• Småsegel?

    Publicerad av rasmus_w på 3 januari, 2006 vid 03:41

    Funderade lite på att sjanghaja Masses tråd, men jag gör en egen.

    Jag funderar på att tids nog köpa en 370-mast och lite segel att rigga på den. Vad ska jag ha för segel?

    Idag är mitt minsta segel ett Crossover 4.5 och jag kan inte säga att jag fått vidare mycket användning för det, jag har använt det tre gånger i år: En gång toköverriggad, en gång dog vinden direkt och en gång var det tokbyigt med öppen dörr i byarna och simning i vindhålen.

    Min plan var väl att skaffa Icon 3.4 och 3.8 eller crossover 3.3 och 3.7.

    Sen vet jag att alla tycker att 3.7 är onödigt när man bor i Stockholm, men såna dagar kommer trots allt, och som jag ser det så känns det väldigt dumt att plåga sig genom de allra bästa dagarna med att hänga som en vante i alldeles för stora grejor och känna sig allmänt livrädd. En annan sak är att så små segel ofta är som nya efter tio år, så man kan ju behålla dem lite längre än man behåller en 7.8:a. Dessutom har jag insett att min lilla bräda känns rätt trög om man kör den med större segel än 4.5. Nu har jag inte seglat min 5.0:a alls, men med 5.7 funkar det bra rakt fram med i gipparna känns den rätt trög, den där viktlösa känslan i seglet infinner sig aldrig.

    Eller borde jag ha 4.0 eller 4.1 med?

    rasmus_w svarade 18 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola_p

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 06:20

    Jag kör på hoppet 4.4 till 3.7, skulle definitivt inte vilja ha ett större glapp. Men det är man väl olika känslig för…
    Har du 4.5 så hade jag satsat på 3.5 4.0 4.5…

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 06:44

    Jo, det är ju vad jag hade gjort om det fanns vilka storlekar som helst. Det är ju bara det att simmers storlekar brukar vara 4.5-4.2-4.0-3.7-3.3 och då känns det som det antingen blir väldigt glest eller väldigt tätt nånstans. 4.5-4.0 är nog ett bra hopp men sen känns det antingen rätt nära till 3.7 eller långt till 3.3.

    Nu finns ju förstås Icon, där är storlekarna 4.1-3.8-3.4, vad nu 0.1 kvadrat gör för skillnad, seglen kan ju ha rätt olika drag och sånt, men det sägs ju vara som Co men utan monofilm. Mellan Crossover 4.0 och Icon 3.4 kanske hoppet blir lagom.

    Annars blir ju 4.5-3.8 ett lika stort glapp som ditt i kvadratmeter räknat, men inte om man räknar procentuellt.

  • adde

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 07:24

    Vad har du för “liten” bräda?

    Förstår jag det rätt att du har 5.7, 5.0, 4.5 i linjen nu? (CO?)

    /adde

  • rasmus_w

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 01:04

    Lilla brädan är en antik CLS från -88 eller så. Volymen är gissningsvis straxt under 70 liter. Förhoppningsvis kommer dagen då jag får råd att byta ut den, och komplettera med nånting runt 90 liter.

    Linjen ser ut så ja, med undantag för att 5.7:an är ett compact -04.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.