• Set ångest

    Publicerad av velandacarl på 11 juli, 2013 vid 16:47

    Hej alla erfarna surfare,

    Har surfat en del pa gammal skit och mest bara cruisat fram och tillbaks och är nu sugen pa att ta vindsurfingen till en ny niva.

    Mitt problem är att jag inte vet riktigt vad jag vill / behöver för grejer.

    Har tänkt mig att köpa nagot jag kann utvecklas pa, men är inte nagot stort fan av att ga ut i storm och köra.
    Har fatt för mig att jag vill ha nagot at “light wind” “free style” hallet, gärna en bred bräda som man kan snurra lite pa med seglet etc.
    Kanske göra en “Volcano”, om man nu lär sig detta..
    Vill ha ett segel i spannet 4-5 m2 tror jag, kör i dags läget med 6.7 eller nagot och känns tungt som fan..
    Men ingen jävla färja som man kan grilla pa.

    Med andra bord söker ett paket som planar lätt, är ganska stabilt och gar i segla när det inte blaser sa mycket..
    Som ni märker är mitt ovetande stort och behöver hjälp fran experter!!

    Väger i dagsläget mellan 63-67 kg
    180 cm lang
    Maxpris runt 8000 kronor..

    Bor för dagsläget i Tyskland sa kanske är billigare här nere?
    Tips på sidor?

    Tacksam för all hjälp man kan fa!!

    alexasu svarade 10 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • emilvikingstrand

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 19:24

    dra ner och kolla vad localsen kör där du tänkt segla. Kan kanske vara listigt att utgå ifrån de förhållanden som normalt uppträder på ditt himma spot.

  • alexasu

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 19:59

    Med en freestyle och 5.3:a kommer du plana sjukt tidigt med din vikt! Vid typ 7 m/s kanske?
    Du kommer märka snart att det är roligare när det blåser mer, så då blir det att komplettera med ett 4.7 och kanske ett 4.2.
    under 70 kg så borde det gå att snurra lite segel i lättare vind med 100 liter, en freestylebrädor finns ju ofta i 110 liter också. Tror dock det kommer bli för stort för dig när du väl planar, så länge det inte är helt ultra-platt.

  • svensson61

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 08:18

    Kände precis samma sak för några år sedan och har gått “freestylesvängen”. Jag kör Patrik Freestyle 99 liter med Sailloft Quad 4,0 4,4 och 5,2. Väger runt 70 kilo och planar precis som Alex säger redan vid runt 7 m/s. Tillräckligt stabil att dra rigg och börja snurra segel. en perfekt kombination om man vill in på Freestyle.

  • Aquario

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 08:22

    Håller med alexasu, den ultimata uppsättningen för en lättviktare under 70 kilo som vill plana extremt tidigt och öva balanskonster i lätt vind, måste vara en freestyle på ca: 100 liter och ett segel strax under 6.0 m2.

    Uppskattar man fart så är kanske en 110 liters FSW lite bättre. Men satsa på låg vikt, bräda av typ pro edition i kolfiber och mast av minst 60% kolfiber. En lätt rigg gör vattenstarten mycket enklare, och sådana får man öva mycket på innan man fått till slag och gippar.

  • velandacarl

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 08:42

    Tack allihopa för svaren.

    Har kollat runt pa en massa brädor och funderar lite pa det här med att allting skall passa.

    Vad jag har förstatt det om jag köper en begagnad bräda fran 2008 och framat, har da alla denna “mastfot box”, vilket gör att alla nyare mastfötter fungerar?

    Sen pa mastfoten passar alla segel eller? Maste man ta hänsyn till nagot här med?

    Om ni skulle rekommendera mig till att lägga extra pengar pa nagot i början vad skulle det vara? Har läst att seglet slits väldigt mycket i början?

    Nagra tips pa brädor i 100-110 liters klassen?
    Starboard carve 111l skall vara bra har jag läst, vill som sagt gärna ha en bred bräda gärna runt 70cm, men med volym runt 110-110 liter.

    Förlat om texten är otydlig skrivit med ett tüskt tangentbord…

    Ha de gött och tack!!

  • hakuna

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:44

    Alla vanliga brädor den här sidan millenieskiftet har samma infästning för mastfoten.

  • Aquario

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:51

    Det finns lite olika varianter av mastfot och förlängare som passar ihop. Själv tycker jag att pinsystemet är lättast när det gäller att ansluta riggen till mastfoten.

  • velandacarl

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 11:49

    Sa med andra ord, används i de moderna brädorna detta pin-system för mastfoten?

  • Aquario

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 17:31

    Fästanordningen mellan brädans mastbox och mastfot/joint är samma för alla moderna brädor men kopplingen mellan mastfot och förlangare kan variera, där pin systemet är vanligast

  • velandacarl

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 19:16

    http://www.dailydose.de/cgi-bin/frameloader/frameloader_de.cgi?http%3A//www.dailydose.de/private-kleinanzeigen/index.php

    Har hittat denna brädan, den är lagad hos en surfbutik under och enligt ägaren blivit skadad på land utav en sten när han trampade på den?

    Vad tycks om priset? Kan nog få ner priset till 325 €..
    Eller är det bättre att köpa en som ej är skadad?

    http://www.dailydose.de/cgi-bin/frameloader/frameloader_de.cgi?http%3A//www.dailydose.de/private-kleinanzeigen/index.php

    Vad tycks om denna? Båda brädorna är vägda så jag vet att de ej är något vatten i dem men man vet ju aldrig om de tar in…

    Vilken är bäst?

    Tack

  • alexasu

    Medlem
    13 juli, 2013 vid 17:27

    Länkarna verkar inte leda till någon specifik annons…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.