Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Taggad: , , , ,

  • macedu

    Medlem
    12 november, 2009 vid 19:04

    Hrmm, hrmm……. (hur skall vi få fart på detta då)…….
    Men vänta nu…..denne “väder och geografikille” har sony som hus vilket är fine (om man nu väljer dessa) MEN använder vad jag “hört”, minolta, leica och zeiss objektiv då dessa levererar bäst färg etc….
    Så då kommer vi in på VAD man fotar mest….. och HUR objektiven “reagerar” på ett vissts märkes “hus” :tongue:

    hihi……nu kör vi 🙂 vidare :cool2:

    /mac

  • challq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 11:57

    Nu är jag hemma från min Egypten-resa som slutade i matförgiftning de sista dagarna, då blev det hotellsängen som gällde för hela slanten. Sjuka mängder vatten, och hotellpersonal som inte förstod engelska. *suck*

    Hur som helst kände tog min plånbok smällen med 500d’n hårdare än räknat och min resebudget försvann innan halva resan var avklarad. :p
    Nåväl, jag fick ett par fina bilder på kameler i alla fall. Till redigeringen har jag inte kommit än och det är svårt att experimentera fram ett bra resultat med de helt manuella inställningarna på kameran. Det är sånt som tar lång tid och erfarenhet att sätta sig in i antar jag.

    Just nu känner jag inte riktigt för att börja redigera bilder i Photoshop då jag känner att jag behöver en lite kvickare dator för att få cs4 till att fungera i behaglig hastighet. Men det är roligt att bara försöka ta bra kort.

    Summan av kardemumman så är jag nöjd med kameran. Dock hade det varit behagligt med lite fler förinställda inställningar för nybörjare, men det är ett lyxproblem. Saknade även den vinklingsbara skärmen när jag skulle ta bilder nära marken/närbilder.

    Jag får kolla upp det här med adaptrar och objektiv mm.
    Missförstår jag om jag läste att “någon” nämnde att man kunde köpa adaptrar till pentaxobjektiven så att de matchar Eos:en?

    Linserna fungerar alltså inte heller utan adapter? Det jag tänkte var att man kunde köpa ett begagnat objektiv där linserna kanske kunde passa på.

    Här kommer i alla fall ett par bilder ifrån resan. 🙂
    Och ja, de är helt oredigerade då jag inte börjat rota i den djungeln än.

    dagiiiknen194.jpg

    dagiiiknen280.jpg

    dagiiiknen122.jpg

    dagiiiknen079.jpg

    dagivvi030.jpg

    dagiiiknen061.jpg

    Nå, vad tycks?

  • styret

    Medlem
    13 november, 2009 vid 13:37

    ser ju jävligt bra ut rätt från kameran! bra exponering och du har komponerat jävligt snyggt!
    grymt!

    Angående inställningar. Manuella inställningar är nördigt att hålla på med, jag gör det en hel del men det är verkligen inte nödvändigt, om jag plåtar spontant så kör jag oftast med de halvautomatiska lägena och det är nog det vanligaste, även bland “proffs”.

    Man kan lätt säja såhär. Sportläget är bra om du ska fota surf, resten av snabblägena är onödiga. Du har M, Av, Tv, och P. P är det enklaste du bara riktar kameran mot det du vill fota, låter kameran fokusera och trycker av. Tv (Tidsvärde) är bra om du fotar och vill frysa rörliga grejer eller vill få snygg rörelseoskärpa. ställ in din önskade slutartid och låt kameran bestämma bländare. Eller Av (bländarvärde eller Apteraturevalue) och bestäm om du vill ha kort eller långt skärpedjup. Lågt tal, kort skärpedjup och kortare slutartide, högt tal, långt skärpedjup och längre slutartider.

    Jag kör nästan alltid i Av-läget. Manuella inställningar är bra i kniviga situationer men annars funkar halvautomatiskt precis lika bra om inte bättre.
    I P-läget kan du också bestämma skärpedjup genom att snurra inmatningshjulet. testa och kolla vad som händer med inställningarna. Jag vet flera GRYMMA pressfotografer som kör så. Det är ju därför man bygger in mer och mer automatik i kamerorna.
    Hade man ändå bara kört manuellt så hade många uppdateringar av kamerorna varit helt meningslösa.

    Det finns adaptrar för att använda dina pentax-objektiv på canonen. Pentax har haft (vad jag vet) två system. Tidigt hade dem M42, en gänga. Har dina objektiv istället en Bajonett är det en pentax K-bajonett och då finns det adapter här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9448625 ha du gänga finns den här http://kaffebrus.com/adapter-m42-till-canon-eos-118.html

    Dina linser är en vanlig gänga på och passar på alla objektiv med rätt diameter. Kitoptiken du fick med canonen är väl 58 mm vilket är en udda diameter, jag har måååånga objektiv och inget annat med den diametern.
    Så om du skaffar ett objektiv med samma diameter som dina filter så kommer du kunna använda dem.
    Du kan självklart använda dem på dina pentax-gluggar som väl hade rätt diameter.

    Kör på!

  • challq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 16:33

    Kul att du gillade bilderna Styret! 🙂
    Ang. inställningarna så har jag fattat bäst tycke för CA – Creative Auto, där man får pilla lite själv i alla fall.
    En del frågor har dock uppstått. Exempelvis, om man vill köra med liveview i de förinställda inställningarna, hur gör man då? När man trycker på LV-knappen så händer det inget.
    Går det dessutom inte att ställa in om man vill ha blixt eller inte på de förinställda inställningarna? Jag tycker inte om att fota med blixt och vill helst slippa det så länge jag kan, men om man t.ex. vill ta en närbild med macro-inställningen, så envisas blixten med att ploppa upp.
    Går det att stänga av den på något sätt?

    Hur som helst har jag forskat vidare lite i min fars gamla kamera utrustning, och det är inte Pentax över huvud taget. Jag har tagit fel på namnet där. Det riktiga namnet är RICOH!
    Dock ringde jag till en fotobutik och undrade om adapter till Eos500d för att använda andra objektiv. Han som ägde butiken blev lite “sur” eller förbryllad över denna frågan och frågade först varför jag inte hade köpt kameran hos honom.
    Sedan svarade han att det inte existerade någon sån adapter, i alla fall inte till Pentax.
    Hur som helst plåtade jag några bilder på de flesta av objektiven jag har.

    Objektiven har följande namn (tror jag):
    – Marucon (Fisheye)
    – Ricoh, Rikenon
    – Kenlock

    Vad jag ser så är det 2 olika sorters fästen på dem.
    Dock antar jag att de passar till Ricoh-kameran.
    Jag laddar upp bilder på fästen och objektiven. Hoppas någon orkar ta sig tid och kolla igenom och komma med lite tips på var man kan få tag i adaptrar osv.
    Har dessutom en fråga ang. blixt, men den tar vi i slutet av inlägget!

    Kameran:

    gammalutrustning004.jpg

    Objektiv #1 (Fish eye)
    gammalutrustning002.jpg

    [IMG]http://img5.imageshack.us/i/gammalutrustning003.jpg/[/IMG]

    Objektiv #2 (andra modellen på fästet):

    gammalutrustning009.jpg

    gammalutrustning010.jpg

    gammalutrustning011.jpg

    Objektiv #3:

    gammalutrustning012.jpg

    gammalutrustning013.jpg

    gammalutrustning014.jpg

    gammalutrustning015.jpg

    gammalutrustning017.jpg

    Ytterligare ett objektiv:

    gammalutrustning018.jpg

    gammalutrustning019.jpg

    gammalutrustning020.jpg

  • challq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 16:33

    Och nu angående blixten;
    Jag har en gammal blixt , Achiever TZ 250 “multi-dedicated”, den drivs med vad som ser ut som 4 AA batterier, och den passar i spåret på Eos 500d’n. Jag har dock inte vågat prova den än.
    Kan det vara någon fara med att använda blixten med kameran??
    Här kommer lite bilder på blixten för säkerhets skull 🙂

    gammalutrustning005.jpg

    gammalutrustning006.jpg

    gammalutrustning007.jpg

    gammalutrustning008.jpg

    Sorry att det blev lite många frågor och bilder nu, är lite ivrig över att få ut så mycket som möjligt. 🙂

    Är mest sugen på att fisheye objektivet ska fungera, tänkte använda det till lite spexiga fest och mingelbilder mm. 🙂

  • challq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 16:48

    Ber om ursäkt till er som har “slöa” datorer och långsam uppkoppling. Sidan blev nog lite tyngre än vad jag räknat med. :p

  • styret

    Medlem
    13 november, 2009 vid 17:34

    Orka kolla igenom? näst efter surfing och att plåta själv är gamla fotogrejer, och att få dem att funka med nya grejer, bland det roligaste jag vet.

    du var inte helt fel ute med att det var pentax iallafall. hittade bland annat det här “In 1977, it switched to the K mount introduced by Pentax, for a series of cameras called XR, made until the 1990s.”

    Möjligt att bajonetten ser lite olika ut. K-bajonetten var “licensfri” när den kom och pentax hoppades att den skulle bli ny universal-bajonett som M42 (som jag snackade om tidigare) var tidigare. När jag forskade lite nu lärde jag mig att K-bajonetten under åren har placerats på 24 MILJONER olika objektiv.
    Hur var det nu med begagnatmarknaden kantte och mac? 😉
    Men iallafall. så länge objektivet passar på din ricoh så bör det passa på en adapter för pentax K.

    blixten: vissa säjer att det kan bränna kameran, jag vet inte. jag har kört massvis med gamla blixtar av väldigt udda märken utan några problem. Achiever är ett inte allt för okänt märke och jag tror inte det kommer vara några problem. jag hade använt den.

  • challq

    Medlem
    13 november, 2009 vid 20:52
    styret;588098 wrote:

    Men iallafall. så länge objektivet passar på din ricoh så bör det passa på en adapter för pentax K.

    blixten: vissa säjer att det kan bränna kameran, jag vet inte. jag har kört massvis med gamla blixtar av väldigt udda märken utan några problem. Achiever är ett inte allt för okänt märke och jag tror inte det kommer vara några problem. jag hade använt den.

    Okej! Alltså det hade varit superroligt att få på objektiven att fungera på min nya kamera. Måste verkligen hitta en adapter som passar.
    Dock så ringde jag till en lokal fotobutik här i Varberg och frågade dels efter en ring till att få på filtrerna, sedan efter en adapter för att passa Pentax-objektiv till eosen. Gubben som jobbade där frågade om inte personalen som sålde kameran till mig hade informerat mig om att det inte fanns några såna adaptrar. Han frågade också varför jag inte hade köpt kameran i en riktig fotoaffär, då jag hade fått mycket bättre pris. Etc. etc.
    Netonnet: 8000:- inkl. 8 gb minne (599 🙂 + kameraväska (~300 🙂 (tvivlar på att fotoaffären slår det) [Alltså totalt blev det 8 laxar]

    Nåväl, jag antar att han bara var sur för att jag inte köpt kameran i hans affär. :p

    Har jag förstått det rätt om att jag ska skaffa mig en Canon (Eos?) till Pentax K-adapter?

    Var kan man oftast hitta adaptrar? 😀 Köper en i morgon bara jag får tag i den. Är löjligt sugen på att se om objektiven är något att ha.

  • styret

    Medlem
    13 november, 2009 vid 22:23

    jag la en länk till en adapter i ett inlägg tidigare i tråden.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp med val av digital systemkamera önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.