Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spänna lattor, hur hårt?

  • Spänna lattor, hur hårt?

    Publicerad av jumper på 1 juni, 2009 vid 20:33

    Hur hårt ska man spänna dem? tips tack:)
    Jag köpte ett Crossover 5,3 -06 begagnat och killen hade släppt på lattorna under vinterförvaringen. Så jag spände dem “en del”, men nu så har nedersta lattan gått igenom och in i mastfickan efter lite segling…läste att det kunde hända om har man spänt dem för hårt…

    rillestark svarade 14 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bicless

    Medlem
    1 juni, 2009 vid 21:24

    Jag vet inte riktigt vad som är för hårt men jag har lärt mig att man skall inte skall spänna ett jota om man inte har veck. Får man veck så spänner man lite tills de försvinner. Annars spänner jag inte lattorna, annat än så mycket att de inte trillar ur.

    Men det måste va lite klent i latt ändan om den går igenom. Där brukar det ligge gedigna förstärkningar med både plast och duk.

  • charlieb

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 05:55

    Man har spännt för mycket om vecken försvinner och lattan blir som ett S. Spänn tills att vecken är borta sedan låter man de vara. Att släppa på lattorna över vintern behöver man inte göra. Du har köpt ett dåligt eller missskött segel. Gå till en segelmakare så fixar han det lätt och relativt billigt.

    C

  • jumper

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 09:29

    Tack för infon! Ja precis som du nämner så är det ju riktigt stora förstärkningar av plast i slutet mot mastfickan, det är denna “plast” som det har blivit hål i ser jag. Men ni menar att det går att fixa detta hos segelmakare?
    Var nästan på väg att kassera seglet eftersom jag ej trodde det gick att laga…

  • dr-masse

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 09:39

    Inte särskilt svårt att laga alls. Du bor ju i Götet, där lär hjälp finnas. Annars kan jag varmt rekommendera loftet på Surfers i Varberg, har gjort ett par lagningar där (en lite rejälare) och det blev inte bara som nytt, utan faktiskt tom bättre.

  • petter_f

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 22:48

    Att spänna latten (detaljbeskrivning finns i denna tråd): [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49338″]Riggproblem – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • roding

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 06:56

    Behöver du nummer till en segelmakare i GBG området så har jag numret till en riktigt bra kille!

  • booman

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 07:13

    Här finns riggtips på simmer segel:

    http://simmerstyle.eu/support/Default.aspx?modelNr=96

    Med video på riggning samt hur lattorna ska spännas….

  • rillestark

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 16:36

    Lattspänningen är förmodligen olika för olika märken & modeller.
    Jag seglar med ett Aerotech Zenith (Kona OD). Där är lattspänningen på de nedersta lattorna extrem. Eftersom seglet har liten mastkurva så är det helt avgörande för seglets stabilitet och dragkraft att man spänner de nedre lattorna väldigt hårt. Om lattorna inte böjer sig som S så är spänningen för låg står det i manualen. 🙂 På andra märken skulle säkert lattfickan gå sönder direkt vid denna hårda spänning.

    Frid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spänna lattor, hur hårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.