Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombana utlagd i Fituna

  • Slalombana utlagd i Fituna

    Publicerad av kinabalu på 27 juli, 2010 vid 22:06

    Körde upp med med båten från landet idag och la ut två bojar för en 8:a-slalombana i Fituna (för rak syd-vind). Fick lite hjälp av en kille som körde för fullt i sjöbrisen (tack!). Hoppas dom hamnade hyffsat rätt tillslut.

    Sumpade dock tamp-änden till den innersta bojen (inga fina ord man sa då…:) ), så det va bara att åka tillbaka till landet och fixa en ny bojsten och en ny tamp och börja om igen… Kan säga att det är j*kligt mycket djupare än man tror där ute… 😉

    Det blev ett lågbudgetalternativ med 25-liters plastdunkar, där den övre halvan är sprayad i signalröd färg. Jag tror man ser dom hyffsat bra och det finns inga vassa kanter eller bojögglor som kan skada ett segel. Jag la bara ut två bojar och finns det intresse så kan man ju alltid lägga ut en till boj (eller fler) så man kan köra fler vindriktningar (se bild). Det är boj 1 och 2 på bilden som ligger utlagda (avstånd 630 meter). Boj 3 är en möjlig placering för att kunna köra ssv (eller sv).

    /Anders

    bicless svarade 13 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • koa

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 06:20

    Grymt!!! 🙂

  • p-malmkvist

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 09:08

    Bra där!!

  • eastenhill

    Medlem
    28 juli, 2010 vid 09:09

    Fitu(s)an så bra

  • petter

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 14:42

    Härligt, grymt kul med bojar och lite spontana slalomrace!!!

  • bicless

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 20:05

    Faan va grymt, bra jobbat.

  • kinabalu

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 21:36

    Den inre bojen rök i kulingvindarna förra fredagen. Den yttre drev något norrut, men låg kvar närmare ön sent på fredag eftermiddag (alltså för drygt en vecka sedan). Sedan dess har jag inte varit där.

    “Bojstenarna” var tydligen för lätta. Den yttre las med en större marksten (c:a 8-10kg) och den inre med en “plätt” c:a 8kg (tillräckligt för att hålla en eka).

    Men vad fasiken, så lätt ger man inte upp! Får köra med tyngre stenar helt enkelt.

    Någon som kan bidra med lite passande tyngder? Måste nog upp på minst 20kg för att vara säker på att dom ligger kvar. Stora markstenar, mursten, gatusten, metalltyngder, vad som helst funkar. Jag tror det låg en bit rör på landet, 25kg+ skulle jag gissa. Lite otymplig att lägga ut, men kommer att ligga tvärsäkert, så en “bojsten” har jag redan.

    Någon som har plastdunkar eller vill vara med och bidra med inköp? 25 liters dunkar kostar 89kr/st på K-Rauta. Billigt och enkelt alternativ. Eller så kan vi lyxa till det med riktiga bojar, men då kostar det lite mer. Biltema har en variant för 399kr/styck, se http://biltema.se/sv/Bat/Boj-och-Fender/Fendrar/Boj/ , men då är ju risken större att någon tar dom.

    Sedan är det bara lina som behövs. 35meter polyesterlina (4mm) kostar 80kr på Biltema: http://biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polyestersilkelina/ . Sist räckte inte en rulle (gör inte om det misstaget igen… 🙁 )Så två rullar behövs. såvida ingen har lina liggandes hemma och kan bidra med det? Alternativt om det räcker med 2,8mm lina då finns en 65m rulle för 80kr.

    Jag fixar båten och lägger ut det igen om det finns intresse och om det några vill vara med och bidra.

    /Anders

  • bicless

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 22:16

    Om du kan spara kvitto som jag kan redovisa så kan jag pröjsa för en lina och dunkar för några hundringar. Vill nån anna va med åxå kanske man kan ta riktiga bojar om det är mycket bättre. Jag är dock upptagen i bebisleverans just nu och nån vecka framåt så kan ej vara med fysiskt men bidrar gärna med en slant för att få en boj där.

    Om du bor i segeltorp är vi näst intill grannar så maila eller messa så ordnar vi det.

  • kinabalu

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:45
    Bicless;624703 wrote:
    Om du kan spara kvitto som jag kan redovisa så kan jag pröjsa för en lina och dunkar för några hundringar. Vill nån anna va med åxå kanske man kan ta riktiga bojar om det är mycket bättre. Jag är dock upptagen i bebisleverans just nu och nån vecka framåt så kan ej vara med fysiskt men bidrar gärna med en slant för att få en boj där.

    Om du bor i segeltorp är vi näst intill grannar så maila eller messa så ordnar vi det.

    Kanon!

    Japp, vi är nästan grannar. Var förbi dig och hämtade en Lightning för några år sedan, så jag tror jag kommer ihåg var du bodde. Får se om fler är på. Jag hör av mig.

    Ingen som har en tyngd/sten liggandes (med hål eller infästningsmöjlighet för linan)?

    Tänkte muta sonen med lite wakeboardåkning om han hjälper mig, så utläggningshjälp blir nog inge problem… 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 06:11

    Ett tips om man vill ha en tung bojsten är att försöka köpa loss ett uttjänt tunnelbanehjul från SL. När jag hade båten i Göta ss på långholmen för länge sen, hade nån klubbmedlemmar kontakter inom SL och kunde fixa sånt.

    Obs att vi då pratar riktigt tung bojsten, jag minns inte om det var 50 eller 150 kilo men det kan vara i mesta laget för en slalomboj…

  • kinabalu

    Medlem
    15 augusti, 2010 vid 08:43

    NU ligger banan igen!

    Den yttre bojen låg faktiskt kvar, trots att den hade lite klen sten, så med den ligger det nu 3 bojar utlagda. Två vid land och en vid ön (i princip enligt bilden ovan). Jag flyttade dock in den yttre bojen lite (mot Fituna), så den ligger nu hitom ön samt där kompletterade jag bojstenen med extra vikter. Lite svårt att måtta exakta placeringen av bojarna när man sitter där och guppar, men norra bojen vid land bör funka hyffsat för rakt syd och den sydligare bojen vid land bör funka vid ssv. Bara ut och köra så får vi se… när vi får vind…

    Som bojstenar till övriga blev det lågbudgetalternativet: kantiga stenar från skogen som jag borrade och satte plugg och öggla i. Verkar fungera bra. En av stenarna var så jäkla tung att jag knappt fick den ur båten… 🙂 Vore väl själva f*n om inte dom ska klara höststormarna!

    Tack Mattias och Surfspot för sponsring av matariel!

    /Anders

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 13:16

    Grymt, skall testa banan snart 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombana utlagd i Fituna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.