Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda för choppigt vatten..?

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2011 vid 11:14

    Powerbox kom -90. Brädan du hittade är väl den där Seatrend:en? Det var en mycket bra planka på sin tid. Jag hade en liknande planka (272*52cm, 85 liter) o körde 7.3 (mest använda storleken på den plankan!) på den utan minsta problem. Väger du lite typ under 70kg så lär den funka hyffsat i lättare vindar.

  • jester

    Medlem
    2 september, 2011 vid 11:41
    sailortrash;668270 wrote:
    jp supersport verkar vara en lyckad kompromiss faktiskt (lite som fast forward typ…) men den är ju rätt ny (förra året va?) och därmed för dyr. verkar inte finnas många på andrahandsmarknaden heller.

    jag har ju annars en 100 l slalom som är typ 270×54…som jag hittade på haga i somras…den kanske e snabb om inte annat. undrar om den klarar 7.5 i lättvind…jag vet inte hur gammal den är men den har powerbox allafall…

    ngn som vet när powerbox kom?

    Super Sport dök upp redan 2007, och var egentligen bara större versioner av Super Cross. Så denna brädtyp har funnits sen 2004… Nackdelen är väl att folk är såpass nöjda att dom inte byter bort brädan i första taget…

  • kapten-k

    Medlem
    2 september, 2011 vid 12:39

    Hittar du en rrd fireball så är de riktigt snabba freerace oxå tror de kom 2002, en kompis till mig har en sån tror den var 271x66cm löjligt snabb i chop iallafall.

  • jester

    Medlem
    2 september, 2011 vid 13:11

    Är du lite lättare så verkar Mantorna gå fint också..

  • sailortrash

    Medlem
    2 september, 2011 vid 17:38

    jag väger in på 77 kg, jag känner mig som flugvikt med formula och 11 m2 allafall…hundra liter blir ju lite skillnad. jag var länge sugen på en rrd faktiskt, var sjukt med evo 360 på 130 l, min första “mindre” bräda (efter easy rider typ…)

    men det verkar inte vara så mkt rrd på marknaden längre, och speciellt inte på östkusten.

    kanske ska man köra vidare på den där seatrend allafall…snabb lär den ju vara om det blåser på allafall. antagligen en gävel på gippen ochså…

    mantorna?

  • glader

    Medlem
    2 september, 2011 vid 20:25

    Mantorna är finfina. Riktigt krispiga och livliga. Tycker nog att Manta 68 är en av de bästa brädor jag haft. Enda nackdelen är gippegenskaperna. Svårt att hålla drivet då den är så kort. Sedan är det som Kapten K skriver; det är mest en fråga om att segla rätt. En Manta får du lätt upp på fenan, sedan skall du bara våga trycka på. Som det sas i JP:s speedfilm, “When in doubt, don’t sheet out”. Grymt citat, det enda man behöver veta!

    Jämför man Mantan 68 med min Fanatic 110 skulle jag sammanfatta med att Fanaticen är betydligt lugnare och gippar bättre. De är ungefär jämnsnabba med GPSen. Mantan livligare och roligare.

  • mattias-j

    Medlem
    3 september, 2011 vid 07:05

    Leta efter en bräda med ett distinkt V i aktern. Sen ska den ha lite smalare akter, inte helt rund utan lite pintail. Detta är enda sättet att åka bekvämt i choppigt vatten. Vet inte vilket märke som kan ha något sånt, men en JP supersport verkar ligga nära till hands. Eller rentav en något äldre slalombräda vilket ni redan diskuterat…

  • sailortrash

    Medlem
    3 september, 2011 vid 13:26

    ok

    mantorna – tabou alltså. jo jag är lite sugen på en sådan. de har stort register också, större än fanatic (enligt specen…)
    jag tror manta 115 l är en bra ide för mig. 74 eller 68 är nog vad den heter..

  • zurfman

    Medlem
    3 september, 2011 vid 13:58

    Tror inte man kan gå på specen gällande segelstorlekar. Olika tillverkare, drar nog på olika mycket också. Även om de skulle veta att deras bräda hade aningen mindre range än konkurrenterna så kan ju inte det prestenteras, eftersom det är så subjektivt också så tvekar de nog inte att slänga till en storlek uppåt o nedåt, vilket jag inte ser som ett stort problem. Man vet ju hur det funkar med marknadsinformation som kanske avgörs av marknadsavdelningen o inte av produktutvecklingen… Räkna bort den minsta o den största så hamnar du nog hyggligt rätt gissar jag, men siffrorna är fortfarande inte optimala för jämförelse, bättre att kolla på design-parametrar (t ex bredd, rocker… åtminstone som komplement)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalombräda för choppigt vatten..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.