Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan mast och mast

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 mars, 2008 vid 13:33

    Kanske ska dra igång en sida där man skriver vilka segel man har och vilka master man kör med, vad som fungerar och inte?

    Vore nyttigt för mig i alla fall.

  • jmb

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 14:49

    Någon som har en åsikt om master som “passar” Ezzy Wave SE?

    På tal om Fiberspar – har en gammal Tidal Wave från -95 som fortfarande hänger med trots all stryk den fått (Pozo etc). Såg att Surfers har en Tidal Wave RDM – någon som kört med den? e den lika skön och hållbar som den som ligger i garaget så lutar det nog däråt.

    Andra kommentarer angående kvalitet etc e välkomna.

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 16:56
    JMB;453624 wrote:
    Någon som har en åsikt om master som “passar” Ezzy Wave SE?

    På tal om Fiberspar – har en gammal Tidal Wave från -95 som fortfarande hänger med trots all stryk den fått (Pozo etc). Såg att Surfers har en Tidal Wave RDM – någon som kört med den? e den lika skön och hållbar som den som ligger i garaget så lutar det nog däråt.

    Andra kommentarer angående kvalitet etc e välkomna.

    Vill du ha en till tidal wave har jag dubbla 450 🙂

    Verkar fungera fint med mina simmer samt gamla np iaf.

  • safesurfer

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 17:02

    Någon som kan säga om de nya simmer rdm masterna är bättre än de som såldes för två tre år sedan. De ser lite annorlunda ut nu tycker jag är det bara trycket eller har de bytt tillverkare. Har kört mitt 5,2 ezzy wave se 06 på 430 powerex z-wave(simmer sc6) samt simmer rdm 400 och det känns olika svårt att säga vad jag gillar bäst har en tendens att gilla lite styvare känsla i riggen dvs inte för mycket förlängda master.

  • adde

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 17:41

    PowerEx Fabriken flyttade till china från USA för två-tre år sen. Enligt dem ska masterna ha samma böjkurva, men med tanke på hur det kan variera över åren så ska man nog inte vara 100% säker utan att ha testat.

  • jesper_b

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 18:32

    Har ingen statistik eller egen erfarenhet men ryktet säger att de Kinatillverkade Powerex RDM till och med håller bättre än när de tillverkades i US. Men rykten kan ju som bekant vara helt fel. /Jesper B

  • jmb

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 13:44

    Surfers säljer Simmer’s RDM 430 för 2800kr just nu. Frågan e om Powerex’s mast e värd en tusing extra?

  • walle_gbg

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 18:11

    På Boards verkar dom nästan lite uppgivna inför framtida segeltester efter förra årets test av olika segel-mast kombos, där det visade sig i flera fall att ett segel kunde fungera bättre med konkurrentens mast än den som det är sytt för. senaste nummrets masttest visar ju också att toleranserna inte är speciellt tighta vilket skulle kunna innebära viss slumpmässighet.

    En erfarenhetsdatabas är faktiskt inte så dum ide. Jag tror att det är ganska vanligt att man sitter med sina master och undrar vad för segel man skall köpa till dom. I alla fall är dt sällan jag köper nya segel och master samtidigt.

  • jmb

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 19:06

    kunde inte hålla mig, det blev en Simmer SC-RDM 430. Vi får se hur det blir när jag kommer ut på vattnet

  • guppy

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 12:51

    Det där testet som Walle_gbg nämner som Boards gjorde med “segel-mast kombos” är jag intresserad av. Hur får man tag på det?

  • goose

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 13:13

    @Guppy 454260 wrote:

    Det där testet som Walle_gbg nämner som Boards gjorde med “segel-mast kombos” är jag intresserad av. Hur får man tag på det?

    Köp senaste BOARDS!

  • ola-h

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 13:16

    Man kan köpa Boards (även gamla) digitalt på http://www.zinio.com. Det är ett nytt masttest i senaste numret på 400 och 460-master.

    Jag skulle inte formulera mig som ” ett segel kunde fungera bättre med konkurrentens mast än den som det är sytt för”. I de allra, allra flesta fall fungerar ett segel så som det är tänka att fungera om man kör det på den rekomenderade masten, som ju är den som segelmakaren använt när han designat seglet. Däremot är det självklart att man kan justera känslan i ett segel genom att köra en annorlunda mast. Förutom när det gäller extrema cambersegel kommer kommer en liten skillnad i masten ge en liten skillnad i känsla. Det är mao inte så att bara en liten förändring i mastkuva helt plötsligt får seglet att säcka ihop totalt. Därmed är det möjlgt, tom troligt, att vissa seglare kan komma att föredra ett vist segel med en annan mast än den det är sytt för. Men det är för det först inte helt trivialt att förutsäga vad som komemr hända med seglats prestanda. Och ännu mindre trivialt är det antagligen att veta om och i så fall hur man skulle vilja ändra känslan i et visst segel. Om segelval i allmänhet är lite av en snårskog så blir det till en ogenomtränglig djungel om man dessutom skall fundera på om man “med flit” skall välja en annan mast än den rekomenderade. Herregud, vissa av oss har ju problem med att välja _storlekar_…

  • jmb

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 15:47

    Riggade mina Ezzy Wave på den nya masten idag och det e utan tvekan skillnad – verkar vara jämnare mastkurva med mindre flex i toppen som följd. Nyfiken på hur det känns på vattnet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnad mellan mast och mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.