Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag börja kitesurfa?

  • milkman

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 00:08

    Det ser ut att vara en bra bräda för en nybörjare det där. jag gissar att fokus har varit att få ner priset för att göra produkten tillgängligt. Några reflektioner jag gör är att padsen ser billiga ut, gissar det är vanliga EVA pads med en sladdrig stropp över foten. Stroppen är troligen byggd kring en vävd bit tyg som limmats ihop i lager. Det fungerar, men gör att den rör sig lite för mycket för att kunna låsa foten.
    Då det inte står något om konstruktionen så gissar jag att kärnan är en enkel skum-lösning, och saknar tech för att slippa vibrationer, och göra den mer motståndskrafting mot vridning etc.

    Men, det spelar ingen roll. Som nybörjare behöver man en bräda som planar tidigt och som stabilt håller spåret man siktat in sig på. Om frestylemöjligheterna, eller feedback inte finns där kvittar hetl då det tar ett tag att få in snitsen nog att känna skillnaden.

    Det jag saknar om brädan är vad low wind=8, t.ex. betyder? Det ser ut att vara mycket rocker och outline på bilderna. Det brukar inte rimma med lättvind!

    Kör på, kolla gärna vem du kan vända dig till i Sverige om du vill ha suport på brädan. De verkar ju inte ha någon internationell garanti vad jag ser (det har alla stora märken). Så det är ju bra att veta vem man vänder sig till lokalt i sånt fall..

    Lycka till. Snart är du på vattnet!

    MVH
    Jens

  • sailortrash

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 06:36

    Jag tror det kommer funka hur bra som helst. Jag har sett folk köra (rippa hårt) på hemmagjorda brädor i plywood…

    Så länge stropparna inte är försmå och går att justera så..

  • lowhighlife

    Medlem
    2 mars, 2015 vid 15:28

    Sorry om jag hijackar tråden. Men vill tacka alla för de visa orden ni skriver. Jag har seglat hela livet, men pga. flytt så har jag slutat. Är mycket inspirerad av att börja kitesurfa. Tack för puffen 🙂

  • caramba

    Medlem
    28 april, 2015 vid 15:01

    Uppföljning. Det blev ingen ksp. Storleken jag sökte såldes slut när dom lanserade 2015. Förra årets sortiment reades ut men då var kvarvarande bräder för små för mig som nybörjare . Samtidigt sänkte Surfspot priset på sina best sparkplug så det blev en sådan. 142,42. Har allt nu, tror jag, så jag skulle vilja börjat igår. 🙂 . Vill dock ha med mig sonen och han fyller år den 10/5 . Kurs bokad den 12. Tidigare år har jag alltid önskat svaga vindar för att kunna flyga. Nu hoppas på jag lite vind så att jag kommer upp på brädan…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag börja kitesurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.