Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sotavento vs Flagbeach

  • Sotavento vs Flagbeach

    Publicerad av mysticpearl på 20 september, 2011 vid 21:04

    Ska iväg till Fuerteventura i November är det bestämt, dock är det inte klart vart vi ska bo. Sotavento har jag hört är vindsäkert men kanske inte lika starka vindar och mer plattvatten gämfört med Flagbeach som ligger uppe i norra delen.
    Tips mottages gärna, är inte ute efter extrema vågor utan vill ha relativt platt, lite vågor/chopp vatten skadar dock inte.
    Vilket ställe har bäst uthyrning? (ska hyra bräda+rigg)
    Hur mycket blåser det normalt ? (segelstorlekar?)
    Är det vindsäkra ställen båda två?
    långgrunt? sandbotten? (sätter inte vattenstart helt än)

    Som sagt november är det som gäller.

    kitekatapult svarade 10 år sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    24 september, 2011 vid 16:28

    Sotavento är nog MYCKET mera vindsäkert än norra Fuerte. Sotaventosurfarna njuter av en vindaccelerationseffekt tack vare lämpliga berg/kullar, medan det i norr är bara den allmänna vinden som gäller.

    Dock är Corralejo en mysig stad, och tycker man om vågor så finns det oftast en del att välja på (men då behöver man bil).

  • local

    Medlem
    28 september, 2011 vid 22:36

    Här har du länk till centret på Sotavento och det låter som det borde passa dig fint! Kolla bilder!

    http://www.rene-egli.com/

  • electric

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 16:14
    PGVirtual;670956 wrote:
    Sotavento är nog MYCKET mera vindsäkert än norra Fuerte. Sotaventosurfarna njuter av en vindaccelerationseffekt tack vare lämpliga berg/kullar, medan det i norr är bara den allmänna vinden som gäller.

    Dock är Corralejo en mysig stad, och tycker man om vågor så finns det oftast en del att välja på (men då behöver man bil).

    Jag instämmer i allt ovan. Bodde själv i Corralejo när jag var på Fuerte för ca 6 år sedan. Hela den veckan var det bara vind på ETT ställe på hela ön, nämligen just vid Sotavento och några km norr om resp. söder därom. Men där blåste det å andra sidan 5.7 och mindre, ja en dag till och med 3.3! Detta alltså trots ingen vind på andra ställen på ön. Mycket märkligt!

    Jag löste situationen med hyrbil och 10 mil (en dryg timme bilresa) ToR varje dag. Men det var ganska OK, ty Corralejo var mycket trevligare än Sotavento (som då i princip bara bestod av vindsurfuthyrningen och ett par hotell). Apropå uthyrningen: Den är enorm!

    /Lars

  • wisco

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 17:56

    När ska ni dra, var ska ni bo? Jag å damen drar dit 5:e. Har inte bestämt boende än..

  • mysticpearl

    Medlem
    31 oktober, 2011 vid 22:38
    wisco;674071 wrote:
    När ska ni dra, var ska ni bo? Jag å damen drar dit 5:e. Har inte bestämt boende än..

    Drar ner 7:e, drago park tror jag det hette

  • ingen

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 16:13

    Tänkte boka en sista minuten till Karnarieöarna i början på November, börjar bli ont om tid!
    (tacksam för snabba tips)
    Har förstått att det är mycket mer vindsäkert i Sotavento i november, men eftersom damen ska med så kanske Corralejo(flagbeach) är bättre? kanske funkar på Cran Canaria också.
    Någon som har tips på bra boende, så att hon kan gå på spa och äta gott medans jag surfar?
    Helt enkelt en bra kompromiss, nära till surfcenter och bra, lite lyxigare boende.

  • hollister

    Medlem
    2 november, 2013 vid 21:13

    Bodde på Melia Gorriones för 1,5 år sen. Ligger alldeles vid Rene Egli centret. Kan varmt rekomendera det hotellet. Vi hade inte jättemycke vind i mars men de var bra ändå 🙂
    Dem vill att man ska behärska att vattenstarta för att få hyra men de är ju bara att säga att man kan det. Det är ofta off-shore vind vid centret men dem har tänkt mycke på säkerheten så de finns räddningspersonal om nått skulle hända.

  • pgvirtual

    Medlem
    3 november, 2013 vid 18:09

    Jag misstänker nog att Corralejo i November betyder vågsurf snarare än vindsurf. Har själv varit i Corralejo 4 gånger på vintern och man skall ha bra tur om man skall få segle 2 gånger på en vecka! Men stan är jättetrevlig. Familjen är kanske ändå inte helt med på att det går flera timmar om dan till att åka till Sotavento… Skall du vindsurfa, välj söder. Skall du vågsurfa på något sätt, välj norr.

  • tomasn

    Medlem
    28 november, 2013 vid 19:30

    @PGVirtual 718385 wrote:

    Jag misstänker nog att Corralejo i November betyder vågsurf snarare än vindsurf. Har själv varit i Corralejo 4 gånger på vintern och man skall ha bra tur om man skall få segle 2 gånger på en vecka! Men stan är jättetrevlig. Familjen är kanske ändå inte helt med på att det går flera timmar om dan till att åka till Sotavento… Skall du vindsurfa, välj söder. Skall du vågsurfa på något sätt, välj norr.

    Sotavento är överskattat tycker jag. Byig frånlandsvind, bara plattvatten och ganska ocharmigt och kommersiellt. Corralejo och Flagbeach hade jag valt. Fast det kanske blåser mer i sotavento.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 mars, 2014 vid 19:08

    Just hemkommen 27:e feb från Jandia söder om Sotavento och det blåste från bra vind till småspik sex av sju dagar.

  • ingen

    Medlem
    28 april, 2014 vid 18:15

    Var där i November, bodde i Corralejo i två veckor och här kommer en väldigt kort beskrivning.
    Hyrde bil på rentalcars.com, bra pris och fungerade kanon och alla extra försäkringar ingick.
    Åkte omkring och provade lite olika ställen och hyrde på de olika ställerna.
    Flagbeach= Slitna grejer och sambon tyckte det var en rätt tråkig strand.
    Rene-egli= bra häng och det höll på att bygga på det nya centret dock var det taskigt med vind de två dagarna jag var där.
    Club-Mistral, Risco del paso= Blåste alltid lite mer än på Rene-egli och bra grejer och trevlig personal.
    Oavsett så kan det alltid vara bra att kolla in webkamerorna på rene och club-mistral för att se hur vinden ser ut.
    Det enda stället som det är lite vågor på är flag beach.
    http://www.flagbeach.com/
    http://www.rene-egli.com/
    http://www.club-mistral.com/en/destinations/home/29/genInfo

    Om jag åker dit någon mer gång så blir det nog boende runt Jandia

  • kitekatapult

    Medlem
    1 maj, 2014 vid 16:52

    Var där förra veckan o fick fem dagar surf. Prognosen visade NO vindar på 9-13 m/s ca. Dag 1 åkte jag till Sotavento. Orolig och byig vind som ibland bara dog så låg man 100 m ut o simmade!! Lagunen var ej vattenfylld så det blev djupt direkt, åkte mot stort choppigt helvete hela tiden, och massor med folk o säkert 40% nybörjare! Katastrofspot. Never again.
    Dag 2 en magisk dag på Flagbeach sideshore, Goa vågor o fullt ställ i nian. Dag 3, Flagbeach men pålandsvind. Blev aldrig nåt tryck i tolvan..så en rätt dålig dag. Dag 4 och 5 åkte jag till El Cotillo och lagunerna norr om vid fyren. Helt magiskt vid. NO vindar då det blir sideshore o platt i lagunen o vågor lägre ut. Bara o välja. Dit skulle jag vid vind åka 7 dar i veckan igen 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Sotavento vs Flagbeach

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.