Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom i vågor erfarenheter

  • sailortrash

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 16:23

    På tal om slalom och vågor så kom jag nyligen över en mistral Switch (okänt årtal) som sägs vara en “slalom-våghybrid”. Jag ser fram emot att pröva den även om det låter som en omöjlig kombination…
    Någon som känner till den?

  • ferner

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 16:37

    Du kanske har hört om den nya Firemoven RRD 100! Denna bräda är helt grym i chop (man kan även vågrida den med stropparna längre in). Det är bara att falla av och dra järnet ner i choppen med fullständig kontroll där vanliga slalombrädor får problem. Davidsson och jag har gjort mellan 33,5-35 knop med den i väldigt svåra förhållanden!
    Jag har seglat den med både vågsegel och racesegel från 5,8 -7,6 m2.

  • irieman

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 16:43
    Ferner;693225 wrote:
    Du kanske har hört om den nya Firemoven RRD 100! Denna bräda är helt grym i chop (man kan även vågrida den med stropparna längre in). Det är bara att falla av och dra järnet ner i choppen med fullständig kontroll där vanliga slalombrädor får problem. Davidsson och jag har gjort mellan 33,5-35 knop med den i väldigt svåra förhållanden!
    Jag har seglat den med både vågsegel och racesegel från 5,8 -7,6 m2.

    Kan verkligen hålla med om det, har en 110 liters Firemove. Körde den idag på Gotland med 5.4, funkade klockrent trots 75 bred! Den går mjukt i chopen och det går som sagt att vågrida lite med den också.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 11:09

    Så, nu kommer min old-style slalom (F2 Thommen slalom small årsmodell 2000?) att bytas mot lite mer “new-generation” F2 SX S årsmodell 2006.
    Skall bli intressant att se om den blir lättare att hantera, att den blir snabbare vet jag, men frågan är om det öka OFO måttet och 40cm kortare outlinen ställer till det.
    Fanatics slalom brädor från denna tid har ju fått bra kritik för kontroll oi vågor och chopp, det har ju knappast F2 fått. Men jag har trivts bra med de andra SX från denna tid som jag haft (F2 SX L och F2SX Window), fst då körde jag ju inte i open-sea och brytande sjö så mycket utan mer Fiskebäck och TT.

  • davven

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 13:04

    Den är lite stökig, men riktigt cool när den sticker iväg och jag gillar fartkänslan i den.
    Har hört att en mjukare fena ska lugna ner brädor med cut outs lite, har själv inte provat den teorin fullt ut.
    Tror du kommer gilla skillnaden, sist jag var ute med den hade jag ett stort flin på läpparna i choppet
    saknade lite vind bara. Glöm inte bort och skicka fram mastfoten när du kör med weed fena, kan skramla lite väl mkt under fötterna annrs 🙂

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    31 juli, 2012 vid 11:11

    “Glöm inte bort och skicka fram mastfoten när du kör med weed fena, kan skramla lite väl mkt under fötterna annrs

    Jaha, det låter intressant. Jag vet inte exakt vad du menar – kan du utveckla det där med “skramla under fötterna?
    Vill ju få in rätta trimmet direkt..

  • the_novice

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 19:18
    sailortrash;693224 wrote:
    På tal om slalom och vågor så kom jag nyligen över en mistral Switch (okänt årtal) som sägs vara en “slalom-våghybrid”. Jag ser fram emot att pröva den även om det låter som en omöjlig kombination…
    Någon som känner till den?

    Jag har haft en Switch, 87-litarn som ser ut att ligga ute till salu nu. Den är möjligen en wave-freeride hybrid men det är inget slalom i den. Det var det dock i modellen dessförinnan, den hette Flow och den var mycket snabbare, funkade fint att hoppa med i vågor men var inget vidare för vågridning.

    Switchen var/är en bra lättvindsvågis, som jag ser det. 4.7-5.3 funkar fint, jag körde även 6.4 på den i riktigt lätta vindar med lite större fena än original fenan som har ganska liten yta.

    [IMG]http://www.surfzone.se/ppc_data/12/large/IMG_0113.JPG[/IMG]

  • sailortrash

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 07:11

    ok

    tack, alltid kul att få lite info om gamla grejer. svårt att hitta, mistral har ju inget om denna bräda på sin sida och google levererar inte som i forna dar…

    lättvindsvågis, låter spännande. jag tänkte köra den med 4.7 alt. 5.3 med en 25 cm unifiber weed nästa gång det brallar i..

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    6 september, 2012 vid 07:35

    Så nu har vi kört f2SX S i öppen sjö med 6,8 och det var helt OK med originalfenan. Riktigt go faktiskt.
    Men..
    Igår gick jag ut i Apelviken med 5,8 precis när vinden vridit mot nord och det var sideshore – fyfan vad läskigt.
    Där hade F2Thommen slalom S vari behagligare (15cm smalare OFO och mer lik vågbräda).
    Visst hade det varit grymmt om man skulle köra ett race och var lika fit och taggad som för 8 år sen,
    men nu var det läskigt och så fort jag kom upp i planing blev flygfärderna okontrollerat långa och höga
    även på vägen in..
    Börjar kanske bli gammal och feg, nästa gång blir det Norra näs eller TT
    Får nog skaffa en Frewave med långsamfen och långsmt segel utan cambers till slut

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom i vågor erfarenheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.