Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada på vindsurfingbräda

  • Skada på vindsurfingbräda

    Publicerad av epicsurferdude på 5 september, 2015 vid 18:14

    Var ute idag i erstavik och jag fick en skada på brädan (masten föll framåt ner på nosen.) Jag undrar om jag kan laga den själv, och isåfall hur, eller om jag ska åka till surfspot och lämna in den.

    epicsurferdude svarade 8 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • billie

    Medlem
    6 september, 2015 vid 10:53

    Vill du ha det snyggt lagat så lämna in brädan till kunnig reperatör. Annars så leta här på konfen om tips .Jag har för mig att det med skador var uppe alldeles nyss.

  • rrd

    Medlem
    6 september, 2015 vid 11:20
  • bjorn-daniels

    Medlem
    6 september, 2015 vid 11:23

    Är du lite händig fixar du det där lätt själv. Som sagt sök så hittar du säkert flera trådar, och om du inte hittar nåt så lägg en blänkare. Material kan du beställa hos Primenta.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    6 september, 2015 vid 18:22
  • tsss

    Medlem
    6 september, 2015 vid 18:53

    hej

    Finns många svar på den enkla frågan. På sikt är det bra om du lär dig laga en sån här grej själv, du kommer att få göra det många gånger i framtiden. Du är ju en grön vindsurfare, men envis, duktig, energisk osv När vi sett dig på Erstaviken så tror vi att du kan bli hur bra som helst. Inte många på högstadiet som vindsurfar så skitkul att det dyker upp någon så duktig som du är.

    Surfspot är en bra firma, Mattias som är bas där är också med i TWC. Men det är ju långt att åka dit, särskilt som du saknar eget fordon, för att lämna in brädan. Tobias, vindsökaren, gör såna här jobb, snyggt o hållbart, men han har det inom sitt jobb så det blir ändå en del pengar.

    Eftersom ni har plastbåt i familjen så kanske någon har gjort enkla jobb med plast och väv/matta? Då vet man ungefär vad det handlar om. Emils länk till det jobb han gjorde är jättebra.
    Epoxiplast är inte att leka med, man kan få allergier som aldrig går över, så skydd på olika sätt behövs.

    Hur skulle jag själv gjort om jag var i dina kläder? Jag hade nog gjort en fullagning och kört på under hösten tills säsongen är slut. Och gjort en rejäl lagning när vintern/ eller nästa kastfall kommit…

    Du har ju mitt tel nummer om du vill snacka om det hela / häls Tomas

  • vindsokaren

    Medlem
    7 september, 2015 vid 07:14

    Pratade med Anton på stranden igår så jag och bad han och hans pappa höra av sig om dom ville ha tips.

  • malibu

    Medlem
    7 september, 2015 vid 08:36

    Lär dig laga själv! Jag har surfat i lite drygt två år och fixat 3-4 smärre skador och en och annan stor (bröt av nosen på en bräda). Det är inte så svårt som det kan verka. Visst, om man tvunget vill ha samma finish/färg som en orginalbräda krävs det en del finlir men om du bara vill att brädan ska hålla tätt så kan du lätt spara massor av tusenlappar på att fixa själv.

    Så här gör jag. Kortvariant (finns massor av bra filmer på youtube):
    1. Ta ut brädan ur bagen, ställ den i skuggan på altanen, eller liknande. Om det är vatten i den måste den torka. Kan ta ganska lång tid. Det är svårt att veta när den är helt torr, men ett tips är att lägga plastfolie över skadan och tejpa tajt och låta den stå i solen i 20 minuter. Blir det kondens på plasten är den inte torr.
    2. Beställ väv, epoxi och microbaloons på Primenta. Glöm inte handskar! Du behöver också sandpapper, någon glasbehållare (typ gammal syltburk eller vad som helst) och lite gamla glasspinnar. En liten pensel är bra att ha med.
    3. Börja putsa på skadan med sandpapper. Släng på lite maskeringstejp eller nått så att du inte slipar där det inte behövs. Man kan ta lite försiktigt med en kniv med. Allt behöver inte bort. Epoxin kan behöva lite att fästa med.
    4. Fyll igen skadan med microballonger. Använd handskar! Blanda epoxi (som det står på produkten) och microballoons. Konsistensen ska vara ganska “torr”. Typ som vispad äggvita när du ska göra maränger (fråga mamma 😉 ). Spackla på med glasspinne. Ha något skydd under brädan, för det droppar nog lite. Låt torka. Sandpappra. Gör om vid behov. När du sandpapprar sista gången ska det vara jämt och fint och följa brädans shape.
    5. På med väv och epoxi. Klipp ut en lagom stor bit (som täcker skadan) och pensla fast väven med epoxi. Väven ska liksom bli genomskinlig och ligga jämt och fint längs brädan. Det här är ett jävla kletigt jobb. Skitgeggigt. Trådar av väv fastnar i penseln och klibbar fast i allt. Men det är bara att köra på. Det bli bra till slut. Låt torka över natten. Sandpappra så att det blir hyfsat jämt och fint. Klipp ut en bit som är lite större än den förra och pensla på på samma sätt. Låt torka. Sandpappra.
    6. Surfa igen!

    Eller så fortsätter du ytbehandla. Isf, byt successivt till finare och finare sandpapper så att du till slut nästan bara polerar. Det här har ingen som helst funktion utan är bara estetiskt. Sedan kan du måla/spraya med passande färg.

    Klart!

  • kailua

    Medlem
    8 september, 2015 vid 17:24

    Hej
    Tycker kanske du redan fått de praktiska råd och länkar som behövs 👍 och jag kan bara hålla med att visst ska du ge dig på att laga själv. Jag fick som jag själv tyckte en rejäl spricka i våras och drog mig för att fixa själv. Efter en tråd hör på forumet “går detta att laga” med tillhörande råd så lagade jag själv. Blev helt OK och faktiskt riktigt roligt att fixa själv… Så kör på.

  • epicsurferdude

    Medlem
    13 september, 2015 vid 18:03

    Nu har vi lagat brädan. Vi få se om vi ska måla sen. Tycker det blev rätt bra. Tackar för alla som har hjälpt till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skada på vindsurfingbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.