Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Select SL9 eller choco fireblade/mach 1?

  • tbsurf

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 06:13

    En sak som spelar roll är ju vilken f2 sx vi pratar om, och såklart vilka segel du kör med. Fenorna du nämner är finfina men mach1 finns ju bara upp till 30.. SL9 finns från 25 (eller 27 kanske det är.) ända upp till 39. Du har fördel av att köra samma modell på dom sizer du väljer så lite avgörande för ett bra tips är som sagt vilken f2 sx du har.

  • surfteo

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 06:16

    SX M och north warp 7.3,8,0. så fenstorlekar mellan 34-40 ungefär.

  • jester

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 06:54

    Då är Chocos alternativ Choco FireBlade. en 36:a till 7.3 och en 40 till 8.0, hade jag nog skaffat.

  • badjanne

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 08:57

    I Holland rekommenderade speednissarna en Select SL7 37 cm till min RAM 7,8 (förra året)
    Pga allt sjögräs har jag nästan alldrig testat den. Det blir mest Lessacher Chamäleon 320 och den funkar men ger väl inga toppfarter direkt, men i Klagshamn har man inte annat val.

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 09:00

    Surfteo: Varför gå mainstream? Kör en “rövare” o testa Lessachers B+F. Tunn profil med förhållandevis klent lyft (iaf på 30cm med rake 40), grym kontroll o otroligt bett som verkar bli bättre ju mer det blåser… Maila Wolfgang Lessacher så lär du få ett hyffsat vettigt svar! O ja, finishen är inte den bästa men fullt tillräcklig!

  • p-malmkvist

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 09:08

    Tycker att choco fireblade 38 som jag seglat vinklar upp brädan skönt och är väldigt lättseglad men inte så värst snabb toppfart, tyckte den kändes riktigt bra på halvvind.. Men sl7:an är snabbare upplever jag på slör och framförallt på kryss..

  • culing

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 21:02

    Jag har ingen riktig erfarenhet av Choco men Select har jag stor erfarenhet av.
    SL7 är den mest allrounda fenan jag har använt, SL9 är mindre lyft, mer kontroll och kanske lite snabbare men bara på undanvind. Select säger själva att SL9 är en downwindslalom/speedfena ändå så görs den ända upp till 43 cm.
    På Fantic Falcon 104 och 110 har jag kört SL7 35 o 37 med 7,6m2, hur bra som hellst, behöver ingen bättre fena. På mindre brädor har jag kört SL9 och Devil, det är kanske där dessa fenor gör sig bäst. Devil 29 och 31 är sjukt snabba när det är stökigt och svårseglat, suverän kontroll. SL9 är nog snabbare än devil om det inte är allt för stökigt.
    Min absoluta favorit är SL7 37 som kommer att sitta fint även på Falcon 112.

  • kapten-k

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 21:56

    om man är rik så finns det bra fenor
    http://www.deboichetcustom.com

  • safesurfer

    Medlem
    24 oktober, 2009 vid 08:04

    Instämmer i att sl7 37cm funkar ypperligt med ett 7,3 segel. Jag misstänker att på lite större fenor är composit bättre än G10 eftersom man borde kunna göra tunnare fenor. Med G10 är man väl mer eller mindre tvungen att öka tjockleken för att inte få för mycket flex.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Select SL9 eller choco fireblade/mach 1?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.