Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader i flytkraft

  • Skillnader i flytkraft

    Publicerad av g_l på 6 november, 2007 vid 09:05

    Så här när vintern närmar sig och en del lyckligt lottade svenska windsurfare förbereder sig för surf i varmare vatten kan man kanske fundera över eventuella skillnader i hur brädan känns vid olika tillfällen.

    Någon som tycker att brädan sjunker ner mer hemma i viken än vid något härligt salt resmål utomlands?

    Kanske inget man märker, det är ju så mycket annat som påverkar hur man upplever ett surfpass, men faktum är att salt vatten ger mer lyftkraft. Mellan en insjö och havsvatten skiljer det förmodligen nästan 3 liter på en 100 liters bräda. Sötvatten har en densitet på ca 1 kg/liter och världshavens vatten ligger på ca 1,03 kg/liter. (Västkustvatten mellan 1,02-1,03 kg/liter bla beroende på temperatur).

    Lägger man sedan till skillnaden i surfarens vikt blir det ändå större effekt: Vad väger en 5 mm våtdräkt och ett par 6 mm skor (i vått tillstånd…)? Säkert ett par kilo mer vikt vid surfing i kalla hemmavatten jämfört med semesterresan. Se där försvann ytterligare ett par liters lyftkraft.

    Sedan kanske det blåser mindre i Sverige så du måste ha ett större och tyngre segel…

    Konklusion? Hmmm…summa summarum kanske man kommer igång med planingen lättare utomlands med en stabil vind istället för byiga svenska förhållanden, å vem bryr sig då om några promille hit eller dit?

    PS Såna här inlägg borde inte komma så här tidigt på hösten. Måste vara ett tecken på att det blåser för lite eller att man inte kan komma ifrån jobbet…

    På kartan ser man att salthalteerna i Sveriges kuster varierar från ca 3 promille i Bottenviken till ca 20 promille i Kattegatt.

    nlc svarade 16 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    6 november, 2007 vid 11:36

    Är det kallt så ökar å andra sidan luftens densitet och det ger mer drag i seglet vid en given vindhastighet,

  • ola-h

    Medlem
    6 november, 2007 vid 12:02

    Som ni ser så går gränsen mellan 10 och 20 % salthalt just mellan Varberg och Åsa. Därför har jag skaffat två nästan likadana EVO 75:or, där den ena har 1 liter mindre volym för segling i Åsa (20%) och den andra en liter mer för segling i Varberg (10%). När man vill finjustera känsla i vågridningen är det mycket viktigt att beakta skillnader som dessa.

    Men frågan är hur viskositeten i vattnet skiljer sig? Kanske vill man ha en lite flexigare laminat i bräda när man seglar i mer lågvisköst vatten? Jag hade tänkt segla imorgon, men nu får jag nog vara ema och göra lite viskositetsberäkningar istället. Inte värt att chansa på fel flexrespons i brädan en så bra dag som imorgon.

  • g_l

    Medlem
    6 november, 2007 vid 12:11

    Härligt! Jag tänkte väl att en å annan teoretiskt sinnad surfare skulle kunna utveckla detta. Hur är det förresten med månens dragningskraft?

  • rooster

    Medlem
    6 november, 2007 vid 12:34

    @G_L 426934 wrote:

    Härligt! Jag tänkte väl att en å annan teoretiskt sinnad surfare skulle kunna utveckla detta. Hur är det förresten med månens dragningskraft?

    Har du räknat med surfarens öl och kostintag i varmare länder? Borde balansera ökad flytkraft

  • canoya

    Medlem
    6 november, 2007 vid 13:05

    Hur mycket gör vattentemperaturen på vattnets densitet? Man har ju alltid hört att 4-gradigt vatten har högst densitet, men hur mycket skiljer det egentligen?

  • andersbq

    Medlem
    6 november, 2007 vid 13:16

    En annan sak som kanske spelar in, borde inte luftens temperatur och luftfuktighet ha inverkan på dess densitet och därmed påverka tryckkraften i seglet?

  • benke-2

    Medlem
    6 november, 2007 vid 15:14

    Åså är ju produktionsbrädorna tyngre än nånsin (senaste 5 åren iaf), nån måste ju vara typ full på Cobra lr nån annan stans

  • rasmus_w

    Medlem
    6 november, 2007 vid 15:33

    @andersbq 426950 wrote:

    En annan sak som kanske spelar in, borde inte luftens temperatur och luftfuktighet ha inverkan på dess densitet och därmed påverka tryckkraften i seglet?

    Klart den har. Kallare luft har högre densitet, och en syremolekyl väger ungefär dubbelt så mycket som en vattenmolekyl, så vill man ha maximalt drag i seglet vill man segla i kall, torr luft. Nu sjunker ju vattenångans mättnadstryck med temperaturen så kall luft innehåller i stort sett per automatik mindre vattenånga än varm luft.

  • nachoman

    Medlem
    7 november, 2007 vid 13:59

    Har lagt märke till en annan grej och det är att det går gäss på sjön i lägre vindhastigheter i kallt vatten än när vattnet är varmt på sommaren. Kan inte riktigt greppa det, en tanke är ju att vattnet är tyngre när det är runt 4C och att det skulle kapsejsa och skapa gäss snabbare därför. Fast å andra sidan så går det ju antagligen åt mer vind för att skapa vågor! Hmmm…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 november, 2007 vid 23:26

    Som sagt, luften är tyngre när det är kallt.

  • drakglenn

    Medlem
    8 november, 2007 vid 05:55
    Ola H.;426931 wrote:
    Som ni ser så går gränsen mellan 10 och 20 % salthalt just mellan Varberg och Åsa.

    Japp, en jäkla skillnad när man seglar över den där gränsen, har hänt några gånger och det det känns som att segla över ett trappsteg:wink:

    //Glenn

  • nlc

    Medlem
    8 november, 2007 vid 06:15

    @Drakglenn 427277 wrote:

    Japp, en jäkla skillnad när man seglar över den där gränsen, har hänt några gånger och det det känns som att segla över ett trappsteg:wink:

    //Glenn

    Rent konkret, hur känns det då? Är det lättare att poppa på kanten då det högre koncentrationen borde ge mer motstånd i vattnet? Om man sätter en misslyckad framåt, ska man då försöka landa i den del med högre eller lägre salthalt för att få en mjukare krasch? :tongue:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skillnader i flytkraft

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.