Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skönaste sverigevågisen

  • Skönaste sverigevågisen

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 februari, 2005 vid 13:50

    Då är det dags för att kora den skönaste och bästa sverige vågisen från 2000 och framåt!

    Ge ert utlåtande – gärna med en motivering!

    s svarade 19 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • niklas_s

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 14:42

    för å sätta igång tråden får ja väl rösta på en av de två vågbrädaor ja testat. f2s mauiproject från 01 tycker ja va riktit grymm. mycket mer lättseglad än min nuvarande rrd. förstår inte varför ja bytte egentligen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 14:43

    vilken rrd har du nu då?

  • lars_k

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 14:44

    Det måste vara stubby-orginalet, AHD AW55. De andra märkena har sedan dess försökt kopiera konceptet med varierande framgång…

    .hehe. =)

  • nordgren

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 14:48

    Haha vad du envisas. wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 15:02

    Ett meningsfullt inlägg. Just denna typ av fråga tenderar ju annars att få svar som går ut på att den bräda som respektive seglare kör nu är den skönaste. Visserligen kanske detta är sant, men det blir liksom mer intressant med svar som det ovan.

    Just F2 verkar för övrigt vara det märke där brädorna skiljt sig mest mellan årgångarna.

  • graf

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 15:09

    Jag skulle absolut vilja slå ett slag för Naish 8,5an. visserligen var det 99års modell jag hade, ångrar ofta att jag sålt den.
    Grymm vågbräda för svenska förhållanden tycker jag.

    Bytte till 8,4an pga. en utlands resa, grymm bräda på många sätt men jag kände mig betydligt säkrare på vågorna med 8,5an. cool.gif

  • s

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 08:25

    Svar till:


    Ett meningsfullt inlägg. Just denna typ av fråga tenderar ju annars att få svar som går ut på att den bräda som respektive seglare kör nu är den skönaste. Visserligen kanske detta är sant, men det blir liksom mer intressant med svar som det ovan.

    Just F2 verkar för övrigt vara det märke där brädorna skiljt sig mest mellan årgångarna.

    [/ QUOTE ]

    Tja Ola, du har inte helt rätt i din analys.

    F2 Maui Project 2001 och 2002 var näst intill identiska i shapen. Det var bara förfiningar som gjordes.
    2003 var de dock lite tokiga, massa kanaler, kanter och skit. Thommen fick sedan sparken… Kanske lite orättvist för brädorna fungerade bra på vattnet men hade helt annan karaktär än åren innan, mycket lugnare.
    2004 ser de inte ut som 2001/2002 men de är i karaktären lika, snabba, styva, svinbra!
    2005 är de liknande i karaktären men har blivit kortare (som den naturliga utvecklingen är i branschen som du vet).

    Så egentligen är det bara 2003 då Thommen freakade ut som de skiljer sig.

    Jag själv tror fortfarande att F2 Maui Project 8’5” från 2002 är den bästa sverigevågis som tillverkats! Den är på 87 liter och 56,6cm bred – så den är ganska stor. Jag seglade den mellan 4.7 och 5.8 och i det vindregistret var den helt otroligt bra!
    Om jag minns rätt vill säga…
    Jag skall testa den igen i vår, för det kan ju vara så att minnet spelar ett spratt och man bara minns de goda sakerna. Så var det med Naish 8’5” från 2000 (samma som Graf vill kora till den bästa). Jag tyckte den var otroligt bra på allt men då jag testade den två år senare så tyckte jag den var skit… Utvecklingen går framåt! Som tur är! 😉

    /Staffan

  • basse

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 10:11

    Tjena Staffan,
    ser fram emot dessa tester du skall utföra och skriva lite om. Mycket intressanta tester är sådana som jämför ett par år gamla prylar med sprillans. Mycket användbart för den som är påväg in i Vindsurfingen och måste handla en massa prylar. Är det något som skall testas på Maui??

    Ses!

  • dude

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 10:37

    Svar till:


    …för det kan ju vara så att minnet spelar ett spratt och man bara minns de goda sakerna. Så var det med Naish 8’5” från 2000 (samma som Graf vill kora till den bästa). Jag tyckte den var otroligt bra på allt men då jag testade den två år senare så tyckte jag den var skit… Utvecklingen går framåt! Som tur är! 😉

    /Staffan

    [/ QUOTE ]

    Men Staffan, din kommentar att du två år senare tyckte den var skit är ju inte så konstruktiv. Skulle du kunna utveckla din värdering?

    * Har du själv utvecklats sedan de två åren före då du tyckte den var otroligt bra på allt?

    * Är det andra typer av egenskaper du vill ha nu?

    * Tyckte du inte den var lika kul att segla på eftersom den hade gammal grafik som inte känns lika häftig?

    * Hade brädan blivigt svampig på däcket mellan stropparna vilket just F2:s Maui Project-brädor 2002 hade problem med – vilket självklart inte gav samma direkta känsla som en ny bräda ger?

    * Eller vad annat kan det ha varit?

    Av allt som jag har läst och hört så har inte utvecklingen gått framåt på det sättet att shaper blivigt bättre. Däremot finns idag en mängd olika shaper vilka var och en ger en viss uppsättning av egenskaper. Så jag tycker din kommentar att utvecklingen gått framåt är minst sagt missvisande för de som är mindre insatta i ämnet än vad du och jag är, tycker du inte?

    /Niklas

  • _frippe_

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 10:38

    Med tanke på jämförelsen mellan olika årsmodeller skulle jag även tycka det vore väldigt intressant med ett test eller en jämförelse av samma bräda med olika vikt (och styvhet?). Alltså t ex en wood och D-RAM Starboard av exakt samma modell. Detta är ju något man sällan får ut från tidningarnas tester då de nästan alltid testar den exklusiva varianten.
    Det borde gå att lösa om man snackar ihop sig på stranden eller här på konfen. Någon kanske tom har input angående detta redan?

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 10:49

    Jag läste ett sånt test nån gång i mitten på 90-talet. Det var inte specifikt ett test av det slaget men en tillverkare hade skickat samma bräda i budgetutförande och i värsting-sandwich-utförande.

    Tidningen upplevde att skillnaden påverkade brädan på ett betydligt mer kritiskt vis än för t.ex. freeridebrädor. Största skillnaden var väl att den lätta, styva varianten planade aningen tidigare och gick lite fortare. Grejen var det att den här lilla skillnaden i planing ledde till en rejäl skillnad i förmåga att ta sig genom vågor, den lätta brädan kom fortare upp i tillräcklig fart för att komma igenom, så det blev betydligt fler spolningar på den billiga brädan.

  • _frippe_

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 11:03

    Det låter nästan som testet av Fanatic Skate (Ultra, resp Pure) från ca -94/95. Jag ägde själv en Ultra Skate då (på den tiden Skate var en vågbräda). Det var bl a det testet som fick mig att inse att man måste tänka på det när man lusläser tester och jämför. Det är ju inte ovanligt att det finns en tyngre variant av testvinnaren och då funderar man ju på hur testet hade sett ut om det var den dom testat istället.
    Sen är det ju självklart seglaren som gör den stora skillnaden och i slutändan trivs man oftast bra på de grejjor man kör in sig på, men så här under vintern är teori ett bra substitut för praktik… smile.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 11:43

    En annan rolig detalj jag alltid har noterat med tidningstester är att de flesta tidningar är väldigt försigtiga med att utse “testvinnare”, om inte nån av brädorna i testet är väldigt outstanding så låter de bli att säga saker i stil med “vi gillade bräda X bäst av alla”.

    Sen läser alla importörer, butiker och tillverkare testet och förkunnar att just deras bräda vann testet, antingen genom att plocka ett väl valt citat ur texten eller genom att plocka ut de kategorier där brädan fick många fenor (eller vad det nu är, getingar eller nåt) och förkunna att deras bräda var bäst på alla “de viktiga” punkterna.

  • s

    Medlem
    25 februari, 2005 vid 13:42

    Svar till:


    Men Staffan, din kommentar att du två år senare tyckte den var skit är ju inte så konstruktiv. Skulle du kunna utveckla din värdering?

    /Niklas

    [/ QUOTE ]

    Tja, det är väl lite både ock… Både jag och brädorna har utvecklats.

    Då tyckte jag den var underbar, snabb, livlig. Jag bör lägga till att detta var en av de första moderna vågbrädorna jag haft, före denna en Michael Delf custombräda (TwoField).
    Ett par år senare tyckte jag 8’5” var stökig, låg alldelse för högt i vattnet, för feta kanter att trycka ner, skar fast lätt i vågridningen i hög fart – ja, för platt i botten, för rak rocker, för bred och för bulliga kanter kan väl orsaken sägas vara. Inte grafik eller att den blivit sunkig. Grafiken tycker jag fortfarande är väldigt tuff!

    Men jag måste lägga till att då jag hade den 2000 så lärde jag mig otroligt mycket! Så den var ett viktigt steg i min utveckling så jag vill nog säga att den är bra för vissa seglare i vissa stadier.
    Så du har nog helt rätt, det är fortfarande en bra bräda – men inte min favorit längre.

    /Staffan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skönaste sverigevågisen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.