Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda för choppigt vatten..?

  • Slalombräda för choppigt vatten..?

    Publicerad av sailortrash på 31 augusti, 2011 vid 12:21

    hej

    jag letar efter en slalombräda runt 110-120 l som funkar bra i choppigt vatten..jag har fått tips om exocet S76 men jag tänkte mig ngt billigare (och därmed äldre kanske…) ngn som kör slalom på haga park kanske förstår tanken…

    tips på brädor eller om du har en som samlar damm kanske?

    zurfman svarade 12 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 12:40

    Hej

    Finns nog ett stort antal brädor som funkar bra. Själv har jag genom åren kört mycket med Naish SP slalom-brädor och min uppfattning är att dom generellt går väldigt bra i chop.

    Både 110:an (65 bred) och 128:an (76 bred). Detsamma gäller även de mindre brädorna (95 och 80), men det var ju inte dom storlekarna du var ute efter.

    Robban Stavnås (“Faster” här på konfen) och Micke Selington (“GetWet) är två Haga-rävar som kör Naishplankor och dom har loggat en massa timmar i choppet på Haga.

    Denna modell av SP-linjen kom 2008 och är i princip oförändrad tills nu, men har bytt namn till Grand Prix.

    Men som sagt, finns garanterat ett antal andra brädor med bra chop-egenskaper också

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 13:58

    Den här frågan har varit uppe innan, hur bra en bräda funkar i chop beror mest på seglaren och trimmet. Får man upp brädan ur vattnet och kör på fenan så går det mycket lättare.
    Sen är vissa brädor liviligare medans andra går lungnare. vilket kan tolkas som att en liviligare bräda är svårare att segla, men den är lättare att få upp på fenan.

    De flesta kommer att rekommendera de brädor de själva har till salu.

    Jag har en manta 68 100liter och en exocet rs5 115liter till salu, Båda går SUPERLÄTT I genom allt chop som finns, förutsatt att man kan hitta rätt trimm, Exocet är dock lättare att trimma, gippa och segla. den har dessutom häldämpning.

  • andersbq

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 14:50
    MacTS;668039 wrote:
    Hej

    Finns nog ett stort antal brädor som funkar bra. Själv har jag genom åren kört mycket med Naish SP slalom-brädor och min uppfattning är att dom generellt går väldigt bra i chop.

    Både 110:an (65 bred) och 128:an (76 bred). Detsamma gäller även de mindre brädorna (95 och 80), men det var ju inte dom storlekarna du var ute efter.

    Robban Stavnås (“Faster” här på konfen) och Micke Selington (“GetWet) är två Haga-rävar som kör Naishplankor och dom har loggat en massa timmar i choppet på Haga.

    Denna modell av SP-linjen kom 2008 och är i princip oförändrad tills nu, men har bytt namn till Grand Prix.

    Men som sagt, finns garanterat ett antal andra brädor med bra chop-egenskaper också

    Öh Mac, om du tycker Sp110 är bra i chopp så har du inte provat särskilt mycket!!
    Jag tycker alla bör prova en slalomplanka från CA, men även Fanatic är inte fel.

  • tbsurf

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 16:27

    Har du kollat på “säljes”?
    Gjorde en snabb sökning bland brädor på “slalom” (skrev alltså slalom i sökfälltet) och fick direkt fram 4-5olika brädor som borde funka!!
    Bla såg jag samma bräda som Stoffe kör mellan bojjarna på haga så framgångsrikt med, och det var ju det du ville ha 😉

  • glader

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 19:51

    Har inte hunnit lägga ut annons ännu, men jag har en Falcon 110, tror det är en 2008, till salu. Tål mycket vind och chop. 4 500kr.

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 20:55

    hej

    falcon 110 låter mkt bra…jag hade en manta från 06 på g, men blev varnad för wood sandwichbrädor då de kan bli mjuka efter ett par år…och 06 var ett par år sedan. sen såg jag fler manta från 06 till salu och tappade lite sugen på den…fast den tar stora segel vilket e bra för då kan man ju kanske köra en blåsig sthlmsdag utöver haga.resan.

    jag gillar fanatics brädor (dessutom byggda på kol sandwich) och har en formula tt från 06. kan tänka mig att deras slalom är trevliga. deras freeride är roligare än jp:s tycker jag. naish har jag inte provat, men de verkar ligga rätt högt i pris..

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 21:32

    Tabou har aldrig haft trä i sina manta slalombrädor, -05 och -06 var det kol på både undersidan och ovan sidan, -07 till 09 var det glas i botten och kol på ovansidan, på vissa större modeller var det kol/kol, de senare åren finns det teamedition och std, TE är kol/kol.

    Har lagat några olika

    F2 sx från -06 var det rejält med kol i både ovan och under sandwich

    Kolla noga om brädan är mjuk nånstans på ovansidan och att botten inte har negativ rocker.
    Det gäller alla beggade brädor, Alla brädor kan bli “mjuka” delaminera wood eller inte.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2011 vid 09:48

    ok…tycker det låter logiskt att trä kan bli mjukare än glas och kol, men klart att all brädor kan ju delaminera. är väl en chansning vilket som. (om man köper via bussgods alltså..)

    vad är det för bräda “Stoffe” kör så framgångsrikt på haga med då som jag vill ha…?

  • klang

    Medlem
    1 september, 2011 vid 10:20

    Hur vass är du? Om du trillar i gipparna på choppigt vatten så är det freeride bräda som gäller… Iallafall om du vill kriga om topp placeringar… finns inget som dödar placeringar som en crashad gipp… Fixa en ruggigt bra fena o segel istället… om du redan har en freeride bräda…

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2011 vid 13:14

    jag är inte vass alls och tävlar inget…men börjar uppleva brädor 130l + som ruggigt klumpiga. sätter knappast alla gippar men har ändå lust att gå ner i volym. jag har ju en formula som jag ändå tillbringar mest timmar på i sthlm.

    den är ju inte fin på choppen kan jag säga….jag behöver en mindre bräda helt enkelt…jag sålde min ahd fast forward 130 i våras.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 13:28

    Ursäkta om jag bryter tråden något – jag blev bara intresserad av vad Du tyckte om AHD:s fartegenskaper? Har Du någon kommentar?

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2011 vid 18:33

    jag upplever den som betydligt snabbare än motsvarande freeridebrädor som, tabou rocket och jp xcite eller fanatic shark typ. den har väldigt nice acceleration. har mestadels kört den med Ka koncept 7.5 (drömsegel) och neil pryde spirit 8.5. 8.5 är på gränsen till överriggad..8.0 funkar nog optimalt. väldigt bra respons i brädan, helt klart trimmkänslig för att vara en freeride. mer som en lättvindsslalom fast med mindre segelregister. jag hade gärna sett att den klarade 9.0 utan problem eftersom jag bor i sthlm.

    byggd i kol, dingas lätt. man blir förvirrad av dekalerna också…

    som freeride är den mitt förstaval, men den är för dyr för mig just nu…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 september, 2011 vid 18:45

    Tack för infon. Bra reklam för brädan! Bicless gillar säkert det. Grannen har en AHD på 145 l och vi racar lite ibland. Mvh /Herr Pelegrin

  • jester

    Medlem
    2 september, 2011 vid 06:29

    Ta även en titt på JP Super Sport, eller liknande brädor från andra tillverkare såklart! Lite lättare att segla än en renodlad slalombräda. Körde på föregångaren JP SuperX för ett antal år sedan, och den brädan var ruggigt snabb och ändå lätt att köra snabbt.

  • sailortrash

    Medlem
    2 september, 2011 vid 11:09

    jp supersport verkar vara en lyckad kompromiss faktiskt (lite som fast forward typ…) men den är ju rätt ny (förra året va?) och därmed för dyr. verkar inte finnas många på andrahandsmarknaden heller.

    jag har ju annars en 100 l slalom som är typ 270×54…som jag hittade på haga i somras…den kanske e snabb om inte annat. undrar om den klarar 7.5 i lättvind…jag vet inte hur gammal den är men den har powerbox allafall…

    ngn som vet när powerbox kom?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda för choppigt vatten..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.