Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sittsele vid vågsurfing

  • oscar

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:18

    Från Dakine.com

    Size: XS= 28-30″, S= 30-32″, M= 32-34″, L= 34-36″, XL= 36-40″

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:23

    Min erfarenhet av midjeselar är att om man tvekar mellan två storlekar – välj den mindre.

    Nya DaKine selen ser för övrigt nice ut, har två polare som kör med den och är nöjda.

    Jag gillar min Pat Kärlek TFM Contour en hel del, påminner ganska mycket om DaKine selen. Nya Pat Love Cult verkar även det vara en vass midjesele.

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2007 vid 19:19

    Kan även rekommendera Naish vita midjesele “Diamond” av skum:
    http://www.naishsails.com/products/soft_tech/harness_diamond.html

  • oldschool

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:37

    @Klint 378953 wrote:

    DaKine verkar fina, det enda jag är skeptisk mot är de saknar snabbspänne, eller det kanske inte gör något. Ni som har Dakine, hur funkar kopplingen?

    Dakine kopplingen är kanon. Inget jäkla smäck som på så många andra selar. Inte en plastbit så långt ögat når 🙂 Har haft min DK sele jäkligt länge!

    Angående seglare som kör sittsele i vågor, så kör även Vidar Jensen midjesele i de senaste bilderna jag såg ( senaste numret av Windsurfing).

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2007 vid 00:20

    @NLC 379078 wrote:

    Före eller efter ? 😉 När jag körde med sittsele så upplevde jag ofta att det blev betydligt mer katapulteffekt i kastfallen. Man flög helt enkelt iväg en bit eftersom kroken hoppade ur i själva fallet. Ganska skojjigt faktiskt (så här i efterhand)

    Så upplever inte jag det. Nu minns jag knappt när jag fick ett ikrokat kastfall sist, har blivit gammal och feg och krokar ur i en massa lägen där jag aldrig krokade ur förr, t.ex. när jag landar höga hopp, men jag vill minnas att jag följde med hela vägen runt och inte krokades ur halvvägs. Fast jag sparkade nästan mig själv i bakhuvudet när det kom rejäla kastfall…

  • vinta_kestrel

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 20:30

    Prova Hot’s midjesele! Jag har aldrig kunnat segla midjesele pga kroppsform som ett päron samt att jag hatar när de kryper upp under armhålan. Så jag har istället kört synnerligen softa “blöjor” med högt placerad krok, gjort de slappa i grenen så att kroken kommit ännu högre upp. Upplever inte att den gör mig särskilt mindre flexibel i rörelserna annat än benen, men de sitter ändå fast i brädan… 😉
    Men, så hörde jag att Hot’s midjesele var mer oldskool och soft som tusan så jag provade. jodå, den är den klart bästa midjeselen _jag_ provat. Har bara provat Pro Limit’s olika midjeselar 2004-2005 under senare åren, men diggar klart sättet som Hot-selen sitter fast samt är den så mjuk att den passar mi päronformade kropp mkt bättre än alla formgjutna selar. Formgjutna efter vem då? inte mig i alla fall… 🙂

  • pelle_o

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 11:08

    Jag kör med midjesele(NP auto, ett par år gammal) just pga ryggen. När jag körde sittsele fick jag ont efter ett par timmar, men med midjesele klarar jag både hela veckor i Pozo och SA-resan.

  • ola-h

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 11:20

    Måste instämma med Vinta_Kestrel. Jag har svårt med för stora och styva midjeselar. Jag köpte en supermjuk Gaastra midnjesela på 80-talet som jag inte lyckades byta förrän 2002. Allt jag provade kändes för stelt, liksom. När jag bytta 2002 var det till en begagnad DaKine från ett hyrverk på Maui. Inte “skum” utan vanlig med tyg och stoppning. Den har hängt med tills nyligen och eftersom den var grymt sliten var jag på jakt efter ny och provade det mesta jag kom över. Igen var dock allt för stelt. Sedan testade jag Hots midjesele och det var som att komma hem. Så, efter 20 år med gamla slitna selar har jag alltså köpt en ny ny hängsele igen.

  • canoya

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 11:44

    Jag kanske ska testa att använda min gamla WSH midjesele från 87 och se om jag blir omvänd från sittseleövertygelsen!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sittsele vid vågsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.