Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slacka på lattor

  • Slacka på lattor

    Publicerad av spray på 24 april, 2008 vid 22:22

    Hur gör ni med utrustningen när ni inte ska surfa på en lite längre period? Slackar ni på lattorna? Tvättar ni grejorna rena eller har ni något annat tips på hur man bäst bevarar utrustningen i bästa skick?

    perkele svarade 16 år sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2008 vid 22:45

    Jag ser till att de får torka och att de är såpass rena att de inte skitar ner sin omgivning. Jag lossar också på luftskruven.

  • Kjello

    Gäst
    26 april, 2008 vid 15:54

    ögla runt mast-topp och runt mastfoten som hänger i rostfritt-stål-klädstrecket, bommen mot frigolit på marken.
    Så spolar jag av seglet, senare hängs det upp i garagetaket.
    jag slackar “lite” på lattorna mm, om det är mycket spänt, men utan rynkor tvärs lattfickorna.
    Slackar ofta ingenting, om jag inte kört överriggat, tokspänt.
    2-3 segel är riggade och klara hela sommaren.
    Slitage blir bara i storm och jag behöver byta minsta riggen.

    Men jag har sjötomt (vindsurfar ut hemifrån), transporterar aldrig annat än kiteutrustning i bilen.

  • oldschool

    Medlem
    26 april, 2008 vid 19:31

    Jag låter allt ligga fullt med sand å salt i bilen…helst lite fuktigt…tills det blåser igen. Du vill antagligen skaffa en wunderbaum om du avänder den här metoden!

  • styret

    Medlem
    27 april, 2008 vid 07:59

    kör på samma. inklusive våtdräkten.

  • herodude

    Medlem
    27 april, 2008 vid 13:56

    bara dunka in skiten någonstans, du kommer vilja använda det snarare än du anar… men om du spolar av det i sötvatten måste du torka det riktigt riktigt noga, sötvatten gör att det ruttnar.. men inte om du låter saltet vara kvar så är det bara lägga det på något ställe… kanske inte plaskblött… men du kan lämna det lite mys fuktigt i varjefall…

  • knodden

    Medlem
    27 april, 2008 vid 17:43

    Surfkläder såsom Rash Guard, våtdräkt mm mår alltid bäst av att inte göras rena!

    Dels står de av sig själva – t ex kan man placera dem i något hörn någonstans. Funkar oxå bra som tältpinnar om man händelsevis befinner sig på surf-camping-turné med lilla bussen.

    Dels håller de en mängd oönskade distraktionsfenomen på behörigt avstånd – vilken surf-puma vill ha en slusk som luktar så illa? Nä – bättre att kunna fokusera på surfet fullt ut – kärringar får man hålla på med under vinterhalvåret!

    Slacka på lattor och släppa på luftplugg är klart överreklamerat! Lattorna tar ju tid att spänna sedan – stjäl värdefull surftid! Luftpluggen kan man råka glömma att dra tillbaka, vilket leder in på en farlig väg – vet man inte vad en “Sinker” är innan, så blir man snart varse!!

  • perkele

    Medlem
    28 april, 2008 vid 09:20

    @oldschool 461117 wrote:

    Jag låter allt ligga fullt med sand å salt i bilen…helst lite fuktigt…tills det blåser igen. Du vill antagligen skaffa en wunderbaum om du avänder den här metoden!

    …word!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slacka på lattor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.