Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska inte vantar värma?

  • Ska inte vantar värma?

    Publicerad av rasmus_w på 1 november, 2004 vid 01:41

    Det är ju snart på väg att bli riktigt kallt här i Stockholm, så när jag seglade idag bestämde jag mig för att prova vantarna (NP med öppen handflata) så jag hinner få upp lite handstyrka innan det blir tok-kallt.

    Jag sticker ut och blir snabbt trött som fan i underarmarna. Väntat. Dessutom fryser jag som fan om fingrarna och tappar känseln efter nåt tiotal minuter. Får av nån anledning för mig att testa att ta ut fingrarna ur vantarna och testa hur kallt det blir.

    !

    Det blir varmare! Efter några minuter fryser jag inte längre om fingrarna. Solen går ner och plötsligt börjar det blåsa på riktigt. Jag kör nån timme till innan jag går iland och fryser inte alls när jag kliver ur vattnet, att jag går upp beror på att jag inte har bil och inte kan lysa upp med strålkastarna när jag riggar ner, plus att det är kallt om fötterna när man byter om i en container.

    Men ska det verkligen vara så här? Jag trodde man skulle bli varmare av vantarna, inte kallare. Som det är nu känns det vettigare att skita i handskarna helt och stoppa fingrarna i munnen då och då om det skulle råka snöa på dem.

    lars_k svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • the_novice

    Medlem
    1 november, 2004 vid 07:38

    Om det är öppna tummvantar? och man ofta doppar dom i vattnet så får man in nytt kallt vatten som är jobbigt att värma upp…

    Uppklippta fingervantar behåller vattnet bättre och skyddar samtidigt mot vindraget. Uppklippta Biltema handskar kostar väl en femtedel av priset och värmer alltså bättre!

  • robin

    Medlem
    1 november, 2004 vid 07:41

    Jag har provat NP:s slutna vantar (250 kr) en stund, plus Julas fiske-fingervantar (130 kr) fyra timmar. NP:s vantar var uppenbart mjukare att böja fingrarna i, de var ganska varma och gav ganska trötta armar. Julas vantar gav betydligt varmare händer och lite mer trötta armar.

    Det är en teknikfråga att kunna köra med handskar eftersom det gäller att knappt greppa bommen alls. För mig är det Jula som gäller, av tre skäl: Värme, pris och att jag äger dem:-)

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    1 november, 2004 vid 08:06

    Håller med Novice, Biltemas glows is the glows cool.gif

  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2004 vid 08:39

    Haha. Dax för denna bilden igen… Körde 4 timmar förra lördan med denna. iofs drygt 10 grader men har varit ute i betydligt kallare väder. Simma i 2-3 graders vatten är dock inte rolit….
    Biltemisarna:

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2004 vid 08:45

    Är de där bättre än nps öppna?
    Jag fick låna ett par np i helgen o tyckte dom funka riktigt bra. Men om de där är bättre och billigare så får man väl ta sig till biltema.
    Såg de här på vs.se:
    french%20open.jpg

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    1 november, 2004 vid 09:05

    grin.gif yea..handskebilden dyker upp när man minst anar de.

  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2004 vid 09:15

    Biltemas är ju bra och billiga och man kan klippa till dem precis så man vill ha dem. Så att de sluter helt tätt runt om när man greppar bommen. Detta är ju rätt individuellt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2004 vid 09:29

    Vad kallar biltema sin handske? Jag menar, vad är den till för egentligen?

  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2004 vid 09:36
  • drakglenn

    Medlem
    1 november, 2004 vid 10:16

    Svar till:


    Så att de sluter helt tätt runt om när man greppar bommen. Detta är ju rätt individuellt.

    [/ QUOTE ]

    Ett tips smile.gifför att klippa handskarna så täta mot bommen som möjligt…..

    Klä in en bit av bomröret med glapack/plastfolie, måla färg runt, ta på handskarna och greppa en gång på det färgade området på bomen, låt hanskarna torka & klipp sedan bort det färgade området i hansken.

    Borde fungera finfint för alla bommar resp. hanskar & händer.

    //Glenn

  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2004 vid 10:30

    Du är klurig du Glenn. Bör funka bra. Eller kanske Kalker-papper etc… Samma princip, ju. =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 november, 2004 vid 11:01

    Ser ut som de är gjorda med dubbelnylon. Måste ju va lite sämre men de är ju billigare också.

  • lars_k

    Medlem
    1 november, 2004 vid 11:08

    Ja, det är nog rätt kass kvalité. Men billiga…Mina börjar se rätt slitna ut, men jag har använt dem en hel del. Men alla neoprengrejer slits rätt hårt. T.ex. skor ser ut som fan efter en säs, oavsett om man köper värsta märket eller ej…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ska inte vantar värma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.