Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag börja kitesurfa?

  • Skall jag börja kitesurfa?

    Publicerad av caramba på 6 augusti, 2014 vid 16:23

    Jag har nyligen lagt en karriär som ballongflygare bakom mig. Skulle egentligen helst vilja återta fallskärmshoppning, men min utrustning har blivit för gammal och har inte råd med nytt för närvarande. Har i och för sig sagt att jag inte skall börja med något som är väderberoende , men…. Efter att några gånger ha besökt hundbadet på Gålö och sett kitesurf har intresset väckts. Vill inte gå kurs för att sedan bestämma mig, tror att om jag börjar så är det till att löpa linan ut.
    Har därför lite frågor till er som håller på med detta för att hjälpa mig komma till beslut:
    Vad är ingångskostnaderna?
    Att gå kurs är för mig självklart. Misstag kommer jag att göra ändå, klart jag minimerar dessa genom att gå en kurs. Vem rekommenderas i Stockholmsregionen? Kostnad? vad jag har sett varierar det mellan 2500- 3500 för en komplett kurs? Jag antar att detta gör att jag kan fortsätta experimentera på egen hand efter inköp av utrustning?
    Utrustning; vad behövs? kite, bräda, bom med linor, våtdräckt? Något annat?
    Nytt eller begagnat? Gissar på att jag kommer att bilda mig en uppfattning på vad jag vill ha efter ett tag, men i början ingen aning. Kanske bra med begagnat då i början?
    Cirka pris nytt? Begagnat?

    Går det att utöva ensam? Lär inte få med mig någon att gå kurs med mig. Är det socialt gäng? Får man hjälp vid behov av utövare efter genomgången utbildning?

    Hur väderberoende är det? Hur lång säsong? Av de gånger jag varit ute på Gålö är det ett fåtal jag sett kites, kan tänka mig att lämpliga ställen flytta runt med väderförhålanden , men kan även tänka mig att det blir för vindstilla för att det skall vara lönt.

    Vad mer behöver jag tänka på innan jag bestämmer mig?

    Tacksam för att ni informerar en som inte vet så mycket men gärna vill lära sig mer.
    / Thomas

    caramba svarade 8 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • marcus_h

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 16:43

    Hej Thomas!

    Om du primärt kommer hålla till i stockholm när du surfar skall du börja med något större storlekar på kite/bräda då vindarna oftare ligger i de nedre regionerna. Själv surfar jag med 15 kvm (flysurfer) och större bräda.

    Ingångskostnad: Kite + bräda, c:a 15 000 kr. Begagnat runt halva det, kolla bara på köp sälj här på surfzone. Våtdräkt och sele, 3-5000 kr nytt.
    Kurs: Björn Lundin och Stockholm kiteboardcenter är helt klart det bästa stället, även om det finns fler! http://www.kiteboardcenter.se
    Utrustning: En eller flera drakar, bräda, sele, våtdräkt, skor och handskar för höstsurf. Köpa begagnat är nog det som är mest prisvärt i början (säger jag som alltid köpt nytt).

    I stockholm finns det många utövare med god gemenskap. Surfar man på Gålö/Dalarö kommer du säkerligen lära känna många andra utövare. Du bör inte surfa ensam, även om det går.

    //Marcus

  • sailortrash

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 17:34

    denna sport, såsom alla väderberoende aktiviteter kräver lite extra commitment, själsligt och ekonomiskt. Men det kanske du redan är insatt i eftersom du hoppat fallskärm…

    men lite realistisk fakta:

    jag gick kurs hos Björn, det var helt ok. om du aldrig hållt på med ngt liknande så bör du gå kurs, speciellt eftersom du är “ensam”. om du snabbt kommer ut på vattnet efter kursen kommer du vara relativt självgående. om inte, så rekommenderar jag ett kitecamp nere på öland, gotland eller varberg där vindarna är bättre, så att du hinner rigga upp/ner, launcha/landa och framförallt köra såpass mycket att det sitter när du sticker ut själv efter att köpt grejer..

    det är dyrt. 15000:- är en kite+ bräda. det kommer ge dig några dagar per säsong. vill du ha fler dagar så måste du köpa fler kites, och eventuellt en till bräda.

    ang. begagnat: grejerna slits fort. är kiten 3-4 år och använd normalt är det troligt att linor har töjt sig, är allmänt slitna och behöva bytas (ca 1000:-). duken i kiten kan ha töjt sig och draken kan ha tappat sin form en aning, och kanske lite av sin “edge”..skador som är ordentligt lagade brukar inte vara ngt problem dock. men priserna är bättre, jag fick ihop kite från 2010 och bräda från 2012 för 5000:-. lite meck har det varit, men som sagt 10k billigare än butik. gör ju inte så mkt om man pajar grejerna då heller…

    i sthlm blåser det svagt generellt, och det finns egentligen bara gålö och dalarö som är lämpliga för nybörjare. om du inte är ledig på dagarna och kan sticka på prognosen så blir det väldigt få dagar med en enda kite.

    helt enkelt en extremt dyr och krånglig sport som man sällan får utöva i sthlm. kul när man kommer igång dock, ångest när det blåser bra på en tisdag och mojnar lagom när man kommer ifrån jobbet…

  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 18:17

    Håller inte riktigt med om vad som skrivits här, extremt dyr och krånglig gäller då bara i sthlm isåfall! 🙂

    Det är INTE dyrt!

    Du kan om du har tur komma undan med långt under 10000:- för kite o bräda ganska enkelt skulle jag vilja påstå med lite tålamod, beg marknaden är grym!

    Har haft elever som kommit undan med 10000:- TOTALT sett för hela sin utrustning med en kite, bästa exemplet är en Slingshot kite för 1500:- som var i grymt skick för sitt pris, perfekt slit och släng drake.

    Inte heller är kites som endast använts i sverige speciellt slitna, köper du inget äldre än 2010 så är chansen stor att grejerna är i mycket bra skick, ta hjälp av en mer erfaren när du ska köpa så kommer det bli skitbra.

  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 18:17

    O JA klart du ska börja!! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 18:58

    Skåne är inte Sthlm. I Sthlm finns det knappt stränder längre än 30 m och 90% av allasandstränder är skapade sandstränder. Det är också väldigt trångt och vinden är alltid byig och kommer i stråk inomskärs. Det är snäppet bättre än en insjö…..behöver man inte ha fötterna på sandbotten finns det massa fina ställen att ta sig till, men det vill man ju helst som nybörjare

  • caramba

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 10:40

    Tack för alla svar.

  • sailortrash

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 12:08

    om du köper beggat så köp lite dyrare beggat, typ förra årets kite eller ngt som gått som demo eller använts i skola. strul är ok att hantera om man har lite vana, men det kan ju sabba en hel säsong om man inte vet hur det ska fixas. då är det värt några extra lappar att minimera risken för att ngt behöver bytas eller går sönder.

    lycka till!

  • caramba

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 21:25

    En liten uppföljning här i snöyran. Har bestämt mig för att försöka lära mig detta. Ser fram emot våren så att man kan dra igång. Så här långt har jag hunnit införskaffa en ny våtdräkt. Det blev en C-skins hotwired 5/3. Kites- två stycken Best Cabo från 2013, en 11:a och en 7:a (hade siktat på en 12 först men får väl hoppas på lite blåsigare sommar). 1 st bom med linor till dessa samt sele, en Naish midjesele. Håller utkik efter bräda, men det skall väl lösa sig tills dess att jag tar en kurs. Har förstått att en bräda runt 136 är vad som är lämpligt för stockholmsområdet tittar dock även på 142. är jag rätt ute där?
    Har även köpt en trainer kite som jag hunnit leka med ett par gånger. Där blev det en Paraflex 3,1 som jag köpte från Tyskland via en auktion på Ebay Lär bli en del stunder till med den innan våren kommer.

  • martin

    Medlem
    6 februari, 2015 vid 12:27

    Det där blir ett kanonpaket. Även om det är vågkites så går det säkerligen bra att freerida med dom ändå och stabiliteten är en stor fördel som nybörjare. Angående bräda är bredden viktigare än längden. Generellt uppskattar många en lite bredare bräda när man lär sig. 40-43 tycker jag själv är lagom i det avseendet. Vid 44-45cm någonstans börjar det kännas bökigt. Även om en riktigt bred bräda är lätt att komma upp på och ännu lättare att ta höjd med i början så blir den för stor snabbt, i synnerhet när det är vind för din lilla kite.

  • marden

    Medlem
    7 februari, 2015 vid 20:25

    Passa på att köra på isarna nu med skidor, så har du lärt dig hantera den tills det är dags att bada.

  • caramba

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 13:24

    Var nyss ute med trainern och lekte lite. Räckte bra med en tremeters i dagens vindbyar. Hade jag inte redan haft respekt för vindens krafter från tidigare fallskärmshoppning och ballongflygning hade jag fått det idag.

  • caramba

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 18:06

    Bräd fråga. Läst någonstans att dom inte rekommenderar kortare än 130 för Stockholmsområdet. Hittat en till bra pris som är 127 lång 140 bred. Vad tycker ni?

  • pripps

    Medlem
    27 februari, 2015 vid 19:03

    @Caramba 731199 wrote:

    Bräd fråga. Läst någonstans att dom inte rekommenderar kortare än 130 för Stockholmsområdet. Hittat en till bra pris som är 127 lång 140 bred. Vad tycker ni?

    Låter kort,men jävligt brett 🙂
    /Tommy

  • sailortrash

    Medlem
    28 februari, 2015 vid 09:52

    alltså, köp ngt stort allround. 45 bred tycker jag, går alltid att ha som lätvindsbräda sen. Lättare att komma upp på också än en smalare.

  • caramba

    Medlem
    28 februari, 2015 vid 11:56

    Någon som har erfarenhet av dessa ? : http://www.kspkitesurf.com/en/boards/24-silent-c1.html

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag börja kitesurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.