Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Slurp, slurp.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:44

    @Kesse 508064 wrote:

    Hade du vänt dig till en verkstad hade du fått svar omgående istället för att få en massa skit här.
    Dubbla batterier kräver större generator.
    Soppa förbrukningen ökar marginelt, efterssom generatorn tar energi från motorn.
    Men, står inte sånt skrivet i stjärnorna.
    I din instruktionsbok står hur mycket sås det går i tanken. Peta i tills det rinner över, då är det fullt. Helt säkert. Hur svårt kan de va?
    Östermalm :))

    Ok. Säkert dumt att fråga här men jag hade känslan av att det fanns folk med koll. Det kanske var fel.

    Visst har jag läst trådar här om att utrusta bilen med dubbla batterier och där står att man behöver fixa större generator. Jag undrade om nån visste ifall det betyder att VW har stoppat större generator i bilen från början, det behöver ju inte vara så.

    I instruktionsboken står hur mycket soppa som går i ja. 80 liter. Det var väl därför jag startade den här sega tråden från början. Den mängd soppa jag fick i plus det som enligt mätaren fanns kvar verkade inte bli 80 liter. Mätaren har 8 streck på skalan, det ger tio liter per streck, så om den står på nedersta strecket borde vara tio liter kvar så jag borde kunna tanka i 70 liter men jag får bara i 55. Men jag har som sagt fått veta precis det jag redan misstänkte: att bensinbolagen inte låter folk tanka för 1200 spänn i ett svep.

  • fjant

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 15:44

    Shit, känner att jag måste ta mig in i diskussionen.

    Själv kollar jag alltid förbrukningen på mina bilar när jag tankar (mest för att kolla hur tung gasfot frugan har!)

    Det hela är enkelt och ger en mycket god uppfattning om bilens förbrukning:

    1 – Tanka bilen full. Nollställ trippmätaren.
    2 – Kör som vanligt. (Inte till soppatorsk)
    3 – När mätaren börja närma sig rödmarkeiring skall du tanka.
    4 – Kolla hur många liter som går i.
    5 – Nu tar du fram miniräknaren. Antal liter / körd sträcka = förbrukningen.
    6 – Nu är bilen fulltankad. Nollställ trippmätaren och gör om samma process när du tankar nästa gång.

    Exempel: Du tankar 54,1 liter och trippmätaren visar 44,6 mil.
    54,1 / 44,6
    Resultat: 1,21 liter per mil.

    För att det ska stämma på bästa möjliga sätt bör du tanka på samma mack (samma pump!) och alltid låta pumpen stanna av sig själv och inte toppfylla. Gör på samma sätt varje gång så stämmer detta till fullo.
    (Även om det skulle råka skilja nån liter från tankning till tankning blir ändå genomsnittet mycket bra. Du behöver altså inte bekymra dig så jättemycket om hur full tanken blivit, det kommer ändå stämma bra…)

    Kör inte sopptorsk!!! Vissa bilar gillar absolut inte detta (vissa dieslar) och har du riktig otur kan soppapumpen skära ihop når såsen ta slut (har hänt mig vid ett tillfälle). Bensin har faktiskt en smörjande effekt, precis som olja.

    Angående generatorn så stämmer det säkert att din bil har en större generator om den har 2 batterier. Men det behöver inte betyda att den orsakar högre förbrukning. En större generator kan ge högre laddströmmar och ger då ett tyngre motstånd. Men när batterierna är fulladdade (vilket de oftast är, om de är i gott skick) så kommer inte generatorn ladda på så hårt och motståndet minskar. Sen kostar det förståss lite energi att dra runt den större generatorn, men jag vågar påstå att det är försumbart. Däremot så gör tex. AC, dåligt lufttryck i däcken, nervevade rutor etc. en jäkla skillnad på förbrukningen!

    Lycka till!

    /Fjant

  • feg

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 16:06

    @Rasmus_W 507963 wrote:

    Då tycker jag du som anser dig vara så smart kan berätta nåt om det andra jag frågat om i stället för det där räknefåneriet.

    Det var grymt förenklat och ironiskt skrivet… sorry om du tog illa vid dig.
    /Jocke

  • gustav-s

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:07

    @Rasmus_W 508077 wrote:

    I instruktionsboken står hur mycket soppa som går i ja. 80 liter. Det var väl därför jag startade den här sega tråden från början. Den mängd soppa jag fick i plus det som enligt mätaren fanns kvar verkade inte bli 80 liter. Mätaren har 8 streck på skalan, det ger tio liter per streck, så om den står på nedersta strecket borde vara tio liter kvar så jag borde kunna tanka i 70 liter men jag får bara i 55. Men jag har som sagt fått veta precis det jag redan misstänkte: att bensinbolagen inte låter folk tanka för 1200 spänn i ett svep.

    Är detta din första bil du äger Rasmus? Har man haft bil tidigare så vet man att bensinmätare, speciellt på äldre bilar, inte alltid stämmer med vad de visar. Man får helt enkelt lära sig hur bensinmätaren på bilen fungerar och hur mycket som egentlligen finns kvar i tanken.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:40

    @Gustav S 508427 wrote:

    Är detta din första bil du äger Rasmus? Har man haft bil tidigare så vet man att bensinmätare, speciellt på äldre bilar, inte alltid stämmer med vad de visar. Man får helt enkelt lära sig hur bensinmätaren på bilen fungerar och hur mycket som egentlligen finns kvar i tanken.

    Ja det är nästan min första. Jag hade en Lancia för länge sen, men den hade betydligt mindre bränsletank och soppan var billigare. Tankade jag tills det där klicket kom i munstycket så var tanken full. Det jag har reagerat på är att pumparna liksom verkar kunna slå ifrån på två olika vis. Dels det där klicket och dels så verkar ibland hela pumpen stänga av. Om det är “klicket” så går det ofta att få i lite till (och antagligen fylla en reservdunk om jag hade en) och dels när pumpen bara verkar stänga av helt. Inget händer om jag försöker få i mer, inget klick eller nånting, och när jag sen kollar mätaren så visar den inte full tank.

  • swe-496

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 23:31

    När pumpen inte klickar så har den ett inställt maxbelopp på vad du får tanka för när du tankar med kort. JET-stationer har den funktionen t ex.

    Min T4:a från 97 ligger på strax över litern ca 1,1 i stadskörning med lätt fot på gasen. Blandat har jag kommit ner på 0,95 med väldigt lätt fot på gasen.
    Landsväg har jag varit nere aningens lägre i förbrukning ca 0,9 – 0,92.
    Har T4 med VR6.

  • mexi_

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 13:45

    Jag har haft en hel del gamla bilar (anser mig INTE som expert på bilar dock) och bensinmätarna har alltid varit opålitliga.
    Vissa bilar har visat tomt, men jag har kunnat köra 5-10 mil medan andra aldrig visat fullt trots att soppan bevisligen rinner över…
    Strecken på mätarna är bara lullull de är inte så exakta som man kunde önska.
    Dessutom är det inte konstigt att en gammal buss kan dra 1,5 – 2 liter milen, beror helt på hur bra skick motorn är i (kolvringar, spridare, stift, mm). Min gamla buss drog tex runt 1,5 blandat.
    På många av mina bilar så gick jag enbart på trippmätaren och mätte upp förbrukningen genom att tomköra bilarna. Fick precis som någon nämde problem med skit från tanken, men löste sig rätt ok genom att byta soppafilter och rensa förgasarna….
    Reservdunk är ett måste med gamla bilar 🙂
    Du borde få problem på besiktningen med utsläppsvärdena om bilen drar så mycket.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Slurp, slurp.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.