Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska vi försöka bräcka vindsurfarna?

  • tobas

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:17

    Walle borde det inte räcka med typ 1 båt till 2 kitare om man inte tokrejsar utan håller ihop på vägen över??
    V30 låter nice jag kitar över till er osså kör vi sen 😉

    / TOBAS go Home

  • eneroth

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:45
  • tim-eriksson

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 21:51

    Att försöka är första steget till att misslyckas..

  • brushanen

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 22:34

    Man får köra en Stenmark, plocka bort allt som går att sitta på hemma och sitta mot väggen, allt för att träna upp benen. Vad kallas det nu igen, jägarfotölj? Sen är det bara att bränna över med en camelback och en fet bräda med den största kiten. Kan det vara kul?

  • pepa

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 22:57

    @Fredde 333290 wrote:

    Fixar ni aldrig…. Helt annan form av belastning på benen. Minns när de var longdistance i Venezuela, vissa folk kunde inte går ordentligt på flera dagar pga den statiskamuskelbelastningen. Och den vara i ca 30min om jag inte minns helt fel.

    Haha snagga crap din gamle alkis! Det där racet har jag kört flera gånger och det är inte värre än att man skakar loss lite när man kommer upp på land och kör sen resten av dagen. Men iofs så är ju jag fotbollare så har väl sjukt mycket mer kräm i benen än alla er andra tillsammans MOHAHAHAHA! Jaja i vilket fall så var det inte speciellt påfrestande att köra fullt i en kvart, och ska man längre kan man ju ta större bräda och en man kör bekvämt tåsida på. En ciao-ciao på det och du är i hamn, så att säga.

  • johnk

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 23:11

    Som sagt… en bekväm hängsele och en tillräckligt stor kite som ger bra lyft gör nog underverk för benen. Tänk på hur utmattande det är att åka wake jämfört med kite. Knäna blir nog glada av en bräda med lite flex också.

  • gh0st

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 01:45

    JohanW, Thörn och jag blev ju pålurade en upwinder på 1.5h, och jag kan konstatera att det var riktigt surt.

  • raggi-man

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 06:24

    Det verkar vara många tror på detta, Kanske skulle försöka få en idrottspsykolog att sposra med lite pepptalk innan 😉 Hoppas att ni gör det. verkar cool

  • kirre

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:15

    Låter skitkul ju, jag e helpå.

    Borde gå att göra på under 2,5 timmar om man får ssv vind med ca 30 knop så går det undan.

    Gjorde 140 km förra veckan på precis över tre timmar i hög sjö så det borde gå.

    Det är ingen som är sugen på att testa stockholm-åbo?? Tävla med silja eller viking?? skulle vara kul.

    Behöver inte ha en båt per åkare, vi kör med två båtar normalt, en som kan evakuera vid akutfall och en som kan packa ner dom andra. Men då kör vi alltid i grupp.

    Bästa träningen är att köra hög sjö och pressa tills låren bränner sedan vänder man 🙂

    Kommer hemskt gärna med på ett sånt event

    Kirre

  • pepa

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:35

    @johnk 479361 wrote:

    Som sagt… en bekväm hängsele och en tillräckligt stor kite som ger bra lyft gör nog underverk för benen. Tänk på hur utmattande det är att åka wake jämfört med kite. Knäna blir nog glada av en bräda med lite flex också.

    Jag skulle helt klart köra på en större bräda (och då menar jag STOR!) istället med stora fenor och en kite med mycket depower (men givetvis bra grundtryck) så man slipper kanta så mycket och därmed förlora kraft. Stora fenor är grymt för att spara energi då man istort sett bara behöver stå på den istället för att kanta och den flyger ändå uppvind eller vilket håll man nu vill. Tar man en riktigt stor bräda kan man även sätta sig ner och vila en stund samtidigt som man speedar vidare 🙂

  • mcdplb

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:46

    http://www.youtube.com/watch?v=69sHxXgCfpc

    On May 13th, world wave champion kitesurfer Kirsty Jones from Wales, UK, broke the kitesurfing world record by kitesurfing 140 miles from Lanzarote, Spain (Canary Islands), to Morocco, land to land. It took 9 hours, non-stop.

    Release Year: 2006

  • kirre

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:49

    Jag kör efter principen mycket kraft och liten bräda med ganska mycket rocker och smala ändar.

    Totalt världelöst om man ska köra uppwind i hög sjö, medans funkar fantastiskt bra om man kan ligga på edgen eller ännu hellre 20-30 grader nedvinds.

    Då står man ändå mer eller mindre upp på brädan oavsett storlek på brädan.

    Tycker man får en mycket mjukare gång genom vågor med en mindre bräda och mindre ont i knäna.

    Men om det är risk för att behöva köra upp vind då väljer jag nåt lite större ( 135-138) med en lite rakare kant, 55mm fenor. men det här tröttar ut mej mycket snabbare om man börjar köra den platt.

    Men smaken är ju som baken…..

    Det verkar finnas lika många teorier om vad som är optimalt när det gäller utrustning för långdistans som det finns kitesurfare.

    Har inte testat att köra med vågsurfingbräda men tror att en liten vågbräda skulle kunna vara trevlig på långdistans.

    Kirre

  • imported_lars

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 08:31

    @walle 479315 wrote:

    håller på att se om det går att genomföra i år.
    Behövs villiga sponsorer eftersom det kostar rätt mycket bara i soppa… sedan behöver det va rätt sjödugliga båtar.

    Tyvärr blir det svårt med flera åkare än det e planerat för eftersom man behöver 1 båt/kiteare

    Vet inte hur vi ska lägga upp det, antingen ett rent race mellan de som kör eller så försöker man slå rekordet i en grupp, surfar tillsammans…

    Säkrare att surfa i grupp, och billigare, men roligare om man får ståpå så hårt man orkar… då krävs det en båt/man

    Tänkte väl att det skulle tas upp igen så småning om.. Walle, jag hänger helt klart på och kör gärnet! Klart som faen att det går, behövs bara lite vilja!

  • pihlblad

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 08:59

    15 km på 15-20 min låter inte så troligt!

  • olandstoken

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 10:47
    pihlblad;479434 wrote:
    15 km på 15-20 min låter inte så troligt!

    Det tycker jag de tgör. kalmarsundcracet på lite mer än 8km tog 12 minuter och då blåste det inte väldans mycket och var bra mycket downwind. hade gått betydligt fortare på en rejäl sidvind/slör.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ska vi försöka bräcka vindsurfarna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.