

    Till en nybörjare så är en midjesele nog lättare att lära sig på, testa i butik vilket som passar bäst (håller med övriga att PatLove är bra). De flesta butiker brukar även ha en lina att provhänga i, så att man känner hur de funkar med drag i kroken (draget skall ligga över svanken och inte över revbenen). Om du inte hittar en midjesele som känns rätt så kolla även på sittselar med hög krok och mycket ryggstöd (tex DaKine XT). Det blir liknande krokhöjd som en midjesele, inte riktigt lika högt men med fördelen att selen inte kan glida uppåt.

    Jag skulle även rekommendera justerbara linor, det gör att du kan justera linlängden efter behag och oberoende av bommens position. Man kan mycket väl ha lite längre i början och sedan korta dem allteftersom du blir säkrare på att komma i och ur.

  • christian

    Medlem
    17 februari, 2013 vid 19:30

    Hej

    Som du ser av min signatur har jag en relation med On Top som säljer Mystic.
    Jag kör både med både sitt – och midjesele . Sittsele till slalom/ B&J och midjesele till vågsegling. Båda selarna är Mystic Code . Det fiffiga med den selen är att man spänner åt passformen det sista med en liten “ratt” i korsryggen. Passformen blir perfekt. Har haft dem i två säsonger utan en tendens till trassel. Jag tror dom är rätt ensamma om den lösningen.
    Det låter som om du skall ha en sele som inte glider upp. Mystic gör egentligen (designfokus) selar för kitare och där är det extra viktigt att selen sitter bra eftersom draget ibland går betydligt mer uppåt än på en vindsurfingsele.
    Sedan finns det inget absolut rätt eller fel när det gäller sitt- eller midjesele. En sittsele med kroken lågt brukar användas av race/slalomseglare men man ser rätt många som kör slalom med midjesele också, och gör det bra!
    Jag har haft sittsele sedan jag började vindsurfa i slutet på 80-talet och skaffade min första midjesele 1998. Är det riktigt choppigt som det blir där jag seglar mest föredrar jag sittselen, för efter några timmars studsande i midjeselen känns det som om njurarna protesterar lite emot behandlingen 🙂

    Är du seriös i din vindsurfing är mitt råd att du köper en riktigt bra och påkostad sele (oavsett märke), en hög komfortfaktor gör tiden på vattnet så mycket roligare. Det finns inget värre än att åka runt med en sele som skaver eller trycker på ett revben.

  • surftobben

    Medlem
    18 februari, 2013 vid 11:38

    Tack för alla innehållsrika svar! Om man ska sammanfatta vad webb-panelen (ni) tycker, så säger en klar majoritet att jag ska satsa på midjesele i första hand men att det är viktigt att prova ordentligt i butik före köpet. Alternativ till midjesele kan vara sittsele med högt stöd.

    Pat love (TFM) och Mystic är märken som jag tror att jag ska kolla på lite extra efter era tips. Jag har en Mystic-flytväst sedan tidigare som jag är mycket nöjd med då den sitter som gjuten tack vare ett särskilt spännband runt bröstkorgen. Kan tänka mig att de har innovativa lösningar även för selar men som sagt så drar jag mig för att köpa just sele via webb-butik. Tyvärr har jag nog inte heller budgetutrymme för de mest innovativa selarna just nu.

    Kan tillägga att jag mest surfar på insjöar med plattvatten eller lite chop. Vågsegling, formula, etc lär inte vara aktuellt inom överskådlig framtid.
    /Tobbe

  • tws

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 16:25

    Kjøp brukt trapes Surftobben!!! En stor størrelse, ikke trang NO. NO, NO. Med stoff på innsiden om du har gummidrakt. Pryde sin wavesele synes jeg funker best. For å holde den nede helt nede på hoften fester du 4 stk velkrobånd sammen 2 og 2. Hver ende fester du i 4 hull, 2 nede foran og 2 nede bak på trapesen. Dra en liten neoprenarm (eller sy smalere en neoprenlegg) over båndene. Da har du en behagelig stropp som holder den nede. Har du trapesen lanmgt nok nede så tar ikke stroppen noe lastoverføring.
    Hoppsann; husk å bruke lengre liner enn de anbefaler i surfbutikken. 180cm => 34″ liner minst!

    Så hopper du høyere :).

    Husk:
    Svart el-teip, 4 litt strenchy velcrobånd, 1 gammel våtrakt, kjøkkenkniv + 5 minutter ved kjøkkenbordet.

  • surftobben

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 19:48

    Tack för svaret! Ja, begagnat har jag redan funderat på. Då har man i alla fall inte lagt ut så mycket pengar om man efter ett tag kommer på att den inte sitter tillräckligt bra.

    Lösningen med kardborrband var minst sagt intressant (nästan som strumpeband…(!)). Jo det verkar logiskt med långa tampar, åtminstone till att börja med. Men var får man tag på så långa tampar? Verkar som längre än 32″ kan vara svårt att få tag på…(?)

    Hopp är jag nog inte redo för ännu, men det kan nog bli ett och annat kastfall istället… =) /Tobbe

  • bicless

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 21:41

    Det är väldigt ovanligt folk kör 34 tum. Rent statistiskt säljer vi massvis 24-28. På sista åren har vi börjat sälja rätt många 30″ också. Så långt som 32″ säljs fortfarande knappt alls även om det alltid finns på lager. Att man måste ha 34″ om man är över 180 stämmer inte, jag är 187 och seglar aldrig längre än 30″, oftast 28″. Men här finns såklart många teorier och smaker.

  • jesper-b

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 22:00

    Jag säljer massvis med 32” och en hel del 34 och 36”! 24” har jag inte sålt på många år. Men då har jag och Bicless nog lite olika kundkategorier… /JB

  • surftobben

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 22:59

    Ok, lite olika bud alltså, inte helt oväntat… Vet ni om det finns några vario-tampar som kan bli så pass långa?

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 04:11

    Hot’s tampar (och många andra märkens) är dock nästa 2″ längre per storlek än DaKine. Kan vara bra att veta.

    Själv är jag för övrigt 176cm lång och kör 30″ tampar (Hot). Jag skickar även ut min frun som är lite nybörjare på det där med hängsele på mitt kit med samma tampar och det funkar även för henne. Mycket vanesak det där. Men det som jag personligen märkte väldigt tydligt när jag gick över till dessa längre tampar från 26/28 för några år sedan var att jag blev mindre trött. Jag körde båda längderna parallellt ett tag och det var märkbart mindre tröttsamt att segla med de längre tamparna.

    @Jesper B 707471 wrote:

    Jag säljer massvis med 32” och en hel del 34 och 36”! 24” har jag inte sålt på många år. Men då har jag och Bicless nog lite olika kundkategorier… /JB

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sele till lång och smal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.