Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom i vågor erfarenheter

  • Slalom i vågor erfarenheter

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 25 juni, 2012 vid 09:59

    Eftersom jag nu bor vid ett ställe som sällan är platt -Apelviken,
    har jag tvingats konstatera att det kanske skall vara en lättkörd slalombräda
    som funkar bra i vågor som man skall satsa på nästa gång.
    Utöver det kan jag konstatera att min fysik INTE duger, det är lätt att
    “slappköra” i TT när man är trött, men det funkar inte riktigt i de där förbannade vågorna, de kräver full attention och “knäböjnigar”.

    Funderar därför på vilka erfarenheter det finns bland er andra som jämfört och kört på inte så platta ställen, även erfarenhet av vilken som är mer eller mindre förlåtande i chop.
    Att det går att gippa är ju självklart fördel, det är så j-la jobbigt att köra vattenstart i bryten…:mad:
    Spanar efter något runt 100-110 liter, eller en mera lättvindsbetonad pryl som ger många dagar på vattnet.
    Hade en F2 SX L proto, som nog är den bräda jag varit mest nöjd med, den gav mycket tid på vattnet.
    Har nu en “old-style” f2 Thommen S (82 liter) och en 62liters Windtech, men det behövs något som flyter och som gör att jag kan dra rigg och åka hem.

    Fick prova en JP Freeride på 130 liter med 8,0 simmer Freerace segel(tack för lånet!) i lördags och den var väl OK, men det var inte alls den roliga “feedback-feeling” som en slalom ger, så kom ine med det förslaget.
    Faktum är att min 80 liters F2 kändes mera solid på vattnet och gav så mycket mer feedback.
    Det är faktiskt förvånande hur mycket själva känslan i kittet ger för nöjjet i surfingen (och att man känner sig vilse på freeride-grejjer som är bra) och där är man väl så pass präglad av ett liv med Cambers att det är svårt att “konvertera”..:crazy:

    markforce-f-d-markram svarade 11 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 10:20

    jag tycker ingen slalom går bra i vågor…tycker stropparna sitter för lång ut för att man ska ha kontroll. annars sägs det ju att exocet är i chopp..

    personligen avstår jag nog slalom i vågor, det är roligast på plattvatten.

    därför har jag en 100 liter slalom till salu som går bäst med 7.6 eller 6.7, men ända upp till 8.0 om du vill. men dra rigg på den när det brallar i tror jag inte riktigt på…

  • john1

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 10:37

    Det är kontrollen som ger hastigheten när det är svårseglat, satsa heller på en bra Freeride bräda RRD eller Starboard Carve 111 tillex.
    JJ.

  • raask

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 10:59

    Eller varför inte gå med strömmen! Byt UPP dig till ett vågkit å kör i bryten istället? 😉 skämt å sido, men Norra Näs ligger ju rätt nära så där går det att köra utan problem ju!

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 11:14

    Det var ju det jag gjorde ( JP Supersport), men det blir aldrig samma grej, som hon sa..

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 11:21

    “Sv: Slalom i vågor erfarenheter idag, 12:37
    Det är kontrollen som ger hastigheten när det är svårseglat, satsa heller på en bra Freeride bräda RRD eller Starboard Carve 111 tillex.
    JJ. “

    Men det var ju det jag testade ( JP Supersport med frerace-cam segel från Simmer)..
    Det var inte den rätta känslan av feedback & repons, den klassiska slalom-race-feelingen som jag är ute efter.
    Den “svarade inte” på mitt tilltal om man säger så (kan ej beskriva bättre).

    “Eller varför inte gå med strömmen! Byt UPP dig till ett vågkit å kör i bryten istället? 😉 skämt å sido, men Norra Näs ligger ju rätt nära så där går det att köra utan problem ju! “

    Vågkit blir det nog efterhand och Norra näs skall jag definitivt prova – några rekommendationer om var parkera, gå i och passa sig för (stenar, båt/husägare o dyl)?

    Jag kommer nog envisas ett tag med att köra apelv p.g.a. att familjeförh

  • sailortrash

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 12:14

    du har ju rätt i att slalombrädor ger mer respons än vilken annan bräda som helst…men allt på dem är fel när det gäller manöverduglighet. de är ju gjora för linjekörning, tidig planing och hög speed..

    kanske blir de lite dugligare om du sätter på en freeridefena, men jag tycker de är för tjocka och breda i häcken för att svänga snabbt..sen var det stropparna som sitter på kanten..inte bra i vågor…men som sagt…exocet har fått mkt beröm i stökiga förhållande…allafall på detta forum..

  • swingout

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 16:38

    Kanske Fanatic Hawk skulle vara nått?
    Klassas visserligen som Freeride bräda, men har även vunnit slalom tävlingar i stökiga hav. Du kanske kan testa en på surfers?

    Sätt en riktig slalom fena på den så påverkar det nog också känslan.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/clone-quotes/2010/fanatic-hawk-120-2010.html

    Nicke

  • peter-b

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 05:13

    Hej marcram
    Jag kör en RRD X-fire 112 l. Detta är en go bräda både i gippen och i Chopp. Vågor kan jag inte utala mej om, men chopp brukar vara det som strular mest i slalom. Du får en bräda som planar tidigt, men som också tål mycket vind med 7,0 och är lättrimmad på fötterna. Jag har också haft en f2 sx ojoj vilken skillnad.

  • safesurfer

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 06:37

    Jag tycker att en kortbräda känns bra i vågor. Kör en IS101 och eftersom den bara är 234 så bromsar inte nosen i dalen på vågen då det går dyningar, i chopp går den sämre gissar att en smalare bräda är bättre då.

  • sailortrash

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:36

    jag tycker det som påverkar mest i vågor är bredden på brädan. smala brädor går generellt bättre, speciellt om de är smala i häcken. prova en gammelslalom på typ 270 med supersmal nos så kommer du inse hur man kan bygga brädor för chopp. Nosen klyver ner det mesta lagom till att den bredare midjan och häcken ska igenom. dagens bredare och bredare brädor, även freeride går åt det hållet, ger ju tidig planing men det sker helt klart på bekostnad av jämn och fin gång i sjö.

  • svartepeter

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 17:09

    Jag har en Exocet Warp SL 61 på 94 liter TILL SALU som är en dröm i choppet, är även utrustad med Dubble Chock Absorber pads som tar upp stötarna kanon…..och supersnabb :laugh:

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 15:02

    I veckan har jag kört ett 10-tal timmar effektiv tid i Apelvikens bryt och börjar lära mig..:
    *Att man kraschar ibland
    *Att åka slalom mellan vågorna
    *Att brädan kan bli kortare av att man kör i vågorna, har knäckt en brädnos för första gången i mitt liv.;(
    *Att jag inte kan gippa i brytet när det är slalomtryck..
    *Att det suger med bred mastficka i vattentsarten

    Kan bara säga att det är spännande och att kompåetensnivån måste höjjas och fysiken
    stärkas, för att kunna köra här, det går inte att fis-åka som jag brukade göra när jag blev
    trött i fisken.
    Kanske man har koll på läget till hösten och upptäcker att jag har perfekta vågslalom grejjerna..

    Jag vill fortfarande ha seriösa tips på lättkörda slalomprytlar.

  • davven

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 22:16

    Om du säger att det suger med bred mastficka i vattenstarten så äger du
    troligtvis “inte” en North segel. Riktigt lätt och vattenstarta gämfört med vad jag provat i fullcamber tidigare. Det kan vara mycket stor skillnad på segelfabrikat, försök hitta
    på något som roterar direkt när du lyfter det över huvudet än och slösa tid på något som man får kämpa med.

    Visst och andra sidan hävdar en del att mycket högt cambertryck är och föredra, personligen tycker jag inte om det
    med tanke på att man trillar nån gång ibland.

  • guzzi

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 06:04

    Tabou Manta går bra i stökig sjö , kolla här http://www.youtube.com/watch?v=rVoqWap_k38&feature=youtu.be

    Tips: Cambersegel från 7,0 och större men utan på mindre segel. Flytväst hjälper till vattenstart.

  • kapten-k

    Medlem
    14 juli, 2012 vid 13:08

    Beror mycket mer på trim och teknik än på vilken bräda man står på alla slalom är mer eller mindre krävande i chopp och vågor, Generellt går smalare brädor bättre i chop.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom i vågor erfarenheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.