Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjukt dålig vår i Sthlm?

  • Sjukt dålig vår i Sthlm?

    Publicerad av slim_jim på 26 april, 2012 vid 16:20

    Har det inte varit en jävligt dålig vår i Stockholm i år eller är det bara jag som haft dålig timing?
    Det är snart maj och jag har inte surfat en enda gång här på hemmaplan under 2012 (tack och lov fick jag stilla värsta abstinensen med ett par dagar i Pozo under sportlovet)

    Hoppas på lite surf efter jobbet i morgon men prognosen ser ju inte magisk ut direkt.

    Ska nog sälja barnen, säga upp mig från jobbet och flytta till Maui

    Skiter i om det här gnället ger dålig karma, jag pallar inte mer…

    jr555se svarade 12 år sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 april, 2012 vid 19:37

    Slim_jim – Tillståndet Du beskriver är förståeligt men mycket allvarligt. En vanlig vårdepression är blott en västanfläkt mot den känsla Du så väl beskriver.

    Doctors order = Optimism, lite sol och värme samt vind, vind och åter vind!

  • bicless

    Medlem
    26 april, 2012 vid 21:41

    Det är en usel vår surfmässigt. Det är bara för jag ändå inte kan segla med paj axel. Men nu har det nästan läkt så då kommer vindarna. 🙂

    Bicless

  • stefan_gbg

    Medlem
    27 april, 2012 vid 07:00

    Det skulle ju bli så bra med den globala uppvärmningen. Varmare i vattnet vatten nivån skulle höjas( hels så myckat att Hisingen( i Gbg) blir ett fint rev. Och mycket vind. Var tog det vägen?
    Kör mer bil, klipp gräsmattan med bensin driven gräsklippare allt för en bättre surf 😉

  • g_l

    Medlem
    27 april, 2012 vid 07:03

    Räcker vinden till för lite planing i Sthlm idag? Kanske läge att surf-flexa i em??

  • sailortrash

    Medlem
    27 april, 2012 vid 07:45

    den har ju vart dålig för solsurfaren, men om man pallar lite vind och låga tempraturer har det funnits en gång i veckan hela april. själv dök jag i förra lördag, och ska doppa mig idag efter lunch samt imornn..så det blir 3 ggr i april och det är ju ok

  • jesper-b

    Medlem
    27 april, 2012 vid 08:01

    Jag scora ordentligt på Torö sent igår kväll. Fick extremfina setvågor under månskärvan i de silveriga glasiga vågorna. Helt platt mellan setten och fina högrar och vänstrar. Det lilla trevliga sällskap jag hade (3 pers på line-up när jag kom) försvann efter nån kvart, sedan hade jag 1,5 timme helt ensam med ett smekande Torö. Djuprosa horisont som mörknade allt mer, samtidigt som vinden la sig helt, månen blev allt starkare och vågorna bara bättre och bättre…

    Kändes rätt löjligt att sticka iväg efter extremhetsig dag med massor av deadlines, hämta barn på allehanda aktiviteter och middagslagning. Kom inte ner förrän en bra bit efter 8, men satan vilken tur att jag inte bangade ur.

    Mer än episkt och kompenserar lätt för lite för få dagar surf och vågsegling på hemmaplan. Vill man vindsurfa snarare än surfa är det bara att ta sin gamla beggade formula och sticka ut på vilken fjärd som helst, i stort sett när som helst. Idag funkar det garanterat lite överallt.

    Eller varför inte ta några dagar i t ex Portugal; surf och vindsurf varje dag och räknar man i timmar på vattnet blir det nog billigare än att bränna en massa bensin här hemma…

    Men visst, mer vind och vågor vill vi ju alltid ha.

    Jag tror dock vi måste lär oss leva med vad som ges, dvs uppskatta det vi får och klura ut smarta sätt att få mer utan att bryta ryggen för det. Om det sedan är att börja pendla lågprisflyg till Portugal, skaffa beggad formulautrustning, börja surfa (utan rigg) på Torö, eller något helt annat, det kvittar!

    Ses på vattnet,

    /JB

  • slim_jim

    Medlem
    27 april, 2012 vid 11:08

    Kanske får köpa den där SUP’en jag funderat på så länge då 🙂

    Nån som har en beggad att sälja?

  • electric

    Medlem
    27 april, 2012 vid 13:53

    Jag instämmer, våren har nog varit dålig i Stockholmstrakten. Av oss Södertäljesurfare (typ 30 pers) har mig veterligt bara en kört typ en timme totalt. Egentligen kunde man ju kört redan i mitten på mars, DÅ var det vår. Sedan bakslag. Men nu är det ju verkligen på gång! Så i helgen blir det säkert premiär för flera av oss!

    /Lars

  • mahi

    Medlem
    27 april, 2012 vid 16:19

    Våren i Göteborg har vart skitkass också…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 april, 2012 vid 19:45

    För de som flexade ut fredag eftermiddag så bjöd Stockholm på sol, värme och vind! Vid premiären i planing kunde jag konstatera att man glider sjukt lätt på isbrädan jämfört med vattenbrädan men hursomhelst kul att komma igång!

  • jr555se

    Medlem
    28 april, 2012 vid 19:20

    igår: 1 dag kvar att jobba och beslutar att fira med lite vindsurf i munkholmen vid 18-20 tiden. Mål: Lära mig pumpa(ordentligt) bräda och segel upp i plan.
    Blev en Intressant session.. riggar 7m segel. nä, blåser för mkt..(feg)
    Riggar om till 6.0 och bestämmer mig äntligen att gå ut efter att ha väntat en stund på lite mindre… Vinden minskar såklart och jag styr tillbaka, springer till bilen, velar lite…
    8.5 lättvindssegel eller 7.0…hmm..mörkt vid horisonten, brukar innebära lite byar och sen stiltje när det kommer regn, äh! väljer 7.0 för att var lite safe, går ju rätt mkt gäss..
    riggar om och justerar för lättvind(läs: inte toknedhalat).. kryssar ut, vattnet krusar sig, börjar plana, oj här hittade jag ett bra parti(trodde jag).. slår(vänder) och behöver inte pumpa, ingenting. inte ens falla av.. märkligt.. här går det börja plana i princip Mot vinden på kryss.(är inte så duktig än att jag planar obehindrat och faller lätt ur plan)
    Dags att kliva i stropparna kanske.. PANG!!
    kastfall och ligger i vattnet. märker då att allt är annorlunda, det är mörkt, haglar och blåser ngt överdj.. upp på brädan, finns inte på kartan att göra annat än att flöjla seglet och glida in till land.. enl. mätaren efteråt blåste det då 14m/s i Grundvind och en hel del mer i byarna.. Ibland är det bra med huva och hjälm men oftast är det bara jobbigt, hör inte vinden, märker inte förändringarna..
    Spännande minst sagt =D men varmt och skönt.. nu har säsongen startat på riktigt!

    -johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sjukt dålig vår i Sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.