Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Taggad: , , , ,

  • challq

    Medlem
    4 november, 2009 vid 21:30

    Hehe, ja, det var en UV lins jag köpte. 58 mm.
    När jag kom hem innan slog det mig att jag ärvt min fars kamera utrustning.
    Jag rotade fram den i garderoben och kikade på vad det är för prylar. Runt 6 objektiv (till pentax) och 20 – 25 filter/linser, 52 mm.

    Objektiven kan jag väl rätt snabbt glömma att det skulle vara möjligt att använda till min nya Canon.
    Men hur är det med filtren/linserna på 52 mm.?
    Finns det objektiv till Eos som linserna passar på?
    Det var ganska spännande grejer, med analoga effekter. Såg roligt ut att experimentera med.
    Finns det något objektiv dem passar på?

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2009 vid 05:45
    challq;586845 wrote:
    Hehe, ja, det var en UV lins jag köpte. 58 mm.
    När jag kom hem innan slog det mig att jag ärvt min fars kamera utrustning.
    Jag rotade fram den i garderoben och kikade på vad det är för prylar. Runt 6 objektiv (till pentax) och 20 – 25 filter/linser, 52 mm.

    Objektiven kan jag väl rätt snabbt glömma att det skulle vara möjligt att använda till min nya Canon.
    Men hur är det med filtren/linserna på 52 mm.?
    Finns det objektiv till Eos som linserna passar på?
    Det var ganska spännande grejer, med analoga effekter. Såg roligt ut att experimentera med.
    Finns det något objektiv dem passar på?

    Det beror på vilka filter du pratar om:smile: Men normalt funkar alla effektfilter även på digitala prylar utan problem. Det som är intressant, är om filterfattningen är samma så borde det vara lugnt.
    Men det är ju bara att testa och fota. Du ser ju fort om effekterna blir trevliga eller om det inte funkar bra.

  • macedu

    Medlem
    5 november, 2009 vid 06:46
    challq;586825 wrote:
    Det blev till slut en Canon Eos 500d!
    Ett helt okej val tror jag. Visst, man missar lite funktioner som d5000 har. Men jag var tvungen att göra ett val.
    Stod och övervägde och pratade med de fotokunniga på net on net i nästan en timma!
    För en gångs skull gav de bra service! 🙂
    Kanske för att jag var beredd med att punga ut över 8000:- 😛

    Hur som helst, när jag hade vägt alla fördelar och nackdelar med kamerorna mot varandra så sa jag till killen bakom disken att jag tar eos:en!
    Då i samma sekund höjdes priset på kameran med 200 kronor.
    Klockan halv 5 uppdaterade de visst priserna. Jag påpekade detta och sa att det verkar vara någon som inte vill att jag ska ha eosen. Men efter lite dividerande fick jag den för det gamla priset på strax under 8k

    Den fotokunniga tjejen menade också på att jag var tvungen att ha en lins och sätta på kameran för att skydda objektivet. Så jag köpte till en sådan också för strax under 300 kronor.
    Lika bra så att inget blir repigt eller går sönder på en gång!

    Jag är i alla fall nöjd, men jag tror jag hade varit lika nöjd med Nikonen faktiskt. Det var ett rätt dött lopp mellan kamerorna. 🙂

    Jag har inte ens hunnit packa än för att jag lekt omkring med kameran. Lite samples kommer i dagarna! Det lovar jag. 🙂

    Bra jobbat! Inget dött lopp….du valde ju CAAAAAANOOOOOOOOOOON.
    FIlter kan du ju alltid kolla på beg marknaden det finns alltid fotonissar som har för mkt filter som de vill bli av med :-). Och fotonissar är alltid rädda om filter mm.

    Ha en fin resa nu och glöm inte att kolla upp försäkringen!!

    /mac

  • styret

    Medlem
    5 november, 2009 vid 07:38

    det finns adaptrar att köpa. hittar ingen pentax-canon-adapter i sverige för tillfället men finns garaterat att köpa på Ebay eller liknande. lite googlande och så så kan du säker hitt nn webbutik som har ett sånt med.
    Jag kör med rätt mcyket gamla m42gluggar med adapter til min 400D. det är lite knivigt med fokusen (manuella objektiv och även om dom har AF så funkar inte den) men det lär man sig och det är ju digitalt, du kan skjuta hur många bilder som helt om det är en knivig sittuation.

    ang filter så kan det vara sjukt kul att använda. olika storlekar löser du med stepringar. här är en som borde passa http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1560333

    tyvärr är ju filtrena mindre än glasytan på ditt objektiv så det kan ev. bli nån lite kant eller vinjetering runt. Fotar du konstnärligt är det ju något du kan utnyttja om du gillar det eller så bara klipper du bort det i redigeringen sen.

    Kör hårt!

  • getwet

    Medlem
    11 november, 2009 vid 18:53

    Sony ett “uddamärke”, ja djävlar va kul o läsa!

  • Knatte

    Gäst
    11 november, 2009 vid 20:18
    getwet;587796 wrote:
    Sony ett “uddamärke”, ja djävlar va kul o läsa!

    Udda och udda, men jämnfört med Nikon och Canon så är det betydligt sällsyntare märke försäljningsmässigt:smile:

    En ganska aktuell försäljningsstatik ca 2 veckor gammal från en av sveriges största återförsäljare av kameraprylar Cyberphoto:
    Där är inte Pentax, Olympus, Sony ens med på deras topp 10 lista..

    Quote:
    Här är Cyberphotos toppsellers just nu:
    1. Canon EOS 7D hus
    2. Canon EOS 500D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
    3. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR
    4. Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II…
    5. Nikon D90 hus
    6. Canon EOS 500D + EF-S 18-200/3,5-5,6 IS
    7. Canon EOS 1000D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6…
    8. Canon EOS 5D Mark II hus
    9. Nikon D3000 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G E…
    10. Canon EOS 7D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 I…
  • macedu

    Medlem
    11 november, 2009 vid 22:24
    Knatte;587805 wrote:
    Udda och udda, men jämnfört med Nikon och Canon så är det betydligt sällsyntare märke försäljningsmässigt:smile:

    En ganska aktuell försäljningsstatik ca 2 veckor gammal från en av sveriges största återförsäljare av kameraprylar Cyberphoto:
    Där är inte Pentax, Olympus, Sony ens med på deras topp 10 lista..

    😀

  • Knatte

    Gäst
    12 november, 2009 vid 05:33
    MacEdu;587832 wrote:
    😀

    :tongue:

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2009 vid 13:04

    Ok, jag fattar. Man ska alltså köpa varor/produkter som har en hög försäljningsstatistik.

  • macedu

    Medlem
    12 november, 2009 vid 14:23
    getwet;587905 wrote:
    Ok, jag fattar. Man ska alltså köpa varor/produkter som har en hög försäljningsstatistik.

    :santa:

    Jepp det är precis så jag och knatte har gjort (sorry knatte:blush:).
    Bra att du nu säljer din SÅNY och köper en canon……Kan Nån så CANON……

    /mac

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2009 vid 14:40

    Tänk om du tänkte likadant i ditt brädval, kvalite före udda brädor!:wink:

  • macedu

    Medlem
    12 november, 2009 vid 14:54
    getwet;587927 wrote:
    Tänk om du tänkte likadant i ditt brädval, kvalite före udda brädor!:wink:

    Tar inte kort med brädorna….hehe…. sen spelar nog ett brädval för mig inte ngn roll……äuhm….:santa:

    surfs up :laugh:

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2009 vid 16:19

    Knatte, inte så pjåkigt av ett udda märke va?:wink:

    Kopierat från fotosidans forum…

    När det gäller bildkvaliteten så tycker väl många att 10 Mp upplösning, som A330 (och föregångaren A300) har, räcker gott och väl, och att 14 Mp som A380 (och föregångaren A350) har, är lite onödigt mycket. Fotografer med höga krav hävdar dock att det inte bara är 10 resp. 14 Mp som skiljer dessa båda sensortyper åt, utan att Sonys 14 Mp CCD-sensor (som alltså sitter i såväl A350 som A380) har den bästa färgåtergivningen, gradationen och tonaliteten av marknadens samtliga APS-C sensorer.

    Här är t.ex. ett citat från en professionell fotograf, Jon Van de Grift. Han använder sin Nikon D300 i sitt yrke som foto-journalist, och sin Sony A350 på fritiden som hobby-kamera. I början hade han med sig A350:an som back-up kamera när han var ute på uppdrag. Men det utvecklade sig vidare:

    “I currently shoot with the Nikon D300 and Sony A350, side by side. I use high-end Nikkor glass, no consumer lenses. I also shoot with the Sony A700, but I prefer the images I’m getting from the A350. I publish my photos in various media, so quality is important. At the end of the day, I’m always excited to see my shots from my D300 because I know they’re going to be very good, at least in terms of the technical aspects of image quality. Assuming, of course, my dead battery syndrome hasn’t rendered my D300 inoperable. At the end of the day, I’m hopeful that my A350 photos are going to turn out okay, and shooting with a 20-year old $80 Minolta lens makes me a little nervous. This is despite the fact I’ve never had a failure from this consumer camera. When I pull up the photos side by side on my desktop, my jaw always drops. My cheap Sony setup has a tendency to leave my expensive Nikon setup feeling very flat in terms of tonality, dynamic range, contrast, color rendition, etc. Sure, the D300 has noticeably lower noise at high ISO (and is very similar to the D700 in that regard), but I try to stay away from high ISOs regardless.
    …”

    Han kämpade ett tag med sin fast etablerade övertygelse om att D300 var en “professionell” kamera och A350 en “konsumentkamera”, men eftersom den lilla A350:an varenda gång levererade bilder med tydligt bättre bildkvalitet än den “professionella” Nikon-kameran, så blev han till slut tvungen att krypa till korset, och acceptera hur verkligen faktiskt var.

    Numera har hans lilla Sony avancerat till att bli huvudkamera under hans fotouppdrag, medan Nikon-kameran är nedpackad som back-up…

  • Knatte

    Gäst
    12 november, 2009 vid 17:18

    Ha ha Getwet ! Jag kunde inte motstå att retas lite. Jag vet ju att ni Sony/Minolta ägare är väldigt nöjda med era grejer och tål lite skoj..

    Självklart funkar alla märken, även de som säljer lite mindre. Har man gammal Minolta/Sony optik, så fortsätter man i ju självklart i samma spår.:smile:

    Men har man ingen optik sedan gammalt, så finns det mycket större utbud beggat/nytt om man håller sig till Canon och även Nikon.
    Det kan vara ett köpsjäl så gott som något. Jag har fotat Canon EOS sedan -89/90 och har alltid varit supernöjd och alldrig testat andra märken. Men lever i min trygga tro att Canon är bäst 😉

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2009 vid 18:58

    Hehe, precis som jag trodde att Volvo var bäst en gång i tiden. Men det var den ju inte……

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.