Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Taggad: , , , ,

  • Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

    Publicerad av challq på 2 november, 2009 vid 21:48

    Jo, det är såhär att i morgon (tisdag) var det tänkt att jag skulle köpa en ny DSLR.
    Har stirrat mig blind på teknisk spec. och för varje ny kameramodell man intresserar sig för och försöker fördjupa sig i blir man bara mer och mer förvirrad.
    Det verkar vara så mycket man ska ta hänsyn till när man ska välja.
    Detta blir min första DSLR men har dock fotat (lite) innan.

    Än så länge så står jag och väger lite mellan dessa kameror:

    Nikon D60 + kitobjektivet med bildstabilisering 5300:- (en fotoaffär i Vbg har kvar 1 exemplar som de säljer ut)

    Nikon D3000 + kitobj. VR 5.590:- http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/Nikon-D300018-55VR-Vaska%28125302,3295%29

    Sony A380 + obj. ca. 6000:- http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkamera/DSLRA380LKIT/sony-dslr-a380-18-55mm-objektiv-spara-4000

    Pentax K-X + obj. 6.495:-

    OBS! Pentaxen är egentligen för dyr för mig, men om den skulle vara mycket bättre än de andra går det ju alltid att klämma in lite extra pengar.

    Anledningen till att jag ska ha kameran så snart är att jag ska till Egypten, Hurghada på Torsdag, den 5:e november.
    Är det värt att vänta med att köpa kamera tills man kommer dit? Är priserna såpass mycket bättre där att det är värt risken vad gäller garanti, bytesrätt etc. etc?

    Tanken är att jag ska fota porträttbilder och gärna lite mer konstnärligt. Inte så mycket partybilder med andra ord.
    Jag vill även ha möjligheten att sätta på ett teleobjektiv och fota vindsurfing och annan sport. Den ska också tåla lite stryk och helst inte gå sönder i duggregn. 🙂

    Den jag tycker känns skönast i handen är egentligen D60:n, något som jag värdesätter är ju självklart bildkvalité, men batteritiden väger TUNGT! Jag vill inte behöva ladda kameran stup i kvarten. Ang. K-X:en så har den ju inget laddbart batteri utan lithium AA-batterier. Jag vet inte hur jag ska ställa mig i den frågan då batterierna kostar runt 150:-/4 st.
    Det låter som det kan bli dyrt i längden?

    Snälla hjälp mig nu, jag står i valet och kvalet när det kommer till att välja kamera.
    Vilken hade ni valt av ovanstående kameror? Kom helst med en motivering. 🙂

    Jag förstår att det inte är lätt att få hjälp med såhär kort varsel, men jag värdesätter att ni svarar.

    MVH
    Charlie

    styret svarade 14 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • Knatte

    Gäst
    3 november, 2009 vid 05:42

    Finns det någon anledning till att du inte kikar på Canon EOS??? Oslagbart när det gäller beggadmarknaden då Canon EOS är störst på beggat och ihop med Nikon absolut störst på DSLR.En canon 450D eller 500D är ju bra grejer.
    Pentax och Sony är ju uddamärken som inte har beggat eller piratobjektiv i stor utsräckning. plus att orginalgrejerna är dyra.
    Kan du inte stoppa in laddbara batterier i pentaxen? Då kan det ju vara en bra lösning…

  • styret

    Medlem
    3 november, 2009 vid 12:28

    Jag ahr inte kört någon av kamerorna du räknar upp men har iallafall en invändning mot D60n. Den saknar inbyggd AF-motor. Det betyder att du begränsar objektivutbudet rätt kraftigt. Som jag annars ser som styrkan med nikon, dem har kört med samma fattning sen 70-talet så det finns massa snorbilliga objektiv att hänga på en trad nikon.

    Dem andra kamerorna har jag ingen aning om. Som vanligt säjer jag emot dig knatte 😉 Sigma och Tamron gör massa objektiv till både pentax och sony. Det är ju samma objektiv som till canon eller nikon, bara att dom hänger på en annan bajonet.
    Men Sony gör ju sällan något halvdant och pentax är ju ett anrikt kameramärke så det är nog inte skit det heller.
    Även övriga tilbehör med riiiiktig piratstämpel på verkar det finnas hyffsat till båda kamerorna efter en snabb scanning av Kaffebrus, your number one suplier av cheap as kameragrejer.

    Canon är ett lika bra alternativ som andra. Jag har själv en 400D som jag har varit riktigt nöjd med hitills. 450D kanske är ett alternativ, 6100 med kitoptik på netonnet. Dom har även 1000D som har samma specar som 400D men den rekomenderar jag inte, konstiga knappar och saknar mycket genvägar och funktioner som man faktiskt använder ganska mycket..
    Ang hanshavande och hur du tycket det känns att jobba med kameran så tror jag du vänjer dig väldigt snabbt med det du köper. om du sen byter senare kanske det blir en jobbigare övergång men om det är första systemaren så sätter den nog standarden istället.

    Du blev antagligen inte mycket klokare av mitt alltför långa svar så ska jag ge dig ett snabbt köpråd. Köp en 450D med kitoptik på netonnet. Det är en bra och kompetent kamera som du kommer klara dig bra med, mycket bra grejer att köpa billigt och objektivparken har inga begränsningar.
    Vill du inte köpa den så köp iallafall inte nikonen, det blir mycket krångligare att hålla reda på vilka objektiv som passar.

    Lycka till!

  • challq

    Medlem
    3 november, 2009 vid 14:41

    Tack för era svar! De har vidgat mina vyer lite och jag har nu lagt till både eos 450d och eos 500d på min lista.
    En till nykomling är även Nikon D5000.

    Det finns så himla mycket att välja på, men det är ju en klar fördel med inbyggt Autofokus. Det väger ganska högt. Jag har fått reda på att jag inte ska oroa mig över batteritiden då en laddning antagligen räcker för att fylla minneskortet 2 gånger om. :smirk:

    450D är en stark kandidat just nu känner jag. D5000 är också intressant, men den saknar ju autofokus vilket är lite tråkigt. Jag kommer antagligen att satsa på piratobjektiv om jag köper något nytt inom den närmsta tiden. Då jag kommer bli relativt pank tack vare resan till egypten och den nya kameran.

    Frågan är om fördelarna med Eos 500D väger tyngre än priset jämfört med 450D. Det som jag tycker är bra är att i paketet på EOS500D’n på netonnet ingår kameraväska och minneskort.
    Det kostar ju en del att köpa till det i efterhand. Dock landar priset mycket högre än vad jag hade tänkt mig, på 8.000:-
    Dock får jag låna ett par tusen av min mor i värsta fall.

    Känner mig ännu mer förvirrad nu. Men jag hoppas på att få komma till skott snart.
    Är fördelarna med EOS500D värt att lägga extra pengar på jämfört med 450D?
    Nikon D5000 tar bättre bilder på högra ISO jämfört med de båda ovanstående kamerorna. Kommer det bli en markant skillnad eller måste man förstora bilden till 100% för att märka något?

    Kom gärna med mer Feedback. Hade tänkt att ge mig iväg ganska snart och handla kameran!
    Tack 😉

  • macedu

    Medlem
    3 november, 2009 vid 19:28
    challq;586556 wrote:
    Tack för era svar! De har vidgat mina vyer lite och jag har nu lagt till både eos 450d och eos 500d på min lista.
    En till nykomling är även Nikon D5000.

    Det finns så himla mycket att välja på, men det är ju en klar fördel med inbyggt Autofokus. Det väger ganska högt. Jag har fått reda på att jag inte ska oroa mig över batteritiden då en laddning antagligen räcker för att fylla minneskortet 2 gånger om. :smirk:

    450D är en stark kandidat just nu känner jag. D5000 är också intressant, men den saknar ju autofokus vilket är lite tråkigt. Jag kommer antagligen att satsa på piratobjektiv om jag köper något nytt inom den närmsta tiden. Då jag kommer bli relativt pank tack vare resan till egypten och den nya kameran.

    Frågan är om fördelarna med Eos 500D väger tyngre än priset jämfört med 450D. Det som jag tycker är bra är att i paketet på EOS500D’n på netonnet ingår kameraväska och minneskort.
    Det kostar ju en del att köpa till det i efterhand. Dock landar priset mycket högre än vad jag hade tänkt mig, på 8.000:-
    Dock får jag låna ett par tusen av min mor i värsta fall.

    Känner mig ännu mer förvirrad nu. Men jag hoppas på att få komma till skott snart.
    Är fördelarna med EOS500D värt att lägga extra pengar på jämfört med 450D?
    Nikon D5000 tar bättre bilder på högra ISO jämfört med de båda ovanstående kamerorna. Kommer det bli en markant skillnad eller måste man förstora bilden till 100% för att märka något?

    Kom gärna med mer Feedback. Hade tänkt att ge mig iväg ganska snart och handla kameran!
    Tack 😉

    Tjing i stugan!
    “Damen” har Canon 5D och hon plåtar modeller, porträtt etc,
    Hon har tagit lite på mina aktiveter på is och hav (SVETTIGA BILDER)…. hon säger här bredvid att du definitivt skall trycka en canon (Som Knatte nämnde beggmarknad bra och andrahandsvärden och INTE ngt uddamärke)
    Hon menar på att 500 är värd lapparna extra.
    Det är en del saker, pixlar etc…..(till saken hör att hennes far har haft fotoaffär i many years).
    Hon säger att 1000D är lite större och klumpigare.
    Sen säger hon att man inte behöver jobba så mkt med ISON, de sköter sig själva rätt bra om man degar…..

    Over and out!

    /mac

  • Knatte

    Gäst
    3 november, 2009 vid 19:36

    Grejen eller skillnaden mellan 450D och 500D är att du har videofunktion i HD, 450D kan inte filma alls.
    Vill du ha video så gäller 500D. Vill du bara fota och göra lite avkall på kvalitet så klarar du dig gott med 450D.
    Annars kan du slå till på en beggad 40D för 6000kr och uppåt:smile:

  • challq

    Medlem
    3 november, 2009 vid 20:09

    Wow! Bra svarat MaxEdu. Rakt på sak och inget kompromissande där inte. Såna svar gillar jag. 🙂 Ja, då kanske det blir en 500D tillslut då. Helt klart över budget. Men det låter som det kan vara värt det. (nästan så att jag gladeligen betalar extra så att jag slipper gå runt och tänka på vilken kamera jag ska välja)

    Begagnat kan ju vara spännande också. Men jag antar att man får pynta rätt bra med pengar ändå för att få bra saker för pengarna.

    Å andra sidan låter det på knatte som att videofunktionen är det ända som skiljer kamerorna åt. Den behöver jag självklart inte, i så fall hade jag tittat på en videokamera. 😉
    Men den kan man nog se som en bonusgrej.
    Paketet på netonnet, kameraväska, minneskort och eos500d går ju på 8000:-
    Jag ska sitta uppe ikväll och tänka på saken riktigt noga innan jag köper. Då jag har en väldigt begränsad tillgång till pengar. 🙂

    Någon förresten som vet om IF’s hemförsäkring täcker täcker om kameran skulle fara illa i Egypten? Det skulle täcka TVn här hemma ifall den skulle hoppa i backen sa dem, men hur är det med hushållsprylar i ett annat land?
    Behöver jag köpa till extra försäkring på min kamera?

    PS. åh, jag är sugen på en D5000 också, skärmen verkar så jäkla smidig.
    Skulle jag vara dum om jag köpte en D5000 istället för en eos500d?
    Om du vann en av dessa kameror på lotteri, och fick välja vilken du ville, helt gratis, vilken skulle du välja, och varför skulle du välja den? 😉

    Som ni märker är jag fortfarande lite osäker. Men vi har sållat bort alla kameror förutom 2 (max 3) nu!
    Tack för all hjälp! Ni är grymma!! :laugh:

  • macedu

    Medlem
    3 november, 2009 vid 20:46

    Jag för vidare tacket till frun i huset 🙂

    Canon, Canon, Canon…….ingen nikon. Canon är mer eller mindre världsledande och är ofta först med de snajsigare grejorna 🙂

    MEN igen….CANON mkt bra märke och bra marknad runtomkring detaljer mm…

    Experterna ger betyget 100 av 100 på 500;an så tar du den så kommer du vara glad och nöjd LÄNGE. 180 experter har inte fel….

    Köp den!

    Försäkringen skall du nog ringa dem om. Ingen aning om den delen….Trygg Hansa 🙂

    MacEcu och Frun i huset:smirk:

  • macedu

    Medlem
    3 november, 2009 vid 20:49

    DU pratar om 8000…… kolla på pricerunner…. OCH kameraväska med….. värdera inte den för högt……
    6899 med 500D 18-55 lenskit

    Mac

  • challq

    Medlem
    3 november, 2009 vid 21:03

    Okej! Hehe, du har nog lyckats övertyga mig nu faktiskt. Canon har ju ett ganska bra rykte också, och jag ska väl kunna bli kompis med någon canon-ist som jag kan låna objektiv och prylar av.

    Men! Nu uppstod en ny fråga ang. priset. Om jag ska köpa den i Sverige måste jag köpa den i morgon (onsdag) senast! Jag åker ju på torsdag.
    Men ska jag försöka få tag i kameran via taxfree på flygplatsen istället?
    Kan det möjligtvis vara billigare där? Om jag skulle misslyckats med det. Tror ni det går att få tag i en äkta eos 500d snabbt och smidigt där för samma pris eller billigare?
    Säljs det många piratkopior när det kommer till DSLR i arabländerna, och övriga världen? (<--- Inser själv att frågan är nästintill omöjlig att besvara) Haha.

  • macedu

    Medlem
    3 november, 2009 vid 21:08
    challq;586624 wrote:
    Okej! Hehe, du har nog lyckats övertyga mig nu faktiskt. Canon har ju ett ganska bra rykte också, och jag ska väl kunna bli kompis med någon canon-ist som jag kan låna objektiv och prylar av.

    Men! Nu uppstod en ny fråga ang. priset. Om jag ska köpa den i Sverige måste jag köpa den i morgon (onsdag) senast! Jag åker ju på torsdag.
    Men ska jag försöka få tag i kameran via taxfree på flygplatsen istället?
    Kan det möjligtvis vara billigare där? Om jag skulle misslyckats med det. Tror ni det går att få tag i en äkta eos 500d snabbt och smidigt där för samma pris eller billigare?
    Säljs det många piratkopior när det kommer till DSLR i arabländerna, och övriga världen? (<--- Inser själv att frågan är nästintill omöjlig att besvara) Haha.

    Snåla inte… KÖPT DEN I SVEDALA och fokusera på att plåta när du är nere i E-land…… och stressa runt på en flyglats för att fixa kamera….nono…
    DU har den då från dag ETT….. sen garantier mm…. sen kan du NU kolla försäkring då du ringer till dem och ÄR ägare till kameran….tex om ngt skall reggas etc…..

    Seså…. köp den imon och bli nöjd…

    Och varför inte vela på inköpsplatsen…. börja kika på en för 3-4000 och ralja om ngn och styr sen in säljaren till just EOSEN……. FRÅGA om du kan få med ngt…… och skämta om att frugan kommer att döda dig om du inte får lite extra…… DEALA och VEALA…. DIn edge är att du vet vad du skall ha……. i hans värld så SÄLJER han in en kamera som du inte skulle köpt….hehe….
    Kanske en gratis försäkring KÖR….

    DU får rapportera hur det gick!!!

    Mac

  • challq

    Medlem
    3 november, 2009 vid 21:43
    MacEdu;586626 wrote:
    Snåla inte… KÖPT DEN I SVEDALA och fokusera på att plåta när du är nere i E-land…… och stressa runt på en flyglats för att fixa kamera….nono…
    DU har den då från dag ETT….. sen garantier mm…. sen kan du NU kolla försäkring då du ringer till dem och ÄR ägare till kameran….tex om ngt skall reggas etc…..

    Seså…. köp den imon och bli nöjd…

    Och varför inte vela på inköpsplatsen…. börja kika på en för 3-4000 och ralja om ngn och styr sen in säljaren till just EOSEN……. FRÅGA om du kan få med ngt…… och skämta om att frugan kommer att döda dig om du inte får lite extra…… DEALA och VEALA…. DIn edge är att du vet vad du skall ha……. i hans värld så SÄLJER han in en kamera som du inte skulle köpt….hehe….
    Kanske en gratis försäkring KÖR….

    DU får rapportera hur det gick!!!

    Mac

    Haha, jadu, antagligen kommer jag väl köpa den på netonnet i Ullared, och då tror jag man inte kommer få så mycket extra för pengarna. :p Möjligtvis så skulle det funka i Egypten.
    Men vem vet, om jag verkar tillräckligt förvirrad på netonnet kanske de kan smyga ner något extra.
    Jag vet att det fungerar i privatägda fotoaffärer i alla fall. Där kan de slänga med lite extra om man verkar osäker. Jag kan ju börja med att gå in i några lokala affärer i morgon innan jag åker till netonnet. Kanske jag kan få service och kameraväska på köpet för 8000:- där, då är det ju värt att lägga pengar på att köpa ett minneskort själv. Men i de små lokala fotoaffärerna brukar det oftast kosta 500:- mer för en kamera än på de stora kedjorna, så jag ska nog inte hoppas på för mycket.
    Det där med att det är säkrare att köpa i Sverige är ju sant.
    Men det hade varit för jäkla tråkigt om man nu kom till Hurghada och man kunde få samma grejer för 5 – 6.000 där. Det hade nog förstört semestern lite. 😉 Haha.

  • styret

    Medlem
    4 november, 2009 vid 13:11
    MacEdu;586620 wrote:
    Canon, Canon, Canon…….ingen nikon. Canon är mer eller mindre världsledande och är ofta först med de snajsigare grejorna 🙂

    jag är canonist själv men njae…
    men grymt att du har kommit till beslut Challq, du blir nog garaterat inte besviken på ditt köp.

  • challq

    Medlem
    4 november, 2009 vid 13:26

    Jag har inte riktigt kommit till beslut än! Blir nästan gråtfärdig av att avgöra vilken jag vill ha. Båda har fördelar!
    Jag gillar det inbyggda systemet i Nikon där man kan få hjälp och beskrivning på olika funktioner samt att man kan redigera bilderna redan i kameran.
    Den vinklingsbara skärmen är ju grym också.

    Men å andra sidan så är ju beggadmarknaden trevligare för canon, och den har skarpare display med mera.

    Om man tittar på samplebilder tycker jag nästan att nikon tar snyggare bilder med kit-objektivet.
    Canon verkar inte bli lika tydlig när det är mycket kontrast.

    Detta är det svåraste valet någonsin! Åh herre gud. Jag ska åka till net on net nu och köpa en av dem. Vilken det blir vet jag inte förrän jag har gått ut ur varuhuset.

    Vad mycket enklare det hade varit om någon bara kunde ha tagit beslutet åt mig. :p

    Nåväl! Jag återkommer ikväll med vilken kamera det tillslut blev. Hoppas att jag väljer rätt. :confused2:

  • challq

    Medlem
    4 november, 2009 vid 20:12

    Det blev till slut en Canon Eos 500d!
    Ett helt okej val tror jag. Visst, man missar lite funktioner som d5000 har. Men jag var tvungen att göra ett val.
    Stod och övervägde och pratade med de fotokunniga på net on net i nästan en timma!
    För en gångs skull gav de bra service! 🙂
    Kanske för att jag var beredd med att punga ut över 8000:- 😛

    Hur som helst, när jag hade vägt alla fördelar och nackdelar med kamerorna mot varandra så sa jag till killen bakom disken att jag tar eos:en!
    Då i samma sekund höjdes priset på kameran med 200 kronor.
    Klockan halv 5 uppdaterade de visst priserna. Jag påpekade detta och sa att det verkar vara någon som inte vill att jag ska ha eosen. Men efter lite dividerande fick jag den för det gamla priset på strax under 8k

    Den fotokunniga tjejen menade också på att jag var tvungen att ha en lins och sätta på kameran för att skydda objektivet. Så jag köpte till en sådan också för strax under 300 kronor.
    Lika bra så att inget blir repigt eller går sönder på en gång!

    Jag är i alla fall nöjd, men jag tror jag hade varit lika nöjd med Nikonen faktiskt. Det var ett rätt dött lopp mellan kamerorna. 🙂

    Jag har inte ens hunnit packa än för att jag lekt omkring med kameran. Lite samples kommer i dagarna! Det lovar jag. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    4 november, 2009 vid 20:44

    Tror absolut att du har gjort det bästa valet där. Canon gör helt klart bra och prisvärda grejer. a041.gif
    Nikon är helt klart duktiga, men sällan lika prisvärda som Canon, även om de har blivit bättre på senare år.
    En UV eller skylight lins är klokt att ha för att slippa linsrepor.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.