Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sele till lång och smal

  • mankan

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 09:08

    Jag har en Mystic Razor midjesele som jag har haft i 3 år. Sitter som gjuten och känns hur stabil som helst. Är visserligen inte så lång och smal (176cm/78kg) men den funkar ihop med deras flytväst. Kroken är stabil och selen har inte försämrats nämnvärt under dem åren som jag kört med den. Blir nog en mystic sele igen 🙂
    Intressant det där med längre linor och mindre trötthet i armarna. Blir nog till att testa.

  • jesper-b

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 10:30

    @Ola H. 707478 wrote:

    Hot’s tampar (och många andra märkens) är dock nästa 2″ längre per storlek än DaKine. Kan vara bra att veta.

    Än mer festligt är det att Dakine mätte sina egna tampar ett antal år sedan och insåg att deras längdangivelser var lite “konstiga” (≈fel). Då ändrade de dem (så de stämde med bl a HSM och flertalet andra märken). Men då blev DaKinekunderna sura när de köpte nya eftersom de inte stämde i längd med deras gamla. Då gick Dakine tillbaka till sina tidigare lite “konstiga” längdangivelser.

    Bara en till liten story om att man inte ska lite för mycket till/stirra blint på/ siffror och mått. Inget datablad i världen kan ersätta djup materialkunskap!

    /JB

  • alexasu

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 10:33

    @Surftobben 707475 wrote:

    Ok, lite olika bud alltså, inte helt oväntat… Vet ni om det finns några vario-tampar som kan bli så pass långa?

    Tror också att alla som gett längre tampar en ärlig chans har insett fördelarna och de som köper 24″ är antingen barn eller bara gör det av gammal vana.
    När jag började med sele hade jag ett par dakine typ 28″ eller nåt, men tyckte att de var för långa och att jag “tappede” dem när jag körde. Jag bytte då till 24″ vilken tycktes lösa problemet.
    När jag väl blivit bekväm med selen och började jobba mer på att plana tidigare och köra “effektivare” (vilket jag fortafarande jobbar på…) så insåg jag att 24″ tamparna gjorde att jag höll riggen väldigt nära kroppen, vilket gör att man inte hittar det bästa dragläget. Jag bytte således upp till 28″:orna igen och tyckte mig märka att jag både gick igång lite tidigare och inte blev överriggad lika snabbt. Och jag krokade inte ur mig ofrivilligt längre ens en gång. Det problemet berodde antagligen på att jag omedvetet böjde på armarna och kom för nära riggen när jag var helt grön.
    Jag är 196 cm och växlar nu mellan simmer 32″ och 34″. Mitt tips är alltså att köpa ganska långa med en gång om du är lång så att du inte lär dig köra med den “oeffektiva” stilen som jag gjorde.

  • svenne

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 12:29

    Jag har 30″ på 175 cm.
    En annan fördel är att bommen kan riggas högre vilket ger mer tryck på mastfoten än på brädhäcken. Gör också sitt till för planing och balans.

  • tws

    Medlem
    1 mars, 2013 vid 02:59

    Det er fel å kjøre med trapesen på ryggen. Den skal være nede på hoften. Kroppens massmiddelpunkt ligger i hoften (eller det kjenns slik). Derfor skal ikke gjøre som erfarne windsurfere men heller ha lengre liner. Flytter man kroken ned så må linene være lengre. Det ultimate opsettet er grovt sett ikke individuellt. 175cm = 32″ liner 180cm = 24″ og 185cm= 26″ etc. Du kan kjøre 2″ kortere men det blir ikke letter å seile av den grunn. Ett av windsufingens største selvbedrag faktisk og selv eliten ‘pulls the wool over your eyes’. Ikke viljet selvsagt, Kan den perfekte trimmen etter 20 år med seiling finnes? Bare hvis man i sannhet eksperimenterer. Mange blir såre når de finner en bedre trim, lik det å årevis leve i uvisshet om et godt break. Litt sørgmodig egentlig, for lengden på linene og plassering av kroken er den viktigste innstillingen man kan gjøre på et seilbrett.

  • poppo

    Medlem
    1 mars, 2013 vid 07:11

    tws, har fattat din poäng och håller i princip med även fast jag inte tagit det så långt själv (kör 32″, är 183cm). har lekt med tanken att testa nåt som håller ned selen då den tenderar att glida upp (avsaknad av v-torso), dock saknar man ju inte direkt snören i grenen från sittseletiden för 20 år sedan…

    här får vi dock anta att dina siffror blev lite fel…
    @tws 707503 wrote:

    175cm = 32″ liner 180cm = 24″ og 185cm= 26″ etc.

  • tws

    Medlem
    3 mars, 2013 vid 14:25

    Jepp, 175/180/185 = 32/34/36. Det er svårt å seile med så lange liner uten å konvertere selen til en boxershorts 🙂 ER du ung med V formet overkropp så går det kansje.

  • hakuna

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 12:15

    Jag är 192 cm / 82 kg och kör med en sittsele och 22″ tampar!
    Detta kan bero på att jag har XL-ben och M-överkropp…

    //Snart börjar säsong 22 för mig!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sele till lång och smal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.