• surferboy

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 12:13

    Som klassansvarig bryr jag mig självklart och har gjort det de senaste 3 åren. Det är endast klubbar som kan söka och TT-tävlingen har arrangerats av GWC alla år hittills. Problemet är väl att ingen i GWCs styrelse är så intresserad av Speed.

    andersbq;570253 wrote:
    Det här är ju lite märkligt.
    Hoppas arrangören eller klassansvarig bryr sig om att ansöka för nästa år åtminstone.
  • andersbq

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 13:54

    Om ingen hos GWS bryr sig så får väl någon annan klubb arrangera eller så får väl du eller jag gå med i GWC och se till att skicka in ansökan. Snart är det oktober så det är hög tid att agera.

  • tobhed

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:01

    Ja, detta får vi ta tag i. Klagshamn kan arrangera SM-tävlingen framöver annars, vi lovar att göra vårt yttersta för att det ska bli SM-status asap.’

    Annars luktar detta en klassiker, GWC tror att förbundet ska göra nåt och förbundet väntar på att klubben ska göra nåt…?

  • andersbq

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 16:27

    Jag tycker att resp klassansvarig ska säkerställa att detta sköts, det borde vara en prioriterad del av uppgiften. Inser att detta medför lite mera jobb, men jag tror alla som deltar kommer uppskatta detta jättemycket.

    Dessutom såg jag precis att det står i inbjudan till Wallen Speed Cup att “SM är sanktionerat av SVF”, man får intryck att något har gjort jobbet i så fall, eller?

  • hanko

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 20:08

    SM, RM el whatever…..jag siktar på att vara med hur det än sanktioneras. Är ju inte precis med i medaljstriden hehe :-). Men nog är det trist att byråkratin har kommit in i vår lilla bubbla till vindsurfingsverige. Visst ….regler är regler men hur svårt ska det vara..? Nåväl…ni som kommer på pallplats i TT i år får gärna titulera Er svenska mästare för min del iallafall. Guld, silver o bronsprylar kan vi säkert ordna. Kämpa på ni som håller i TT-trådarna och SVF mm. Ser ni nån skadad sate i vattnet i TT är det troligen jag som slagit upp valborgsrevbenen eller Klagshamnstån eller med ännu en skada. Å jag som alltid trott jag varit odödlig..??

  • swe-31

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 07:54

    Ok så här går det till. SVF försöker få ihop en bra tävlingeskalender med intresserade klubbar/arrangörer samt alla olika klasser. Sen är det upp till klubbarna som arrangerar att söka sanktion. När sen sanktionen är inkskickad till SSF kommer den tillbaka till SVFs, lokalt seglarförbund på remiss, vi säger ok till SSF. Då först blir tävlingen sanktionerad. Se bifogat dokument hur SVF jobbar.


    Hur man arrangerar tävling, från SSFs kurs för tävlings, seglingsledare som alla klubbar bör ha någon som gått. Vissa klubbar sköter detta utmärkt andra vet inte ens vad det är. SVF kan bara uppmana klubbarna att söka och jag kan lova att alla klass representanter gör sitt yttersta för att upplysa klubbarna om detta.

    Något*som*var*en*viktig*del*av*kursen*var*att*man*ska*söka*sanktion*för*sina*tävlingar.*Det*gäller*egentligen*alla*tävlingar*utanför*klubbens*egen*regi.*Alltså*klubbrace*en*torsdag*eller*söndag*där*det*kanske*kommer*förbi*någon*från*grannklubben*kräver*inte*sanktion.*Men*en*tävling*för*alla*i*Skåne,*Göteborg*eller*Sverigecup*kräver*sanktionering.
    **
    Varför*då?
    **

    för*att*samordna*så*att*rätt*klubb*arrangerar*rätt*tävling**

    rätt*kompetens*håller*i*tävlingen*

    alla*ska*ha*möjlighet*att*hitta*tävlingen*i*tävlingskalendern*
    http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Tavlingskalender/
    **

    seglarförbundet,*distriktsförbunden*och*klassförbunden*ska*se*till*att*tävlingar*inte*krockar,*både*i*tid*och*plats.*Det*får*t.ex*inte*gå*SM*någonstans*samtidigt*som*DM*i*Dalarna*i*samma*klass.
    *

    och*många*fler*anledningar*
    Hur*funkar*det?
    *
    Man*ansöker*om*att*få*arrangera*en*tävling*nästkommande*år*senast*sista*oktober*(ja,*det*är*löjligt*långt*förre).*Det*kan*tydligen*göras*undantag*med*kortare*ansökningstid*men*normalt*inte.*Ansökan*bollas*vidare*till*den*som*bör*styra*över*den.*Vindsurfingtävling*i*Åhus*bollas*t.ex*till*Vindsurfingförbundet*och*Skånes*seglarförbund*så*det*inte*krockar*med*jolleseglingar*på*samma*vatten*den*helgen*och*anda*vinsurfingtävlingar*på*högre*nivå*i*landet.*Normalt*har*ju*redan*klubben*pratat*med*vindsurfingförbundet*och*fått*tävlingen*tilldelad*sig*men*så*funkar*tydligen*inte*alla*
    klasser.*Om*det*är*okej*med*alla*så*blir*seglingen*sanktionerad.*Tävlingar*så*som*SM*och*JSM*äger*svenska*seglarförbundet*rätten*över.
    **
    Hur*gör*man?
    *
    Man*surfar*in*på*denna*länk:*http://www.svensksegling.se/Avdforarrangorer/Sanktioneratavling/Sanktionsmodulen/
    *
    Användare:*klubb**Lösenord:**klubbdb*
    Ansökan*ska*alltså*vara*inne*sista*oktober*året*innan*tävlingen*och*sedan*ska*man*fylla*på*med*seglingsledare,*domare*m.m.*senast*vissa*datum*på*våren.*Man*märker*här*problemet*att*man*från*distriktsmästerskap*och*uppåt*ska*ha*licensierad*domare*på*tävlingen*
    Vad*händer*om*man*inte*har*sanktion*för*tävlingen?
    *
    Har*man*inte*sanktion*kan*klubben*svartlistas*och*inte*få*arrangera*tävlingar*på*en*tid*framåt*(har*tydligen*inte*hänt*ännu).*Värre*är*att*seglare*som*vart*med*kan*svartlistas*och*inte*få*segla*mästerskapsseglingar*och*liknande*(har*tydligen*inte*heller*hänt*ännu).*Resultat*kommer*inte*upp*på*seglarförbundets*sidor.*Största*problemet*är*att*om*man*arrangerar*SM*eller*DM*utan*sanktion*då*man*inte*får*några*plaketter*från*svenska*seglarförbunet*och*riksidrottsförbundet*och*kommer*inte*med*i*någon*officiell*statistik*som*vinnare.
    **
    Hur*sköter*sig*vindsurfingen?
    *
    Vi*har*lite*dåligt*rykte*då*vi*inte*sköter*oss*enligt*denna*rutin.*En*klubb*på*Öland*undrade*till*seglarförbundet*varför*resultaten*han*skickat*in*inte*kom*upp*och*det*var*just*för*att*tävlinge*inte*var*sanktionerad.*Vadå*sanktionerad*det*är*ju*okej*med*vindsurfingförbundet,*sa*Öland!*Tittar*man*i*tävlingskalendern*är*i*stort*sett*bara*SM*i*wave*och*Formula*som*dyker*upp.*Detta*betyder*att*vindsurfingförbundet*måste*kolla*hur*det*ska*gå*till*exakt*med*svenska*seglarförbundet*och*sedan*få*ner*denn*information*till*klubbarna*och*arrangörerna.*Även*om*inte*allt*blir*rätt*får*vi*i*alla*fall*försöka.*Vi*tjänar*nog*även*på*att*komma*med*officiellt*på*seglarförbundets*tävlingskalender*och*resultatsidor*så*vi*ses*som*seriösa*me*tävling*och*arrangemang*och*då*kan*få*bättre*respons*och*visa*att*vi*finns.*Ett*stort*problem*kan*vara*att*få*seglingsledare*och*domare*med*licens*på*ansökan*och*detta*behöver*nog*även*det*diskuteras*me*svenska*seglarförbundet.*25*Formula*surfare*från*Ystad*till*Falun*må*vara*från*hela*Sverige*men*det*är*ju*fortfarande*en*segling*i*klubbstorlek*om*man*ämför*med*jolle*och*kölbåt.*På*klubbnivå*behöver*man*bara*vara*nivå*grön*(egenutbildad).
    *
    Detta*var*lite*hur*en*tänkt*verklighet*från*Svenska*seglarförbundet*ser*ut.*Jag*hoppas*ni*tar*till*er*av*det*som*är*viktigt*och*startar*någon*process*för*att*närma*er*svenska*seglarförbunden*och*sanktioeringsfrågan.*Det*kan*också*vara*bra*att*bevaka*det*här*med*SM‐status*så*brädsegling*inte*glöms*bort.
    *
    På*denna*länk*finns*bra*handböcker*som*arrangörer*bör*titta*i,*speciellt*lathunden.*http://www.svensksegling.se/Avdforarrangorer/Arrangerakappsegling/Handledningar/Handbockerforkappseglingsfunktionarer/
    *

  • swe-31

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:01
    andersbq;570408 wrote:
    Jag tycker att resp klassansvarig ska säkerställa att detta sköts, det borde vara en prioriterad del av uppgiften. Inser att detta medför lite mera jobb, men jag tror alla som deltar kommer uppskatta detta jättemycket.

    Dessutom såg jag precis att det står i inbjudan till Wallen Speed Cup att “SM är sanktionerat av SVF”, man får intryck att något har gjort jobbet i så fall, eller?

    Anders
    I detta fall är det västsvenska seglarförbundet som inte gett sitt godkännande till SSF. Läs ovan hur det går till för att få igenom en ansökan. Att SVF har sanktionerat räcker inte.

  • andersbq

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 08:16

    Det*verkar*vara*hög*tid*att*agera*inför*2010*års*säsong*i*så*fall.
    😉

  • karapp

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:57

    Hej allihopa!

    Mycket riktigt är det så att vi inte har någon “speedare” i styrelsen i GWC,
    men självklart är det inte så att vi inte är intresserade, vi vill främja alla delar av vindsurfing. Vi vill bli mer insatta, men vi har tyvärr inte tiden att sätta oss in i alla delar av sporten. Därför behöver vi information och öskemål från er, helst skulle vi gärna se att någon lokal speedare gick med i styrelsen. Allt för att kunna ordna så mycket kul som möjligt för er!
    Vi har möte nästa torsdag 18.30 i klubbstugan i Fiskebäck, kom gärna förbi!

    Angående denna tävling har jag inte varit med och hållt i tidigare år, så
    vet inte hur rapporteringen gått till. Vi ska iallafall verkligen se till att
    detta sköts framöver, och jobba på att ni ska få bli Svenska mästare på riktigt, både i år och framöver!

    ha de!

    Kalle – ordförande Göteborgs Windsurfing Club

  • andersbq

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:54

    Kanon, då skickar ni ett brev till Seglarförbundet innan oktober är slut, typ “Härmed ansöker GWC om att arrangera SM i Speed Vindsurfing 2010” och så skriver Gustav och du på. Vem som är funktionärer och domare måste man väl kunna ta när det väl börjar bli dags.

  • klang

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:52

    Fint/Dyrt minne från SM 2008… se till och fyll på med vatten till i år…

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 08:29
    Klang;571683 wrote:
    Fint/Dyrt minne från SM 2008… se till och fyll på med vatten till i år…

    Skall du inte göra om det i år? jag behöver fler fenor!

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 09:27
    Klang;571683 wrote:
    Fint/Dyrt minne från SM 2008… se till och fyll på med vatten till i år…

    Problemet var ju att det var så mycket vatten att det var svårt o se piren, juh. Kortet är taget dagen efter då faktiskt lyckades hitta märken efter alla tre som rammade piren…

  • getwet

    Medlem
    7 september, 2009 vid 17:29

    Det var jag som flyttade på piren……..

  • andersbq

    Medlem
    7 september, 2009 vid 18:11

    Bra att du äntligen ger dig till känna, badföreningen kräver skadestånd.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.