Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada och fallteknik

  • Skada och fallteknik

    Publicerad av larsagbg på 12 september, 2008 vid 19:05

    Åkte på en sur axelskada för 1½ månad sen. Var ute och körde några rundor för att öva gippar i ca 10m/s byig vind. På en av rundorna kom det en megaby som jag inte var beredd på precis när jag ikrokad höll på att stoppa in bakfoten i stroppen. Hade vid tillfället bekväm planingsfart men i byn övergick det på ett par sekunder till överljudshastighet… Hade vikten på framfoten eftersom jag var på väg in i stroppen och lyckades inte hålla mot framåtrotationen så jag följde sakta men säkert ner med masten framåt. Har lärt mig att alltid hålla i ordentligt vid krasch men det verkade hjälpa föga den här gången.

    Förutom att axeln hoppade ur led blev ett muskelfäste i rotatorkuffen med tillhörande benbit avslitet så det blev artroskopi för att med tråd fästa tillbaks den. Just nu får jag inte göra något alls med armen under fyra-sex veckor och sedan rehab med max 5 kg vikt under fyra månader och segling tidigast om ett halvår igen.

    Någon som råkat ut för något liknande? Vad kan man göra för att minska skaderisken när man sopar i ikrokad i höga hastigheter?

    davven svarade 15 år, 8 månader sedan 20 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • calle_b

    Medlem
    13 september, 2008 vid 08:23

    aaa, shit vad surt….

    Precis samma typ av krasch tror jag faktiskt de flesta någon gång i sin vindsurfingkarriär råkar ut för, det är bara olyckligt när det resulterar i sådana skador. För att säkra brukar jag fixa fotstropparna utan att vara ikrokad. Bara positivt då iaf jag planar snabbare urkrokad.

    För att minska skaderisken under brutala kastfall i höga hastigheter har jag börjat, efter ett tips från Peter Hart, bland annat skribent för Boards (eller Windsurf) göra kastfallen till framåtloopar. Helt enkelt försöka dra in bakhanden så mycket det bara går. Första gången blev det någon sorts whiplash-variant, andra gången helt ok. För mig beror det mycket på hur överriggad och hur snabbt jag hinner antingen överskota så jag slipper eländet, eller go with the flow, hålla i o skota in…

    Tråkigt skit det där iaf.
    Hoppas det går fint med rehaben.

    Ha d gott

  • rasmus_w

    Medlem
    13 september, 2008 vid 10:43

    I princip funkar den tekniken nästan alltid så länge kastfallet beror på kass teknik eller att man blir överraskad av en vindby. Däremot funkar det inget vidare om kastfallet beror på att man kör på nåt eller att fenan nyper i en sandbank så det blir tvärstopp, de kastfallen blir ofta otäcka hur man gör.

  • marden

    Medlem
    13 september, 2008 vid 11:36

    du är inte ensam om att skadat dig mer eller mindre vid kastfall tror nästan dom flesta surfare gjort det någon gång i kariären.möjligen att tungviktarna klarar sig men dom drar sönder bomen/hängselelinorna i stället.

    skjälv körde jag sönder ryggen i ett ikrokat kastfall för några år sen men som tur vad gick det över efter 2månders haltande, men var alldedes för rädd efter det för att kunna driva upp gps:en i några högre hastigheter.

    allt detta ledde till att jag sydde mig ett par egna hängselelinor med utlösning mekanism på .
    o måste säga att det förvånar mig att det inte finns i handeln att köpa för det ger mig en trygghet att veta att inte ryggen eller bomen går av i nästa kastfall utan jag flygger iväg och landar utom räckhåll för att slå i utrustningen.

  • larsagbg

    Medlem
    13 september, 2008 vid 17:19

    Tack för tipsen!

  • stickan

    Medlem
    13 september, 2008 vid 17:37

    Har haft problem med en axel som hoppar ur i två år nu men den 8 oktober är det dags för operation. Den har väl hoppat ur runt 15 gånger man bara ett fåtal när jag varit ute och surfat som tur är. Annars har den hoppat ur i alla möjliga situationer. Nervös som fan inför operationen, gillar inte sjukhus…. Men tidsmässigt passar det ju ganska bra då jag förhoppningsvis kan segla nästa vår ordentligt. Hur kändes det efter operationen? Var du tvungen att vara sjukskriven under någon längre tid? Som egenföretagare är det lite svårt att vara bort allt för länge.

    Tur i oturen är har det inte gått sönder nå ben för mig utan bara mjukdelarna.

    Mvh Stefan

  • larsagbg

    Medlem
    13 september, 2008 vid 18:25

    Jag antar att du kommer få sätta i någon pryl som drar ihop och gör axeln tightare. För min del så slapp jag det (nu åtminstone). Kirurgen kollade även detta problem på mig när han fixade benbiten men han tyckte det såg bra ut.

    Det han sa var att det är en balansgång när man kör rehab mellan att få tillbaks rörlighet i axeln och att tappa styrka/stabilitet. Detta skulle i synnerhet var ett stort problem för mig om han behövt fixa båda sakerna. Den mest problematiska rörelsen kommer vara när du vevar med armen ovanför huvet. Som tur är lirar jag inte tennis med min skadade arm men jag gissar att paddla ut på en vågbräda kan bli svårare.

    Jag gjorde min operation i San Francisco där jag bor just nu men du kommer säkert ha
    liknande behandling.

    Angående sjukhus så det inte mitt favoritställe heller, men det är inget att vara orolig för. Det som känns mest när du är där är att sätta i droppet, och det är verkligen inga problem. Sen får du lite goa grejer innan dom troligtvis lägger nervbedövning (jag var lullig o go då så jag kände knappt detta). Sen söver dom dig…

    Nervbedövningen satt i ca 5 timmar efter operationen. Det enda du behöver förbereda dig på är att när den släpper så kommer du ha j-vligt ont i 1-2 dar så se till att ta dina smärtstillande så fort du börjar misstänka att bedövningen släpper.

    Jag var borta två dar helt från jobbet, men jag har flyt och kan jobba hemifrån då jag mest sitter i möten och framför datorn. De vardagliga bestyren kommer vara jobbiga om du inte har någon som kan hjälpa till. Det jobbiga är att ha armen i stödet och inte få använda den, t.ex. att skriva på tangentbordet med en hand är sådär effektivt…

    Lycka till!

  • gustavl

    Medlem
    13 september, 2008 vid 19:08
    Mården;499461 wrote:
    allt detta ledde till att jag sydde mig ett par egna hängselelinor med utlösning mekanism på .

    Tänke bara fråga dig Mården hur den där fungerar. Jag kanske är helt knas i bollen, men den ser ju djävulskt proffsig ut. Kanske dags för dig o kasta in en fråga om patent o sälja i massor?:) Oxå en OT-fråga: Svårt att kroka i?

    /Gustav

  • marden

    Medlem
    13 september, 2008 vid 19:56

    @GustavL 499526 wrote:

    Tänke bara fråga dig Mården hur den där fungerar. Jag kanske är helt knas i bollen, men den ser ju djävulskt proffsig ut. Kanske dags för dig o kasta in en fråga om patent o sälja i massor?:) Oxå en OT-fråga: Svårt att kroka i?

    /Gustav

    funkar som ett par vanliga variolinor (öglan jag håller i är justerändan)
    fast utlösnings mekanismen är i andra sidan där jag har ett koniskt spår i en bricka som släpper vid circka 150kg och som sen går att kroka ihop igen efter ett kastfall o köra vidare med istället för att simma iland med knäck bom eller ännu värre trasig rygg

  • tsss

    Medlem
    13 september, 2008 vid 20:47

    @Mården 499529 wrote:

    funkar som ett par vanliga variolinor (öglan jag håller i är justerändan)
    fast utlösnings mekanismen är i andra sidan där jag har ett koniskt spår i en bricka som släpper vid circka 150kg och som sen går att kroka ihop igen efter ett kastfall o köra vidare med istället för att simma iland med knäck bom eller ännu värre trasig rygg

    Ska du börja sälja den här innovationen? Eller kan man få se litet i detalj hur den är gjord?

  • snaffe

    Medlem
    13 september, 2008 vid 20:52

    Ah fler med samma problem som jag. Går och väntar på tid för operation jag med. Min läkare sa att jag får vänta ett år efter operation innan det är dax för surf igen. Kanske förr att den hoppar ur led ofta när jag kör freestyle.

  • klang

    Medlem
    13 september, 2008 vid 21:35

    @snaffe 499536 wrote:

    Ah fler med samma problem som jag. Går och väntar på tid för operation jag med. Min läkare sa att jag får vänta ett år efter operation innan det är dax för surf igen. Kanske förr att den hoppar ur led ofta när jag kör freestyle.

    Skräp, låter grymt deprimerande. Tror du att du klarar av att hålla dig på land så länge?

  • ducks

    Medlem
    13 september, 2008 vid 21:52

    Har oxå haft problem med en axel som hoppar ur led hela tiden, brorsan blev opererad, fast resultatet blev inget bra så jag har fokuserat på att styrketräna axeln. Detta har funkat kanon för mig, flera år sedan den senast hoppade ur led och det var iofs i en bilolycka…

    Vanlig styrketräning fast lite extra fokus på axlarna var reseptet för mig. Visst, vissa vinklar kan jag fortfarande känna av axeln men inte alls nära att hoppa ur längre.

    Skulle inte vilja att den hoppar ur när man windsurfar 🙁

  • snaffe

    Medlem
    13 september, 2008 vid 21:54

    @Klang 499541 wrote:

    Skräp, låter grymt deprimerande. Tror du att du klarar av att hålla dig på land så länge?

    Vet inte men jag hade tänkt att jag skulle bli din personliga fotograf du är ju så söt i din hjälm:)

  • snaffe

    Medlem
    13 september, 2008 vid 22:00

    Har provat både styrketräning och sjukgymnastik utan resultat så det finns inte många alternativ kvar. Klang jag får väl bli din personliga fotograf istället. Du får lära dig att hoppa lite mer bara. Borde kunna bli sköna foton om du körde en hoppsession med din speedbräda:)

  • perrakalle

    Medlem
    14 september, 2008 vid 08:10

    @Stickan 499504 wrote:

    …Nervös som fan inför operationen, gillar inte sjukhus….

    Stickan, bäst att du ser till att få lite lugnande redan i receptionen… Hoppas det ordnar sig för dig så vi får se bättre ladd på framåten!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada och fallteknik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.