• Publicerad av andersbq på 22 augusti, 2009 vid 18:27

    Kom att tänka på SM i Torkelstorp om en dryg månad.
    Nu när det verkade visa sig att Kona VM inte hade någon riktig VM-status, utan var en “Gold Cup”, hur är det egentligen med Speed SM?
    Förra året borde ju varit ett officiellt SM i och med att Riksmästerskap hade körts i tre år. Men ingen hade rekvirerat plaketter från Riksidrottförbundet och mig veterligen hade vi ingen officiell SM-status 2008.

    Både SM i Wave (Wave Classic) och Formula SM finns med i Svensk Seglings kalender 2009, men SM i Speed som faktiskt är jättestort saknas i listan.

    Är det någon som drar i dessa trådar inför höstens drabbning, så att det blir SM på riktigt?
    Gustav har du koll på detta?

    kapten-k svarade 14 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • haze

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:00

    Kiteklass? 😉 Eller næ ni vill ju inte umgås med oss fast det ser ut som vi ligger under samma førbund øverallt annars;)

  • andersbq

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:39

    Detta är inte ännu en kite vs vindsurfingtråd, utan en RM vs SM-tråd, pls!

  • haze

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:42

    Mmm som sagt ni vill ju inte ha stryk av oss och umgås med oss. (sæger jag som inte har plockat fram speedbrædan æn)

    Enligt mina uppgifter så kommer det førmodligen samkæras mer och mer i framtiden då vi ligger under samma org. nu før tiden.

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:55
    Haze;569417 wrote:
    Mmm som sagt ni vill ju inte ha stryk av oss och umgås med oss. (sæger jag som inte har plockat fram speedbrædan æn)

    Enligt mina uppgifter så kommer det førmodligen samkæras mer och mer i framtiden då vi ligger under samma org. nu før tiden.

    Åter igen… Varför? Är två olika discipliner. Längdskidor och slalom ligger under samma organisation, men kör inte tillsammans ändå. Och som sagt så är det redan fullt nog med deltagare på tävlingarna…

    Jag har heller inget emot kite eller dess utövare, men skall jag vara riktigt ärlig så kör jag hellre utan dessa i närheten…

  • andersbq

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:57

    DETTA ÄR OM SM VS RM.
    Inte om att arrangera kitetävlingar.
    Det finns ett helt eget forum för kite.

  • haze

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 20:59

    Som sagt de kommer att køras mer och mer tillsammans enligt uppgifter jag har fått från PKRA. Då det går under samma førbund och det ær på samma stræcka, stællen med mera. Men det ær bara vad jag har fått mail om då jag mailade och frågade varfør det inte var några speedtævlingar i kite i år och då svarade de att vi ligger tillsammans med vindsurfarna från och med i år.

    Du menar att ni ær længdskidor och vi Størtlopp då? 😉

    Edit: Sorry Anders før detta då..

  • andersbq

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:04

    Vet inte om du fattar, men denna tråden handlar absolut INTE om att ordna eller samköra några olika vattensporter, utan att kolla VEM som fixar med riksidrottförbundet så att SM i Speedvindsurfing 2009 blir ett riktigt officiellt SM.
    SÅ SNÄLLA sluta kladda om speedkite i denna tråden!

  • haze

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:08

    Om du tittar på tiden så ser du att jag skrev mitt inlægg nær du skrev ditt.. Och att jag bad om ursækt..

    RÆCKER INTE DET ELLER????

  • benke-2

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:40

    Jo det är ju klart att det ska vara SM när standarden är så hög.
    Snabbaste svensk var ju ofta snabbare än någon av “windsurfingens fyra stora grabbar” i flera heat på Karpathos.
    (förutom Bringdal)

  • mattias-j

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 08:16
    Haze;569429 wrote:
    Som sagt de kommer att køras mer och mer tillsammans enligt uppgifter jag har fått från PKRA. Då det går under samma førbund och det ær på samma stræcka, stællen med mera. Men det ær bara vad jag har fått mail om då jag mailade och frågade varfør det inte var några speedtævlingar i kite i år och då svarade de att vi ligger tillsammans med vindsurfarna från och med i år.

    Du menar att ni ær længdskidor och vi Størtlopp då? 😉

    Edit: Sorry Anders før detta då..

    Haze…

    Du verkar ju vara en driftig kille..?! Varför anordnar du inte bara en speedtävling för dig och dina drakflygande vänner? Windsurfing och Kite är inte samma sport. Bara för att WSSRC har godkänt kite som segelfarkost så innebär inte detta att vi ska köra tävlingar samtidigt…..!

    Om du flyger drake med dina kompisar, så windsurfar jag och Anders med våra….

    PS: Stevie Wonder har bestämt sig för att köra Carrera Cup nästa år! Han kommer att köra en Toyota Prius…..

  • jfr007

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 10:13

    Moderator vv rensa tråden från drakflygare.

  • surfan

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 15:11
    Mattias J;569481 wrote:
    Haze…

    Om du flyger drake med dina kompisar, så windsurfar jag och Anders med våra….

    PS: Stevie Wonder har bestämt sig för att köra Carrera Cup nästa år! Han kommer att köra en Toyota Prius…..

    Fan det var ju riktigt roligt 😀

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 15:35

    Har det verkligen gått som Riksmästerskap i 3 år redan?
    Jag början nog bli lite gammal och tiden går ju fortare och fortare, men jag skulle nog tro att det är tredje året i år…
    2006 hette det väl F2 speedcup (eller ngt) och en motion lades fram under årsmötet för att det skulle vara RM 2007? Skulle alltså kunna bli SM nästa år då om tillräckligt många är med och tävlar i år.

  • swe-31

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 08:25

    SVF styrelse har behandlat frågan flera gånger internt och med SSF tävlings kommite.

    Det har visat sig att arrangerande klubb inte skött rapporteringen och ansökan korrekt tidigare år samt i år. SM ansökan skall vara inne Oktober året innan från arrangerande klubb vilket inte varit fallet. SVF kan inte göra denna ansökan.

    Har man inte rätt på det administrativa spelar det ingen roll om vi seglar fort och är många, regelverket är tydligt från SSFs sida gällande SM status, ansökan, krav på arrangören med seglingsledare, dommare, antal deltagar mm.

    Gustav jobbar på att lösa det. Avgörandet ligger hos SSF och västsvenska seglarförbundet.

  • andersbq

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 06:30

    Det här är ju lite märkligt.
    Hoppas arrangören eller klassansvarig bryr sig om att ansöka för nästa år åtminstone.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.