Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabba slalombrädor!

  • Snabba slalombrädor!

    Publicerad av Knatte på 4 november, 2001 vid 19:12

    Ifall man vill ha någon sjukt snabb slalombräda. Vad finns det för något på marknaden då? Jag pratar om brädor har några år på nacken 95-97 eller något liknande. Något bräda, som man får för en billig penning, som kan hjälpa mig över 30+ knop. Gippegenskaper och dylikt är inte så noga i detta fallet.

    Knatte svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • oscar

    Medlem
    4 november, 2001 vid 19:27

    Hur många som helst!

    Copello, RRD, BIC, Mistral. Snabbast är nog RRD men också svårast att kontrollera.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2001 vid 20:15

    jag har en fanatic mega jag – 93 tror att speedrekordet på std brädor togs på en sån , ja 92 eller nått fast är väl slaget sen dess ett antal gånger … fast var över 30 knop iaf ..
    sputnik brädorna var ju rätt snabba oxå ..

  • wisco

    Medlem
    4 november, 2001 vid 20:21

    har en TIGA 268 slalom, från 97 tror jag, den får du för en knapp tusenlapp. Den är snabb. En av holmbergs gamla tävlingsbrädor. Den finns i jonstorp, och jag ska vara där nästa helg om du vill komma å prova.

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 05:49

    Hade själv en Tiga 268 för en 5-6 år sedan och den var ju snabb. Är din i epoxi eller är det den vanliga Tiga plasten?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:03

    F2 sputnik 265, Dave White hade speedrekordet ett tag med en sån och ett arrows race 4,7(tomahawk???). Om jag inte kommer ihåg fel var han en bra bit över 40 knop.
    Speed rockar.

  • wisco

    Medlem
    5 november, 2001 vid 07:06

    min är i kolfiber såklart

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 10:11

    Berätta mera! Skick, volym och ifall det är standard formen eller ifall det en ren prototyp. -97 fanns det väl ingen Tiga 268 i produktion längre.Hur är den att segla?Fenor, stroppar och annat av intresse. Priset verkar ju intressant.

  • wisco

    Medlem
    5 november, 2001 vid 13:44

    Den är i rätt fint skick, mastboxen har blivit renoverad av Holmberg då den förr hade en tendens att delamiera runt skarvarna. Det är ingen nybörjarbräda att segla då den är rätt liten, men annars är den helt ok att gippa med, rätt livlig, snabb som tusan. Vet inte volym å sånt, men det lär ju inte vara en standard då den kommer från Holmbergs egen samling. Har en slalomfena du får till, men det sitter inga stroppar på den nu. Har även ett jävlig skönt gaastra 5.5 som passar perfekt till den, med den kombinationen borde 30+ inte vara nåt problem. Var finns du nånstans, då får gärna provsegla den. Jag kan fixa en bild till efter helgen.

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 14:10

    Finns i Göteborg, så det blir svårt att bara ta en titt på den. Men ifall du kan fixa lite bilder på den så får man ju en uppfattning av skicket. Segel har jag tillräckligt många så det blir nog inga problem. Hur stora eller små segel har du seglat på den? Att den är liten och livlig låter bara som en utmaning.

  • kele

    Medlem
    5 november, 2001 vid 14:11

    AHD 265 slalom Exocet 74 liter.

  • wisco

    Medlem
    5 november, 2001 vid 15:08

    seglade en gammal 6.5:a en gång i tiden på den men det va lite för stort, sen går den nog ner till 4.0 utan problem. Jag försöker fixa bild i helgen då.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 15:20

    Hej!

    Höll precis som du på att jaga speed en gång i tiden.30+ vad det som hägrade. Så jag skaffade en speedbräda, kanske den enda som funnits i serieproduktion. Det var en Bic Allergo Speed. Sjukt snabb, adrenalinet bara sprutade ur öronen när jag tog max ur den en stormig extremdag, en enorm känsla o en kick som man minns väl än idag! Men den var vansinnigt smal o svårseglad och helt utom kontroll när det bar av. Den dagen slutade med ett brutalt kastfall o trasig fena, dock gick det bra att harva iland. Sedan sålde jag den! Även Cobra gjorde ett par speedmodeller för mycket länge sen modellerna kallades Gun!!!

    /Speedman

  • martin

    Medlem
    5 november, 2001 vid 16:03

    PA-Sport i Lidköping har några Mistral SLE Slalom som Rappe har kört med. Det var en kille i stan som köpte en sådan och han kör typ dubbelt så fort som den som seglar näst snabbast. Rappe-SLE:n är byggd i kolfiber och är riktigt lätt (under 5kg, säkert). Man får passa sig så att den inte blåser iväg när den ligger på stranden.

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 17:06

    Låter bra. Om du tittar till brädan och ta kort på denna. Ta gärna fram linjalen och mät några ungefärliga mått bredden och tjockleken.
    Skicka gärna dessa detaljer till mig på email adressen lillsill@swipnet.se
    så kan vi fortsätta att prata bräda där / Christer

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2001 vid 17:16

    Testade själv en Bic allegro för ca 10 år sedan och det var ju en anorlunda känsla, precis som du beskriver.
    Mitt nyvaknade intresse för speed väcktes i somras när jag köpte en GPS. Jag har nu till min förvåning upptäckt hur svårt det är att nå de riktiga farterna.
    25 knop är inga problem, 26-27 knop inträffar ibland. 28 är rekordet hitills.
    Men när jag seglar på min widestyle TigaX-271, så finns nog farten där men inte modet eller kontrollen. När jag försöker med min Tiga 263 bump and jump, så finns nog inte den riktiga fartpotensialen där. Därför är jag sugen på något snabbare (Jag har även funderingar på att damma 254 för att se dess fart potensial. .)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabba slalombrädor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.