Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan mast och mast

  • Skillnad mellan mast och mast

    Publicerad av pure på 11 mars, 2008 vid 19:56

    Skiljer det sig mycket mellan olika master med samma karbon halt från olika tillverkare om man ser till kvalitet och prestanda?

    Gun Sails har ju rätt billiga master men hur förhåller dom sig till tex Nielpryde eller annat dyrare märke. Funderar på att byta ut mina gamla master mot några med högre karbon halt 50%-75%.

    jmb svarade 16 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:11

    Ja, det kan det absolut göra.

    En mast från en tillverkare med “låg” kolhalt, säg 30%, kan mycket väl ha både bättre konstruktion och prestanda än en mast med hög, säg 60%, kolhalt från en annan tillverkare.

    Det beror på med vilken teknik masten byggs (“pre-preg” är oftast lite dyrare), hur duktig firman som bygger är och vilka egenskaper masten i slutändan får.

    Men det som är överlägset viktigast, oavsett om du köper en 30% normalmast eller 100% vörsting räjspinne är att masten passar till ditt segel.

    Jag kör hellre med en 30% kolmast som jag vet passar än en 100% mast som är fel.

    Många som kör på Guns bättre master verkar nöjda. NP är ju kända för att vara ligga i det övre prisspannet (ähum), men har också några av de bästa masterna och bommarna som finns.

    Men som sagt, kolla upp om masten du kikar på passar till ditt segel först och främst.

  • pure

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:25

    Hur kollar man om masten passar.?. för segeltillverkarna rekommenderar ju bara sina egna master … är det IMCS värdet man skall kolla på?

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:27

    Har en Gun Loop C70 430 som passar ett onshore 5.7 (simmer): Av killen jag köpte den så passande masten bl.a. Till Simmer, Naish, Gun. Säkert fler men dessa märken hade han testat.

    Lättaste sättet att veta är att fråga här tror jag; Bl.a fick jag reda på att power z och simmer sc6 är samma mast. Dvs jag köpte en power z-wave här på steffo för mina simmer segel.

  • dr-masse

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:40

    Fråga här, som sagt. Finns en massa gubbs här som kört en hel drös olika master i olika segelmärken.

  • pure

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:52

    @dr Masse 451207 wrote:

    Fråga här, som sagt. Finns en massa gubbs här som kört en hel drös olika master i olika segelmärken.

    Perfekt det ska jag göra.. ska hitta nån bra mast först 🙂

    Tack för svaren

  • bicless

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 23:18

    Tänk bara på att vissa master med kolfiberandel 50% är sega och trötta jämfört med andra med samma andel.
    Många stirrar sig blinda på andelen kolfiber och det tycker jag ofta blir fel. Jag tycker inte heller prepeg är en garanti för bra mast. Fiberspar har ju exempelvis sin egna patenterade teknologi i Exel fabriken i Finland och vissa av deras master verkar okrossbara. De använder inte prepeg.

    Mvh

    Bicless

  • safesurfer

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 23:27

    Stämmer det att angiven kolhalt är enbart fiberhalten dvs 90%kolfiber och 10% andra fibrer t.ex. glas. Det kan ju knapast vara massprocent av mastens vikt då det borde behövas rätt mycket epoxy som håller ihop fibrerna?

  • stinger

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 07:32

    Det stämmer att den angivna procenten är andel kolfiber av använd fiber. En 100% mast skulle annars levereras som en rulle fiber (om det inte är kol-kol komposit förstås 🙂 )

  • erik_f

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 07:41

    Hej,

    Skickar iväg en fråga nu när ämnet kom upp:

    Funkar en North Viper 75 (400) till Neil Pryde Combat eller Alpha (4,7)?

    /Erik

  • swe-119

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 08:42

    Kolla på: http://www.peterman.dk/

    Han har verkligen gjort studier i ämnet master.

  • jeppepeppe

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 19:18

    @swe-119 451277 wrote:

    Kolla på: http://www.peterman.dk/

    Han har verkligen gjort studier i ämnet master.

    Grym sida. Verkar intresserad :).

  • pure

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 19:35

    läste en artikel om ämnet i boards test där dom testade en jädra massa master och slutsatsen vara att det är rätt stor anarki om vad som passar till vad. IMCS stämmer inte alls i många fall och i vissa fall kan rekomenderade master från ett märke funka sämre än om man använder en mast från ett helt annat märke. Men att det säkraste var att köpa av samma märke.

    Fy fan vad jobbigt det blev.. men det är nog bäst att fråga här helt enkelt om nån kombination av mast och segel funkar.

    Man skulle nog kunna få till rätt bra kompatibilitet om man följde det mät sättet som dom använde i boards tidningen istället för IMCS men det krävs ju lite jobb för att nått sånt skulle hända..

  • swe-496

    Medlem
    17 mars, 2008 vid 03:43

    Håller med om att det är bra sida med en del matnyttig info.
    Det enda jag reagerade mot var tipsen med stropplacering. Han bygger om brädan en del när han flyttar på stroppluggarna. Det är väl inte tillåtet enligt klassreglerna om jag minns rätt. När det gäller Formula iaf…

  • guppy

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 12:57

    @Erik_F 451272 wrote:

    Hej,

    Skickar iväg en fråga nu när ämnet kom upp:

    Funkar en North Viper 75 (400) till Neil Pryde Combat eller Alpha (4,7)?

    /Erik

    Jag undrar precis samma sak.
    Eller kanske en ännu bredare fråga; vilka andra segel funkar på North-master?

  • jarp

    Medlem
    19 mars, 2008 vid 13:18

    jepp en jäkla jungel..

    Kör skälv med Dyra NP V8 segel i kombi med billiga Zimmer SC10 funkar..
    För att bidra med fakta i ämnet..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan mast och mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.