Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada och fallteknik

  • davven

    Medlem
    14 september, 2008 vid 09:44

    Det där med hålla i grejjerna i hela fallet tog jag fasta på tills tisdagen den 13: juni i år, kom in magiska 16-20 sekundmeter :tongue: Västliga vindar, jag hade köpt modern utrustning och var inte hajj på rigga grejjerna. Tror jag drog 5-6 cm för lite nedhal på mitt 5.7 kvadrats segel, sjukt mycket kraft uppe i seglet och svårt och hålla. Satte på en 40 cm fena på västlig, och låg och gasade mellan sandbankerna på Haga. Gissa om jag vart pryglad av moder natur :laugh: Kastfallen var inte och leka med . Dom värsta är nog när man sätter sig på en sanbank, då finns ingen möjlighet och planera fallet. . Ena stunden står man på brädan, andra sekunden ligger man och yrar i vattnet och undrar vad som hände 😉

    Ett fall slutade med en svullen popeye arm och 3v vila, jag höll seglet hela vägen men när seglet la sig på vattnet så kommer kroppstyngden på armbågen och handen var fast i sitt grepp i bommen. Bommen höll, men handleden gjorde duktigt ont, stack till akuten vid 2 på natten då det inte gick och sova med det där. Som tur var så var det ingen fraktur. . Men jag brukar hålla i grejjerna lite kortare stund nu, ibland känns det som man får välja. Antingen är det brädan eller kroppen som får ta emot straffdomen efter misstaget. .

  • snuffe

    Medlem
    14 september, 2008 vid 14:24

    Fick ett typ av kastfall när jag körde i Vilshärad för någon vecka sedan. Hade inte riktigt kommit upp i fart och över en våg hade jag lite väl mycket tryck i mastfoten så när brädan lättade över vågen satte jag spetsen ner under vattnet. Detta under pågående accelaration vilket gjorde att jag fick ett ruggigt kast fall där jag bröt ett revben. Misstänker jag slog i bom eller mast med sidan. Som tur är så höll både bom och mast. Drog lite mer i nedhalet och flyttade tillbaka mastfoten – då minskade trycket på mastfoten nästan helt. Funderar på att flytta tillbaka stropparna lite om det inte blir bättre nästa gång.

    När jag var pappa ledig förra året så styrketränade jag en hel del och märkte att jag sällan eller aldrig fick några kast fall. Nu när jag är tillbaka i kneget och inte lyckas hinna med träningen så kommer kastfallen tyvärr tillbaka. Jag tror helt klart att styrketräning som fokuserar på core-muskulaturen gör ganska stor skillnad för att undvika kastfall helt.

  • cosmosurfer

    Medlem
    16 september, 2008 vid 12:16

    Någon på Boards rekommenderade att man, förutom att skota in också skall släppa masthanden helt för att själv landa mellan masten och brädan. Någon som provat det?

  • goretex

    Medlem
    16 september, 2008 vid 18:43

    @Mården 499529 wrote:

    funkar som ett par vanliga variolinor (öglan jag håller i är justerändan)
    fast utlösnings mekanismen är i andra sidan där jag har ett koniskt spår i en bricka som släpper vid circka 150kg och som sen går att kroka ihop igen efter ett kastfall o köra vidare med istället för att simma iland med knäck bom eller ännu värre trasig rygg

    Sån skulle man ha…
    I värsta fall kan man ju även drukna vilket jag modligen var extremt nära att göra, kastfall, ikrokad, under seglet utan att hinna ta luft och därför hade noll tid till att kroka ur… Simmade åt rätt håll, masten och inte bomnocken, tog en mun luft (tur ingen våg slog), under igen och kroka ur.

    Har för mig jag sett specialförband eller vad man ska säga, som stabiliserar axelpartiet när man sportar för att minska skaderisken. Eller är jag ute å cyklar nu?

  • spray

    Medlem
    16 september, 2008 vid 19:12

    @Goretex 500362 wrote:

    I värsta fall kan man ju även drukna vilket jag modligen var extremt nära att göra, kastfall, ikrokad, under seglet utan att hinna ta luft och därför hade noll tid till att kroka ur… Simmade åt rätt håll, masten och inte bomnocken, tog en mun luft (tur ingen våg slog), under igen och kroka ur.

    Jag brukar alltid öva på att ta av mig hängselen under vattnet så snabbt som möjligt, detta har jag gjort som vana att göra inför varje surf. Jag började göra detta efter jag läst om killen i storbritannien som drunkade pga han fastnade i hängkroken

  • junksurf

    Medlem
    16 september, 2008 vid 21:52

    @Mården 499461 wrote:

    du är inte ensam om att skadat dig mer eller mindre vid kastfall tror nästan dom flesta surfare gjort det någon gång i kariären.möjligen att tungviktarna klarar sig men dom drar sönder bomen/hängselelinorna i stället.

    skjälv körde jag sönder ryggen i ett ikrokat kastfall för några år sen men som tur vad gick det över efter 2månders haltande, men var alldedes för rädd efter det för att kunna driva upp gps:en i några högre hastigheter.

    allt detta ledde till att jag sydde mig ett par egna hängselelinor med utlösning mekanism på .
    o måste säga att det förvånar mig att det inte finns i handeln att köpa för det ger mig en trygghet att veta att inte ryggen eller bomen går av i nästa kastfall utan jag flygger iväg och landar utom räckhåll för att slå i utrustningen.

    Sjukt snyggt ju… har funderat på liknande lösning efter nått stenhårt kastfall.
    Men skulle inte kunna göra en sån provsig själv. Hade de funnits i handeln så hade ja köpt.

  • marden

    Medlem
    17 september, 2008 vid 15:15

    @Junksurf 500402 wrote:

    Sjukt snyggt ju… har funderat på liknande lösning efter nått stenhårt kastfall.
    Men skulle inte kunna göra en sån provsig själv. Hade de funnits i handeln så hade ja köpt.

    verkar som det finns ett intresse för detta några har pm:at
    så om det är fler som vill ha kan jag göra på beställning bara att pm:a om ni vill ha fasta eller vario kropps vikt kan va bra också.

  • willyskipper

    Medlem
    18 september, 2008 vid 07:45

    Har en ide om hur man skulle kunna lösa detta men tvivlar att marknaden är tillräckligt stor för att det skall vara lönt att producera och sälja.

    Johan

  • cosmosurfer

    Medlem
    18 september, 2008 vid 08:48

    I så fall kan du ju kanske berätta om dina tankar kring det hela. Vore intressant!

  • v-thun

    Medlem
    18 september, 2008 vid 17:20
    Spray;500367 wrote:
    Jag brukar alltid öva på att ta av mig hängselen under vattnet så snabbt som möjligt, detta har jag gjort som vana att göra inför varje surf. Jag började göra detta efter jag läst om killen i storbritannien som drunkade pga han fastnade i hängkroken

    Jättebra idé, ska jag börja med direkt!. Jag har aldrig varit nära att drunkna men nog så obehagligt är det när det väl händer…
    Men hur tränar du det? När man väl hänger där under är de ju tryck på kroken, inte samma sak som på land?

  • rasmus_w

    Medlem
    18 september, 2008 vid 21:23

    Seriöst, hur gör man för att fastna i selen? Jag har hamnat under min 9.7:a (bomlängd 256 cm), ikrokad, i december! Visst är det en stunds simmande i det kolsvarta vattnet men det är ju i princip bara att använda händerna som känselspröt och leta sig fram längs bommen.

  • kurtkomet

    Medlem
    18 september, 2008 vid 23:56

    @Rasmus_W 500907 wrote:

    Seriöst, hur gör man för att fastna i selen? Jag har hamnat under min 9.7:a (bomlängd 256 cm), ikrokad, i december! Visst är det en stunds simmande i det kolsvarta vattnet men det är ju i princip bara att använda händerna som känselspröt och leta sig fram längs bommen.

    Ett stycke skönt kastfall med skruv så att hängselelinorna twistar runt kroken, slår man sig dessutom illa i fallet så att man tappar luften kan det bli lite småjobbigt..

  • goretex

    Medlem
    19 september, 2008 vid 14:57

    @Rasmus_W 500907 wrote:

    Seriöst, hur gör man för att fastna i selen? Jag har hamnat under min 9.7:a (bomlängd 256 cm), ikrokad, i december! Visst är det en stunds simmande i det kolsvarta vattnet men det är ju i princip bara att använda händerna som känselspröt och leta sig fram längs bommen.

    Hinner man inte ens ta en gnutta luft, kanske rent av tömd på luft av nedslaget så ligger paniken inte långt bort! I andra fall så gör man ju såklart så som du beskrivit. Har dock nångång lyckats simma helt fel och simmade efter seglets längd! Tur man har någorlunda bra lungor icon10.gif

  • davven

    Medlem
    19 september, 2008 vid 16:33
    Rasmus_W;500907 wrote:
    Seriöst, hur gör man för att fastna i selen? Jag har hamnat under min 9.7:a (bomlängd 256 cm), ikrokad, i december! Visst är det en stunds simmande i det kolsvarta vattnet men det är ju i princip bara att använda händerna som känselspröt och leta sig fram längs bommen.

    Ja nä, har man skotat in allt vad man har i 15 ms + så har iaf jag rätt hög vilopuls, man förbrukar syre relativt kvickt down under 😉 Fick lära mig hur man ska tänka av brossan, som han i sin tur fått från elit vågsurfarna på Hawaii dom gångerna han vart där!
    You have to be supercalm! Dom pojkarna vet hur det kan vara och bli spolad av en riktig våg, och kanske få en till i huvudet när man kommer upp och ska ta luft. .
    Hua a na mig! Nä det hjälper mig grymt bra mentalt/fysiskt och tänka på och hålla mig lugn iaf.

    Men det vidrigaste är nog endå bakåtar tycker jag, i och med att jag har rätt öppna stroppar. Huvudet under ytan, brädan lever sitt liv uppe på ytan i vågor. Fötterna fast i stropparna, kommer inte ihåg hur jag löste det sist. Men jag tror jag rullade som en krokodil med hela brädan mot riggen och gled ur stropparna. .

    Men man får sig en tankeställare, gäller och inte ha remmar & annat bråte som hänger löst. Man kan ju tänka sig att ngt skulle kunna kila fast någonstans. Ligger man då under segelt är det ingen höjdare!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada och fallteknik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.