Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skaderisken vid speed

  • Skaderisken vid speed

    Publicerad av filipl på 24 mars, 2007 vid 15:41

    Jag har nyligen köpt en Fanatic Hawk 108, och tänkte att jag för första gången skall komma upp i 30 + knop.

    Jag har funderat lite över vad man kan göra för att minska risken att skada sig vid speed, t ex genom kastfall.

    Det jag själv har tänkt på är:

    – Gath-hjälm, som jag har
    – flytväst, med skumgummi som täcker i alla fall en del av ryggen och bröstet
    – Sittselen är ganska hög vilket skapar ett skydd för ländryggen och flytvästen och sittselen överlappar varandra.

    För ett par år sedan landade jag, efter ett kastfall, med nacken på bommen, vilket var rätt så läskigt. Som tur var fick jag bara ont i nacken i någon vecka och sedan gick det över, men det hade kunnat gå illa!

    Jag skulle gärna vilja ha allmänna tips, både om lämplig skyddsutrustning och hur man skall tänka/göra vid djupa slörar och hotande kastfall etc.

    Vilka är de vanligaste/mest sannolika skadorna vid kastfall och vad har ni andra råkat ut för?

    speedkenta svarade 17 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:50

    Överlag tycker jag att det där med skaderisker blåses upp rejält. Det har visats ungefär hur många gånger som helst att vindsurfing är bland det ofarligaste man kan ägna sig åt, antagligen är skaderisken högre när du står i köket och lagar mat än när du speedar.

    Men visst, en hjälm kan vara bra, och nån slags utlösningsmekanism på hängselelinan som diskuteras i “dagens bild”-tråden. Inte minst kan det vara bra ur psykologisk synvinkel, om du tror att du kommer skada dig seglar du långsammare.

    Överlag verkar vindsurfing vara en sport där det är dumt att fega. Spinout och kastfall är i alla fall för mig sånt som händer när jag fegar och tvekar. Tänker jag “nu får jag fan inte trilla i gippen” så kan jag vara säker på att varje gipp innebär en vattenstart.

  • carrera

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 15:58

    Om man är rädd för skador vid speed så får man kanske träna lite extra styrka så man orkar köra urkrokad när det går så där lite extra fort o skulle det ändå skita sig så “släpp i tid” Kan ju bli dyr i längden men det funkar!!
    men som sagt vatten är rätt hårt i 30+ man studsar ju ett par gånger 😉

  • jester

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 16:57

    Tycker du har tänkt rätt med din skyddsutrustning, kör samma upplägg själv. Att köra utan hängseletampar kan kännas tryggare, men iom att du tappar kraft ner i mastfoten då så får du en oroligare färd, och därmed ökad risk att brädan näbbar.

    Du behöver ju inte köra 130 grader djupa slörar direkt, utan jobba upp självförtroendet efter hand. Att köra på ett ställe som är lätta att speeda på underlättar ju definitivt oxå!

    Lycka till, och välkommen i speedträsket!

  • filipl

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 19:40

    Tack för välkomnandet i speedträsket! Jag tänkte åka till Haga Park under speed-tävlingen för att se och lära!

    Jag har också funderat lite kring detta med farten och utrustningens betydelse för farten.

    Jag tror att jag har tekniken för att komma upp i 30 + med rätt grejer, och rätt ställe (platt vatten) att segla på.

    Har just köpt en Fanatic Hawk 108, som enligt testerna sägs ha mycket god fartpotential, även om den inte är en renodlad slalom- eller speedbräda. (Boards fick upp den mindre Hawk 93 i 31,96 knop med freemovesegel på en kort speedraka)

    Jag kommer dock inte att köra med racesegel utan med mina Sailworks Retro (Freeracesegel som sägs ha hyfsad fartpotential) 7.5, 6.5 och 5.5 kvm.

    Hur många extra knop ungefär, tror ni att man skulle vinna genom ett “riktigt” racesegel?

    Standardfenan är en 34 cm ganska bakåtsvept fena med, som jag uppfattar det, fokus på kontroll. Jag har förutom den, sedan tidigare en Gsport freespeed fena på 34 cm.

    Hur många extra knop ungefär, tror ni att man skulle vinna genom en “riktig” speedfena?

  • surfan

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 20:46

    svårt att siga 2-3 knop kanske!!!!

  • thomme

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 21:48

    Mindre än för de här galningarna

  • jester

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 21:57

    Minst 2-3 knop skulle jag vilja säga faktiskt. Fenan är defnitivt grymt viktig för att åka fort. Framförallt bör du har en mindre fena än 34 cm. Körde själv en G-Sport SR6b på 28 cm till en liknande bärda (JP SuperX 105 och NP RS4 6.2), och den har jag faktiskt kvar ett par personliga rekord med…

    Naturligtvis tappar man användarvänlighet och höjdtagningsförmåga, men är man ute efter speed så är det smällar man får ta…

  • thomme

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 22:12

    Mindre än för de här galningarna !

    SM final isracing studenternas i Uppsala 24/3

  • surfen

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 22:47

    @thomme 372144 wrote:

    Mindre än för de här galningarna !

    SM final isracing studenternas i Uppsala 24/3

    De där är sunda gubbar ;=)

  • nisseman

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 01:38

    Jag tävlade 2 år i superproduktion med motorcykel på slutet av 70-talet & jag kan bara säga det gör fan så mycket ondare att highsida i 170 km & få asvaltsexsem än ett kastfall gör.
    Men att man skadar sig pga det finns mast,bom m.m. är tyvärr saker man få ta med i bedömningen.
    Det är inte farten som skadar det är stoppet.
    Jag har bara surfat i 3 år & tyvärr tar jobbet för mycket tid men jag är troligen den som har flest kastfall & krasher på haga men det skiter jag i jag kör tills det smäller sen på det igen.
    Kan berätta att jag sålde min cross för att inte bli skadad men sen lurade Kenneth in mig på denna sport & jag ångra mig inte en enda sekund.
    Speeda = ont gäller i alla fartsporter.

  • speedkenta

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 08:21

    @nisseman 372162 wrote:

    Jag tävlade 2 år i superproduktion med motorcykel på slutet av 70-talet & jag kan bara säga det gör fan så mycket ondare att highsida i 170 km & få asvaltsexsem än ett kastfall gör.
    Men att man skadar sig pga det finns mast,bom m.m. är tyvärr saker man få ta med i bedömningen.
    Det är inte farten som skadar det är stoppet.
    Jag har bara surfat i 3 år & tyvärr tar jobbet för mycket tid men jag är troligen den som har flest kastfall & krasher på haga men det skiter jag i jag kör tills det smäller sen på det igen.
    Kan berätta att jag sålde min cross för att inte bli skadad men sen lurade Kenneth in mig på denna sport & jag ångra mig inte en enda sekund.
    Speeda = ont gäller i alla fartsporter.

    Tycker kastfallen man får på krogen skadar en mer.
    Några revben, tänder, benbrott har man hunnit med men att inte göra nåt skadar en mer

  • johanc

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:26

    Gjorde en snabbkoll på nätet vad som finns publicerat om vindsurfskador. Vanligaste skadetillfället är missad loop vilket tydligen ger axelluxation som vanligaste vårdkrävande skada… Inte så aktuellt för en speedare kanske. Näst vanligaste skadetillfället var kastfall med Vrickningar, stukningar och ledbandsrupturer i benen som vanligaste skada och krossår i skallen som näst vanligaste. En tysk studie noterade att vanligast var att man skadade sig efter ca två timmars surf i OK bris och rekommenderade vilopauser för att inte trötta ut sig. En engelsk studie såg en hög nivå muskelbristningar i benen hos racesurfare.

    Det som nog är jobbigast att komma tillbaka från är väl rejäla ligamentskador i fot och knä så man skall i det längsta undvika att ena foten står kvar i brädan när resten flyger.. Å andra sidan vill man ju ha bra tryck på brädan så; ge fan i kastfall helt enkelt. Å vila. Å träna.

    Kör hårt..

    JohanC

  • joth

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 06:25

    @filipl 372114 wrote:

    Tack för välkomnandet i speedträsket! Jag tänkte åka till Haga Park under speed-tävlingen för att se och lära!

    Jag har också funderat lite kring detta med farten och utrustningens betydelse för farten.

    Jag tror att jag har tekniken för att komma upp i 30 + med rätt grejer, och rätt ställe (platt vatten) att segla på.

    Har just köpt en Fanatic Hawk 108, som enligt testerna sägs ha mycket god fartpotential, även om den inte är en renodlad slalom- eller speedbräda. (Boards fick upp den mindre Hawk 93 i 31,96 knop med freemovesegel på en kort speedraka)

    Jag kommer dock inte att köra med racesegel utan med mina Sailworks Retro (Freeracesegel som sägs ha hyfsad fartpotential) 7.5, 6.5 och 5.5 kvm.

    Hur många extra knop ungefär, tror ni att man skulle vinna genom ett “riktigt” racesegel?

    Standardfenan är en 34 cm ganska bakåtsvept fena med, som jag uppfattar det, fokus på kontroll. Jag har förutom den, sedan tidigare en Gsport freespeed fena på 34 cm.

    Hur många extra knop ungefär, tror ni att man skulle vinna genom en “riktig” speedfena?

    Hej!

    Jag kör med Retro segel samt har kört en hel del olika Sailworkssegel. I år blir det nya 2007 Retro 5.5 och 6.5 samt att jag redan har ett 7.5 Retro från 2003. Tycker det är hyffsat snabba segel men framför allt stabila och kontrollerade för att vara nocam segel. Det är bara att dra lite till i nedhal o gasa. Och där tror jag man vinner mycket. Det är nog en sak som gör cambersegel så bra. Stabiliteten. Retro har en del av den stabiliteten. Sedan känner jag att man inte blir låst till ett fack om man väljer retro. Man kan fortfarande leka med dom, speciellt nu när dom är gjorda med mycet Xply.

    Jag har fått upp 7.5 med 105 liters freeride/freestylebräda i 28knop med fet wavefena på 11″. Så med bättre fena och 6.5 så är jag över 30. Jag tror att Hawken kan bli snabb även med orginalfenan.

    Det är bara på med GPS och testa.

  • filipl

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 13:23

    Hej,

    Jag är jättenöjd med mina Retro segel. Jag har kört dem sedan 2000 och just Retrosegel är det enda som jag vågar köpa inom windsurfing, utan att läsa tester i förväg. De är också mycket prisvärda och Kent, som säljer dem, är trevlig och kunnig.

    Jag fick upp mitt 8.0 Retro, med en Free Diamond 70 (lite äldre freeridebräda från 2000) och en 44 cm freeride fena i 27,8 knop.

    Känns som om Hawk:en, nytt Retro 6.5, eller 5.5 med freespeed-fenan samt lite större teoretiska kunskpaper om speed, borde kunna ge några knop till.

    Till sommaren kommer jag att ha tappat 10 kilo jämfört med tidigare, så vi får se hur det påverkar speedpotentialen!

    Filip

  • filipl

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 13:31

    Eftersom vi kommer att ha samma storlekar på våra Retros, även jag kommer att ha 7.5, 6.5 och 5.5 samt ett 8.0 (på annat håll) vore det intressant att utbyta trimtips. Jag får mina nya 5.5 och 7.5 förhoppningsvis om ett par veckor.

    I år har jag beställt Speedstick-masten (den med 100% carbon), som jag kommer ha till 5.5 och 7.5 seglen. Till 6.5 seglet har jag en “äldre” Sailworks XR mast från år 2005 (80%? carbon).

    Vad har du för master?

    Har du någon erfarenhet av hur “olika” master påverkar seglen?

    Själv har jag beställt Sailworks dubbla, adjustable outhall, och också en förlängare, North Power XTR II, som nog kan bidra till att få ut så mycket som möjligt av Retros stora register.

    Filip

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skaderisken vid speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.