Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Icon/Iron 5.6/5.7 på 400?

Taggad: , , ,

  • ola-h

    Medlem
    16 januari, 2013 vid 19:54

    Som sagt. Jag kör mitt 5.6 BT på 400, med en lämplig stark förlängare. Funkar helt OK. Och som sagt har jag kört diverse olika segel i den här storleken på 400 sedan “urminnes tider”. Det är alltid lite av en kompromiss och det har inget med själva förlikslängden att göra. I själva verket var det minst kompromissmässiga seglet mitt gamla 6.2 Hot Diva som jag körde med 45cm förlängning. Men det var så plant och så snärtigt i sig att det hela funkade. Men i gengäld var det kanske inte så supermycket bottendrag i det.

  • dr-masse

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 07:48

    Det som främst fick mig att inse att 400 mast mycket väl kan fungera i större segel var när jag körde några åk med ett Gaastra Pure 5.4 på 400 mast. Det var närmast otroligt vilket bottendrag det bjöds på i ett segel som var så lätthanterligt (fortfarande min främsta ‘wow’ upplevelse med ett segel de senaste 10 åren).

    Just bottendraget var det som jag mest trodde skulle bli lidande av den mjukare masten, men icke. Så nog borde en modern 5.6-5.7 som är designad för 400 från start kunna leverera? Det är ju rätt många 5.6-5.7 segel som är det numera – Severne S1, Avanti Fenix, Vandal Riot, HSM Firelight å Quad, RRD Four, Vandal Riot, NP Combat 5.6, MauiSails Mutant är de jag fiskat upp. Till å med Gaastra Poison 5.8 å Manic 5.7 har 400 som alternativ (även om jag skulle undra flundra lite över 400 i just 5.8 Poison…). Finns säkert ett par-tre till.

    Se så, Ola, ta ett snack med Simmer-pågarna nu och ta ner mastlängden på BT 5.6 2014 med 8 cm… 🙂

  • ola-h

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 09:33

    Jo, men med 5.4 är vi ju, skulle jag säga, i en annan klass. I “5.3-klassen” finns det ju gott om kraftfulla segel som är klockrena på 400 (hos Simmer t ex Iron). Frågan är väl hur det ser ut i “en storlek större”.
    Jag menar alltså att det är rätt lätt att bygga en kraftfull 5.3 på 400. Det är också hyfsat lätt att bygga en mindre kraftfull 5.7 som går på 400 (eller ett segel som funkar perfekt på 400 om det riggas relativt plant). Men det är avsevärt svårare att bygga en kraftfull 5.7a som går bra på 400.

  • nachoman

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 10:14

    Om man redan har 5.3 Blacktip som största och funderar på ett snäpp större med samma 400-mast, skulle bottendraget i Blacktip 5.6 bli motsvarande 5.3an? Just eftersom bottendraget blir lidande med mjuk mast.
    Kontentan av det hela är kanske att man inte vinner någon fördel i att gå upp ett snäpp för att få bättre snålvindsegenskaper om man inte samtidigt byter mast. Jag har ju bara testat detta i praktiken med Iron 5.7 vilket blev total mismatchning. Kanske blir bättre som ni säger med ett relativt plant segel.

  • ola-h

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 12:02

    Jag tycker oftast inte att de är bottendraget som blir “sämre” (relativt sett) med 400 i 5.6 (Blacktip t ex). Snarare är det så att själva känslan blir sämre (när man riggar seglet för power). Enkelt uttryckt blir det ett mer tunghållt bottendrag liksom och seglet blir långsammare i reaktionerna (jämfört med samma segel riggat likadant på 430). Kan man tåla detta så finns bottendaget där som en bonus. Kan man inte tåla det (och inte har en 430) så få man rigga lite planare. Då är kanske inte längre det ultimata bottendraget särkilt mycket större än en bukig 5.3:a, men det for fortfarande bättre glid genom vindhål och så, tycker jag.

    Sedan är det ju en STOR fråga om den bräda man har verkligen kan dra nytta av en bukig 5.7:a. Jag skulle tro att det oftare är där skon klämmer. Typiska vågbrädor är helt enkelt sällan så effektiva med den här storleken på segel.

  • dr-masse

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 12:21

    På plattvatten (freestyle) tror jag nog att det lär bli skillnad och enklare att hålla planing.

    I vågor, inte så stor.

    Mycket teori här, fint att se – det var ett tag sedan! Man får väl slå till på en 5.7a med 400 mast och låta verkligheten visa. 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 13:00

    Tar upp tråden – sagt och gjort, 5.7 FireLight hämtad och premiärseglad igår.

    Första intryck:
    – Funkar 5.7 på 400 mast? Japp.
    – Gick det bra att vågsegla med? Ja, bättre än förväntat för att vara 5.7.
    – Vettigt komplement till 5.3? Absolut.

    Jag gick igång rätt mycket tidigare än vad jag gör med mitt BlackTip 5.3, samtidigt som det inte kändes mycket större alls väl på vågen.

    Seglet var då ‘sådär’ riggat av någon som hade skapligt bråttom ut på vattnet. Sedan visade det sig att nedhalet hade släppt 2 cm vilket klåparen inte hade upptäckt/orkat kolla (välj alternativ), men Jesper såklart uppmärksammade. Mer nedhal lades på sista vändan och det blev ännu bättre.

    I segling rakt fram märks inte den lägre vikten alls, men i manövrar var det helt klart en bonus.

    En lite längre utläggning om mina tankar med detta segel, här kan den som inte orkar med prylsnack med fördel sluta läsa:

    Vi har ju sett en trend mot lättare och kompaktare segel ett tag nu. Mantrat har lite varit ‘du kan segla 5.0 när alla andra kör 5.3’ eller ‘4.7 när alla andra kör 5.0’. Vilket till stora delar verka stämma.

    Själv började jag fundera på vad det skulle kunna tänkas innebära åt andra hållet. Borde inte ett 5.6/5.7 som både är lättare och kompaktare än många 5.3 segel kunna upplevas som ett 5.3 segel på vattnet? Borde inte det kunna fungera som både ett bra plattvattenssegel för dagar med mindre vind och samtidigt kunna öppna upp fler roliga dagar i vågorna?

    Jag har haft en del 5.7-6.0 segel genom åren som jag försökt få att fungera i den här rollen – Simmer CrossOver, XD, Gaastra Manic och Poison. På plattvatten har det såklart funkat utmärkt, men i vågor… njäe. Så de senaste två säsongerna har 5.3 varit störst.

    Jämför jag FL med mina tidigare 5.7-6.0 segel så är skillnaden påtaglig. Det känns om att min tanke om att moderna, lätta och kompakta vågsegel borde fungera åt ‘andra hållet’, att man även kan köra större segel än tidigare för vågsegling inte var så dum. Måste dock köra det mer å rigga det bättre så – fortsättning följer.

  • vigla

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 13:36

    Om du trivs med BlackTip så tycker jag du ska ge 5.6:an en chans tillsammans med 430 RDM10. Jag tycker att den BT:n är kanon för mellandagar men seglets egenskaper kräver dock 430 för att kunna leverera vilket den verkligen gör (du kommer inte sakna surfbrädan!!!). BT funkar till så mycket mer än vågor….

  • s66

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 17:54

    Seglet blir svampigt tyvärr…men svaret och lösningen är det samma…skippa den skitstorleken och ha 5,3 som störst! Finns ingen skillnad i planingströskel på dessa storlekar om du frågar mig. Kompensera din brädlinje med ett stort svängvänligt “dassalock” ist och du kommer ha betydligt roligare!

  • dr-masse

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 19:00

    Kul att se dig här, Andy!

    Ja, det lär bli mest 5.3 i vågorna även i fortsättningen.

    Men ett intressant komplement upplevde jag det som och på plattare vatten ser jag en klar fördel med 5.7, trotsallt. Och så är jag inte alltför tung med mina 77-78 kilo, över 80 å mer kraftfull segling så är jag mer tveksam till 400 på dessa segelstorlekar. FL 5.7 är tänkt som mitt ‘sommarsegel’ och för lättare vindar, jag har även skaffat det för att få egen erfarenhet av hur/om det kan funka och inte bara teoretisera mest hela tiden…

    ‘Dassalock’ är för övrigt på gång… inte minst inspirerat av några holländska flikka-skapelser…

    Jo, en sak till. Hade jag bott och seglat mer på andra ställen än här runt Stockholm hade det nog inte blivit aktuellt med denna 5.7a. Tror dock fortfarande att den kan öppna upp vissa dörrar på Torö och Väddö, även med ‘dassalock’, och ge mig fler vågor och roliga dagar i knepig vind. Lever lite till på den tron, fel har jag haft förr. :tongue:

    Jag säger som jag brukar – jag behöver all hjälp jag kan få. Är ju inte i närheten av seglare på din nivå.

    När jag reser och för mina allra flesta vågdagar så kommer det att bli max 5.3 även i fortsättningen, på ställen som kräver mer vind för vågor (Västkusten) eller har rejälare grundsvall känns det rätt självklart.

  • jesper-b

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 08:03

    Masse är mutad – han har betalt i svart hårdvaluta för att skriva upp det där skitseglet i den där “skitstorleken”!!

    Själv har jag under 15 år gått ner från 5.9 (och vid några extremtillfällen tom 6.3) som största vågsegel till 5.0. Jag tycker 5.0 var sååååå mycket skönare än skitstorleken 5.3 (S-66: egentligen är väl alla storlekar “skitstorlekar” utom 4.4-4-7). MEN precis som Masse latjar med 5.7 så tänkte jag att det där nya superlätta kompakta seglet (som jag kännar grova stålars på) måste väl funka även med 5.3. Det gör det och har dessutom drag som ett 3 år gammalt så kallat “powervågsegel”. Kompakt som ett 5.0 och drag som ett 5.5 = SANT = genuin produktutveckling!

    Nu tvekar jag inte en sekund att slänga upp en superlätt 5.3, dessutom har jag numera även en stabil skön 5.2 som riggas fint på en 370 mast….

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 08:28

    Japp, jag är mutad med kaffe vid en kurva intill Stenstranden från en folkabuss innehållandes två halmstadsrippers och en Toröromantiker. Det är hårdvaluta, det.

  • nachoman

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 19:09

    Nyfiken på att höra om du märker skillnad från just BT 5.3 på platt/chopvatten. Har länge haft samma fundering. Körde dock BT 5.3 häromdan med nya fswn o jäklar vad mkt mer pung det var i den jmft med Mission 5.0 som jag hade tidigare.
    Så fort j nämner det så får jag höra att jag är ute och cyklar och det kanske man är. Vad vet jag, behöver ju som Masse all hjälp utrustningen kan ge.

  • dr-masse

    Medlem
    5 maj, 2013 vid 10:31

    Fick ett riktigt bra platt/choppvatten test på Fituna igår. Det var mer eller mindre exakt den typ av förhållanden som jag skaffat FL 5.7 för – grundvind runt 6 sekundmeter och byar upp mot 8, kanske 9 som bäst. Körde med Skate 100. Nackdelen var att det inte var någon annan där med liknande prylar, så svårt att jämföra. Några fartåkare var där och körde 7.8 – 8.5 typ.

    Först riggade jag det med mer nedhal än sist, enligt Jespers tips. Och ganska plant. Ut. Hmmm, nog trodde jag det skulle vara mer klös än såhär? Planade i och för sig då och då, men inte så väldigt mycket mer än vad jag kanske skulle gjort med ett lättvindsriggat BlackTip 5.3.

    In igen. Släppte nedhal ganska mycket, i princip till minimum, åsså upp med bommen plus lite annat trimfix. Lite mer ‘freestyletrim’, helt enkelt med väldigt lite släpp i akterliket. Och nu blev det skillnad. Bra fart hela tiden, klar förbättring. För plattvatten funkar det helt klart att trimma FL 5.7 med lite nedhal, i vågor skulle det bli för dragigt, men inga problem alls för den här typen av segling.

    Intrycket från första repan består – den låga vikten märks knappt alls under segling jämfört med andra segel. I manövrar märks det däremot. FL 5.7 känns klart mer lätthanterligt än de 5.7/5.8 segel jag haft tidigare. I denna storlek det roligaste segel jag haft, redan nu.

    Jesper har antytt att han ser FireLight som ett segel med mycket power. Ja, i stort håller jag med men jag har kört segel med ännu mer drag i motsvarande storlek eller mindre, kanske framförallt Gaastra Pure 5.4 som det var ett närmast makalöst klös i för storleken och typ av segel. Kanske beror det på vad man jämför med ‘internt’ inom HSM-familjen? För ren freestyle skulle jag gärna haft draget högre upp och längre fram i FL, men det är ju inte ett sådant segel. För att få det får man nog välja en ren freestyletrasa av någe slag.

    Det som gör FL så intressant, fortfarande, för mig är snarare kombination av bra drag, lätt känsla och att det är såpass kompakt. Att det riggas på 400 har jag inte märkt någon särskild nackdel av, saknade möjligen snärten som en 430 ofta ger i denna storlek precis när man skulle gå igång men då pratar vi marginellt och något jag är osäker på. Hade jag vägt över 80-85 och kört mer kraftfullt kan jag tänka mig att skillnaden blir tydligare, med mina 77-78 och allmänt klena åkning funkar det fint. Samtidigt är det kanske just detta som ger den egenskapen jag hittills gillar mest i seglet – det är mjukt och följsamt att segla med. Nästan mysigt, skulle jag säga.

    Och japp, jag planade avgjort mer än vad jag skulle gjort med BT 5.3 på chop/plattvatten. Framförallt höll jag farten klart bättre.

    Hittills har FL 5.7 gett mig ganska precis det jag hoppades på – ett lätt segel för ‘halvdana’ Torö-dagar där lite extra drag ger roligare segling och som samtidigt funkar på plattvatten med freestyleplankan. På en 400 mast. Gillar att det verkar ha en del spann för trimmet, eftersom jag tänkt använda det på både platt och i vågorna då jag vill få ut lite olika egenskaper ur seglet.

    Mitt första intryck är helt klart att ganska små skillnader i nedhal (+/- 1 cm) påverkar seglets karaktär ganska mycket. Mer än på BlackTip, som funkar närmast löjligt bra även med lite lätt ‘feltrim’.

    Har, såklart, fortfarande kvar att lära vad gäller trim och erfarenheter av FL 5.7, men mina första intryck måste jag säga är klart åt vad jag hade hoppats på att få (väldigt oväntat med nya prylar, eller hur? :-).

    Om det sedan är rätt för dig och andra beror väldigt mycket på seglaren och vad man vill få ut av sina prylar.

  • jesper-b

    Medlem
    5 maj, 2013 vid 13:19

    Masse, moderna freestylesegel har relativt platt buk placerad långt bak, detta för att underlätta clew first segling och radikalt segelsnurr. FL har klart mer buk och draget längre fram än de senaste freestyletrasorna. Kan även meddela att FL har “relativt” mycket buk högt upp. Relativt vadå? Relativt andra riktigt bra snärtiga vågsegel!

    Jag tror du riggar FL med för lite nedhal, visst det blir mer “automatdrag” med för lite nedhal, men jag tycker det blir klart mindre effektivt drag då. Med effektivt drag menar jag drag som kommer när man vill och jobbar för det, men även försvinner när man så behagar.

    Å andra sidan har jag nollkoll på hur man vill ha ett Firelight riggat på Fitunabrisen. Sist jag seglade där var det med 11.6a och den gillade jag toknedhalad, så där så halva seglet är helt utvridet när det ligger på land – det blir bra feeling i lättvindspumpet då!

    /JB

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Icon/Iron 5.6/5.7 på 400?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.