Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Icon/Iron 5.6/5.7 på 400?

Taggad: , , ,

  • Simmer Icon/Iron 5.6/5.7 på 400?

    Publicerad av dr-masse på 26 juli, 2012 vid 08:20

    Ere någon som kört Simmer Icon 5.6 på 400 mast (eller Iron) och kan dela med sig ev. erfarenheter?

    Vill helst undvika att köpa en 430 mast endast för ett extra segel, men vill ha ett lite större segel än 5.3 för lättare vågdagar och på freestylebrädan.

    Jag kör ju BlackTip 4.7 i stort sett uteslutande på 370 (rek mast är 400) och det funkar ju fin-fint, så jag tänkte att 400 på 5.6 borde ju kunna gå med mina 78 kilo… ?

    jesper-b svarade 10 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • raask

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 11:26

    Vad jag kan tänka mig är att förlängningen blir för lång vilket gör att de blir för lite material i masten efter förlängningen vilket kan orsaka att knäcka masten vid förlängaren, annars kan de nog fungera bra, med din vikt blir de nog rätt så mjukt men kan ändå fungera bra! Prova!

  • nachoman

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 13:02

    Körde Iron 5.7 (2010) på 400 mast. Tyckte seglet kändes tungt och fick aldrig till något bra trim tyvärr. Hade samma tanke som du men det slutade med att jag fick sälja seglet. Trodde det skulle funka då jag är lättviktare 74kg men icke. Förlängningen i sig var inga problem med min 42cm Chinookförlängare. Nu blir största 5.3 för min del.

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 13:11

    32 cm förlängning är inte alltför mycket (432 mast på Icon 5.6 2012). Har haft många segel med 30-38 cm förlängning genom åren.

    Ja, Iron funkar nog inte så bra då det är mer buk/drag i det. Men kanske Icon, som är mjukare?

    Nåja, bäst är kanske att hitta ett 5.6/5.7 som är sytt för 400 och funkar med en Simmer mast… (Severne S1 och HSM Firefly…)

  • ola-h

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 13:30

    Jag körde Icon 2011 5.6 med 400 och det tyckte jag var helt ok. Även 2012 Blacktip funkar på 400. Men i båda fallen blir hela känslan helt enkelt lite fjongigare. Jag skulle säga att för en lättviktare som mig är det vare sig bottendrag eller toppstabilitet som kanske inte blir helt i toppklass utan just snarare själva känslan av lätthet. Men jag kan säga att för mig som kör 5.6 rätt sällan så är det tillräckligt bra. Tillräckligt i den meningen att jag inte ens släpar med min 430-mast fast jag har en. Och riggar man seglen aningens planare så försvinner lite av fjongkänslan, men också lite av det “tungdraget” som är det man kanske vill åt när man riggar 5.6.

    Men till 2013 har jag faktiskt tänkt att jag skall ha 5.3 istället för 5.6 som största, just för att ha lite snärtigare känsla i mitt störstasegel och ändå kunna köra på 400 (de senaste åren har jag haft 5.0-5.6 “i toppen”).

    For the record, jämförelsen med 370 i 4.7:ans blacktip är inte så bra. Där skulle jag säga att funktionen är helt perfekt medan man, som sagt, trots allt får en viss inskränkning i känsla i 5.6 på 400.

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 14:18

    Ja, det får nog bli en annan lösning… vill undvika den där 430 masten…

    Faen, kan inte Simmer knåpa ihop ett 5.7 som funkar på 400? 🙂

    Rätt seriöst så tror jag att det finns många som avstår större än 5.3 just pga detta, att man måste köpa en mast till.

  • ola-h

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 14:31

    Jag tror inte det har att göra med om om seglet “rent katalogmässigt” rekommenderas på 430 eller ej. Jag tror helt enkelt att 5.6/5.7 på 400 är lite väl mycket segel för den maststyvheten. Jag har kört segel från 5.5-6.2 på 400-master hela 2000-talet. Säkert 10 olika segelmodeller. Och den där fjongkänslan finns alltid där såtillvida inte seglet är sytt planare och med mindre drag eller att man själv trimmar det planare. I den meningen är både Blacktip och Icon 5.6 vare sig mer eller mindre 400-anpassade än andra segel i den storleken som jag har kört. Det handlar liksom mest om “segeldrag per maststyvhetsenhet” typ. Det du möjligen skulle kunna fundera på är att välja ett 5.3 med snäppet bättre bottendrag, som t ex Iron istället för Blacktip. Vet dock inte hur mycket det skiljer i praktiken mellan dessa när det gäller draget. Jag har inte seglat Iron 2012 alls, men gillade 2011 5.3 skarpt.

  • svenne

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 15:22

    Jag testade Severne S1 5.3 (400-mast) förra veckan. Hur stabilt som helst, snabb planing och sen var det bara att hålla i och åka med.

    Synd bara att Severne är så “okänt” i Sverige. Det är riktigt fina segel.

  • cajan

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 07:57

    Oj..!
    Sicket ilands problem, orkar inte ta med en mast till :/
    Själv kör jag med Icon 5,9 och har alltid med 430 masten

  • dr-masse

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 08:24

    Orkar absolut ta med en 430 mast till, inga problem alls. Släpa utrustning ner och upp, hit och dit, fram och tillbaka, i och ur är ett av få områden inom vindsurfingen där jag skulle våga ge mig själv epitetet “skapligt säker”.

    Vill mest undvika att köpa en mast till och lägga pengarna på annat. Som en surfbräda.

  • nachoman

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 12:56

    Tar upp denna tråd igen.
    Masse – Hur gick det med ditt segelinköp? Blev det nåt större än 5.3?
    Så här inför våren funderar jag på segellinje och brädor igen och står återigen inför valet att ha nåt större än min 5.3a, fast vill ju inte ha 430-mast!!
    Om jag har Simmer 400-mast, vilket 5.7-5.9 segel skulle då passa bra.
    Har Blacktip idag men aldrig provat de större modellerna av dem.

    Tanken är att det ska gå till en 100-liters freestyle.

  • creative

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 17:20

    Jag kör på Iron 5,7 2012 med en 400 mast för mig som är liten 75 kg funkar det kanon… men det skulle säkert inte vara fel med en 430 mast. men som sagt det går alldeles utmärkt.

  • nachoman

    Medlem
    15 januari, 2013 vid 09:24

    Körde faktiskt ett Iron 5.7 på min 400 mast och tyckte att det var tungt och bökigt. Det var iofs årsmodell 2010 så det kan ju ha hänt en del med modellen.

  • dr-masse

    Medlem
    15 januari, 2013 vid 09:50

    Jag hade ett HSM Firelight 5.7 på gång från Jesper, men han hade ingen sådan kvar och just den storleken var lurig att få tag i då.

    RRD har ju kommit med ett alternativ, ‘the four‘ där 5.7 riggas på 400. Hade gärna sett det aningens lättare, men det ligger bra till.

    Har ju Simmer master, tror både HSM och RRD funkar fin-fint på de. Vore skönt att slippa ha en 430 endast för ett segel, som sagt. Jo, jag tror nog att 430 ger bättre snärt i ett 5.7, men nog borde 400 gå bra i dessa segel. Synd att Simmer inte gör en lätt 5.6/5.7 för 400…

    5.3 störst fortfarande, men vill gärna ha 5.7 till just freestyleplankan och lättare cross-on dagar. Blir nog årets enda (!) investering på prylfronten för min del.

  • nachoman

    Medlem
    15 januari, 2013 vid 15:01

    Ja, det är synd att Blacktip har sån lång luff på de större storlekarna. Gillar verkligen 5.3an med dess lätta känsla och fint drag och hade gärna sett en sån 5.7a för 400-mast.

  • dr-masse

    Medlem
    15 januari, 2013 vid 15:06

    Ja, till 2013 så trodde jag faktiskt att de skulle kanske göra just det – BT 5.6 på 400, men icke.

    Kanske nästa år… 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Icon/Iron 5.6/5.7 på 400?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.