Slipa medar

This topic has 21 svar, 9 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  MrQuality-MrStoke.

• Författare
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

Om vi istället går över till underhållsslipningen, dvs slipning efter en eller par dagars åkning. Hur gör Ni då? Meden kvar på trucken, motljus och bryne?

Maglu 
    Deltagare

Det är så snabbt att skruva av mina så slipar oftast i riggen. Provade faktiskt göra ett litet verktyg med ett bryne och ett stöd som skulle hjälpa till att hålla 45 grader, för att kunna slipa med medarna kvar. Men blev aldrig riktigt bra. Men borde gå…ungefär som brynen till slalomskidor.

Vindsökarn:
    Eftersom mina medar var laserskurna var radien redan där utifrån cad-ritning 🙂

vindsokaren 
    Deltagare

Jo skruvar ofta bort mederna och kollar medarna efter körning.sätter dom i skruv stycket och brynar med stort bryne för att hålla łättare i 45graders vinkel.
    Idag kunde jag konstatera att 75graders egg har bra glid i lättvind och -3.

trimmarn 
    Medlem

Upp me bilder på jiggar och fixturer..

Maglu 
    Deltagare
    68052

Min enkla slipfixtur för fil och bryne. Sätter båda medarna samtidigt och drar fast dem. Lite stöd så de ligger i samma position jämt.
    Hittade smidiga skuvar. Halva trägäng och halva för vingmutter, och insex i änden för att dra dit dem. Nån slags möbelmontage-skruv (eller?)

surfing_is_great 
    Deltagare
    68054

Jag har gjort såhär för den som föredrar metall!

2 vinklar ditsvetsat på en plåtbit, bultarna är svetsade från baksidan så det bara är att muttra dit medarna

MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.

www.challengersails.se

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2021 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account