Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för choppigt vatten ?

  • Slalom bräda för choppigt vatten ?

    Publicerad av martin-m-a på 28 juni, 2011 vid 18:54

    Tänker fråga er (alla slalom proffs) om bra förslag på slalombräda som framförallt kommer användas i choppiga vatten,och då menar jag chopppppiga vatten!

    De flesta trådar handlar om lättvindslalom brädor runt 70-80 cm breda och hur de hanterar de då men då är det sällan så choppigt som jag menar…..

    Nää den diskutionen jag vill få i gång är på brädor typ Isonic 111 L ( 100L-115L och när det börjar bralla i lite.
    Jag är absolut inget proffs men enligt vad jag kan höra och läsa skiljer det sig enormt mycket på brädor när vågor kommer ifrån alla håll :blush:
    Vilka brädor har bäst i test i dessa vatten ?
    Tacksam för alla :smirk:

    kinetic svarade 12 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • andersbq

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:11

    Det sägs från gänget i Sandy Point (och det är ett grymt choppppppppigt ställe, sitt rykte till trots) att Carbon Art SL 52 är överlägset bäst när det brallar på och det blir omöjligt. Om du är tyngre så rekommenderas dock SL55.
    Jag kommer ta med en SL55 till Karpathos om några veckor, också ganska choppigt när det brallar på. (Mellanstora slalombrädor på typ 110 liter är aldrig särskilt bra i chopp.)

  • martin-m-a

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:43

    OK….men finns det ingen bräda tycker du som är bättre än andra du har provat i dessa storlekar som jag menar ?

  • andersbq

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 19:59

    Om du vill ha mer precisa rekommendationer så får du komma med mera fakta.
    I PWA så köra man stora slalom 110 liter med små segel 7,0 och alla väger 100-110 kg.

  • martin-m-a

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 20:10

    slalom 110 liter med små segel 7,0 och alla väger 100-110 kg det är just det som jag söker efter.
    Enda skillnaden är att jag väger ca 85-90 kg.
    Vad skriver och kör de med för grejor på PWA ?
    Mitt ändamål är en slalombräda i den klassen,cambersegel runt 6,6 till 7.0.
    Tycker bara efter några tester att brädjäv….är överallt.
    Men det är nog inga problem med min Isonic 111 -2007 som jag testade utan han som står på.
    fasen va kul det vore att ha alla märken att testa en choooopig dag…eller hur?

  • andersbq

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 21:02

    I PWA är det inte superchoppigt, utan man vill ha ett jäkla acc i starten och runt gipparna. Därför stora brädor och relativt små segel. När de kör 6,5 blåser det 17-20 m/s (kolla bilderna från Costa Brava i år) men det är ingen smörsegling utan överlevnad av proffs.
    Som amatör så ska du ner på en 80-95 liters när du har 6,5 segel och det är stökig sjö. Finns massa bra brädor i den sizen.

  • klang

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 06:38

    Jag kör isonic främst för att de är “lugna”… har inte provat 2007:an, men har is111 2008 och 2010. Är det stökigt så se till att ha samma tryck på benen samt lite framåt lut så att du får balancerade hopp när de kommer som en överraskning… Sen är det bara att skota in, titta mot horizonten och bita ihop 🙂

  • safesurfer

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:29

    Jag kör isonic 101 från 2008 jag tycker den känns väldigt bra i choppigt vatten, tror den korta längden kan vara en förklaring. Jag har dock inte testat så många nyare brädor. Den korta längden gör att man sällan trycker fast nosen i vågen framför. Den breda nosen är dock lite knepig att gippa i chopp eftersom den är så bred så skär den inte igenom vågorna utan bromsar rätt rejält, på plattvatten gippar den väldigt fint däremot. Funkar perfekt för 7,0-8,0

  • kapten-k

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 10:10

    Trimmet är nog viktigast för att segla bra i chopp, Jag har en exocet rs5 som jag tycker är väldigt bra i chopp. Något som hjälper i stora chopp är om botten är lite dubblkonkav långt fram som på Tabou manta, Isoinc har istället en lägre nos som påverkas mindre av chopp, så olika shapers har olika filosofi. Hade en Hypersonic innan, som är supersnäll i småshop, det var som att köra på en luftkudde.

  • tbsurf

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 12:54

    ja det är skillnad på slalombrädor. Ordentlig böj i nosen på CA SL52 som bq skriver om.. Den är iofs 250cm lång så det kanske är därför det måste va så?

  • martin-m-a

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 20:11

    Har även hört att brädor med dubbel konkav botten som sträcker sig långt fram ,ända mot fören är bättre i choppigt vatten !!
    Stämmer det och i så fall vilka brädor har det?

  • martin-m-a

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 20:14

    Menar alltså en lite mera utförlig förklaring som Kapten K började med 🙂

  • svartepeter

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 04:58

    Exocet Warp SL -10 brädorna är byggda för att klara chopp bättre, lite mer uppnosig än andra. Jag har kört min 61:a på 94 liter med 5,5 i monsterchopp utan problem…..Och av en händelse råkar jag ha den brädan till salu också (har bytt till årets modeller) :laugh::laugh::tongue:

  • martin-m-a

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 12:33

    Ok,men vilka säljer Exocet?

  • svartepeter

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 19:34

    Jag har två till salu, en Warp SL78:a HC på 129L och en Warp SL61 på 94L Båda 2010 års modeller. Om du vill ha nytt får du vända dig till http://www.konanordic.com eller http://www.activesport.se

  • kapten-k

    Medlem
    1 juli, 2011 vid 19:50
    SvartePetter;660796 wrote:
    Exocet Warp SL -10 brädorna är byggda för att klara chopp bättre, lite mer uppnosig än andra. Jag har kört min 61:a på 94 liter med 5,5 i monsterchopp utan problem…..Och av en händelse råkar jag ha den brädan till salu också (har bytt till årets modeller) :laugh::laugh::tongue:

    Tycker du sl är bättre än rs i chopp?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom bräda för choppigt vatten ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.