Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slaget om slaget

  • Slaget om slaget

    Publicerad av calle_b på 27 april, 2009 vid 15:48

    Jag har gjort en slutsats, utifrån mitt lathets-perspektiv:

    När jag lärde mig att gippa obehindrat, i oftast fullaste planing, med sprutande vatten och tjoande skrik, tappade jag någonstans bort slaget – the slag.

    Jag kan ju, det är inte det, men eftersom konfen är konfen, tänkte jag passa ut
    frågan här. Ge mig alltså tekniktipsen för att slå genom vinden på ett elegant, snyggt
    och fartfyllt sätt, så blir ni rikligt belönade. Promise.

    “tack” 😉

    bananen svarade 15 år sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    27 april, 2009 vid 16:05

    Aggression. Att slå på liten bräda handlar väldigt mycket om att slänga sig runt masten så fort det går. Nu ska jag inte påstå att jag är bra men förra sommaren hade jag hyfsad ståsäkerhet på min freewave 86 (jag vägde ca 75 kilo) så jag börjar se samband. Sen är farten din vän, precis som i gipparna.

    Kliv ur stropparna och ställ dig precis framför dem. Flytta händerna framåt på bommen. Tryck ned lovartskanten med hälarna, böjda knän. Brädan svänger upp mot vinden så fort att du inte kommer fatta vad som hänt. Sätt framfoten dikt an mot mastfoten, så mycket som möjligt av foten helt runt masten. Flytta bakfoten till mastfoten, flytta bak gamla framfoten. Samtidigt som du gör det här, skotar du in och låter masten åka åt lä. När du kliver runt, släpp bakhanden och släng över masten på den nya läsidan. Böj knäna, kasta bommen framåt och mot lä, pressa bort nosen från vinden med fötterna och häng i seglet så fort det börjar dra, men inte tidigare.

    Du lär inte kunna komma ihåg allt det här på en gång så jag föreslår att du börjar med att helt enkelt försöka ta dig runt masten så snabbt som möjligt och att försöka att inte tro att du kan rädda situationen genom att hålla dig i seglet eftersom det bara leder till en vurpa.

    Full planing och aggression. AGGRESSION!

  • rasmus_w

    Medlem
    27 april, 2009 vid 16:06

    När du ändå är på och praktiserar nybörjarmoves så rekommenderar jag att du övar dig i att dra rigg. Det är också nånting som måste göras med rejäl attack om man ska göra det på liten bräda.

  • nossodo

    Medlem
    27 april, 2009 vid 16:15

    Jag rekommenderar att du läser http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Twist.pdf (och kanske http://www.guycribb.com/userfiles/documents/boomshaka.pdf) för att lära dig hur man flyttar fötterna så snabbt som möjligt (och händerna) och även följer hans råd att träna in det på land först och sedan kanske i lättvind.

  • mexi_

    Medlem
    28 april, 2009 vid 07:40

    Lättvindsövning är klart underskattat, jag övade 3-4 dagar när ungarna seglade i 3-6 m/s, grymt bra för att lära in hur man flyttar fötter/händer. När det blåser mer vill man ju inte slösa planingstid på att öva 10-20 gånger i rad, och när man väl gör det så brukar det ju vara efter att man kört i 3-4 timmar, när vinden börjar att lägga sig och man är helt slut…….:-)

    Jag övade switch, backwind, duckgippar, reverse, vanliga gippar och slag och blev mycket bättre när det väl blåste igen!!!

  • bananen

    Medlem
    28 april, 2009 vid 08:25

    Snabb som en örn skall man vara. Inte stanna en nano-sekund framför masten. Jag brukar plocka masten med min nya framhand, men det är nog en dålig vana? Man hamnar lågt.

    Men det är ju som sagt omöjligt att lära gamla hundar sitta…

  • swingout

    Medlem
    28 april, 2009 vid 10:12

    För att slå genom vinden på ett elegant, snyggt och fartfyllt sätt tycker jag den här varianten är svårslagen (ha ha)

    http://www.continentseven.com/smove.php?moveid=1325

  • rasmus_w

    Medlem
    28 april, 2009 vid 11:25
    bananen;543274 wrote:
    Snabb som en örn skall man vara. Inte stanna en nano-sekund framför masten. Jag brukar plocka masten med min nya framhand, men det är nog en dålig vana? Man hamnar lågt.

    Men det är ju som sagt omöjligt att lära gamla hundar sitta…

    Det är bra att hamna lågt, det ger stabilitet. Det är som vanligt helt raka knän som signalerar att man ger sig själv problem.

    En annan bra grej är att öva på en stor bräda, inte nödvändigtvis i lättvind. Gör man reptilsnabba slag med full planing på 150-litaren så är steget till 80-litaren rätt litet.

  • gnutten

    Medlem
    28 april, 2009 vid 12:11

    Helikopterslag är lösningen… Då slipper man det där med att springa runt masten

  • calle_b

    Medlem
    28 april, 2009 vid 12:56

    Tack för tips. Det blir alltså såklart att öva, öva och öva lite till.

  • bananen

    Medlem
    29 april, 2009 vid 06:32
    Rasmus_W;543323 wrote:
    Det är bra att hamna lågt, det ger stabilitet. Det är som vanligt helt raka knän som signalerar att man ger sig själv problem.

    Det är sant, fast jag tror att bom-till-bom voer bättre, men på något vis blir det alltid att jag greppar masten under bommen, oberoende vad jag säger till mig själv sekunden innan…

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2009 vid 07:35

    Bommen sitter ofta rätt högt, det kan hända att det är bättre att placera handen lågt.

  • jeppo_f

    Medlem
    29 april, 2009 vid 08:28

    Det är aldrig bra att öva in att ta i masten, oavsett vilken manöver det handlar om. (Ok finns kanske nått undantag)

    Jag höll alltid i masten i vulcans, vilket gjorde att det tog sjukt mycket onödig tid innan spocken satt, och rörelsen för händerna är ju typ samma i både slag, vulcan å spock.
    Så satsa på bom-till-bom direkt. Det har du igen.

    /j

  • bananen

    Medlem
    29 april, 2009 vid 09:09

    Även gurusar grabbar iofs masten i slag, dock ej med den nya framhanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slaget om slaget

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.