• malun

    Medlem
    16 september, 2004 vid 21:00

    Nu har jag hittat inställningen på min Garmin geko 201

    1) Gå till menysidan
    2) Välj “spår”
    3) Välj “inställning”
    4) I denna meny finns alternativet: “upplösning” och där kan jag välja mellan [högsta, hög, medium, låg, lägsta]

    Detta är ju något som borde påverka utseendet på loggen!

  • Johan!!

    Gäst
    16 september, 2004 vid 22:27

    Jag körde med min Garmin GPS och min freestylebräda, 40 fena och 7.0.
    Enligt GPSen kom jag då upp i 29 knop vilket var mer än vad jag trodde med de grejerna.
    Sedan kopplade jag in den till datorn och Garmins Mapsource och då fick jag också flera värden över 30 knop. Jag börjar också tvivla lite på GPSen.
    Det måste vara av jävligt viktigt att man har bra mottagning. Säg t.ex. Säg att du kör i 30 knop och sedan hoppar positionen på GPS till 5-10 meter framför brädan då lär ju GPSen lätt visa en toppfart på 35. Självklart kan det omvända hända också.

    Går det att se efteråt vilken noggrannhet GPSen hade när den registrerade toppfarten?
    Testa att slå på GPSen och kolla på displayen, min GPS kan ibland säga att jag gör 10 knop fast jag står helt still.

    Blir nog bättre när europas satelliter sätts i drift. Då skall väl noggranheten komma ner på ett par meter.

  • Knatte

    Gäst
    17 september, 2004 vid 04:36

    För att få bästa mottagning, så sitter min GPS i framkant på bommen mot bominfästningen.. laugh.gif
    När jag haft den in väska osv. så har den tappat mottagningen ibland.

  • swe-1

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:35

    Ähhmm, Jona jag seglade 2,6knop snabbare än dig i går morse… wink.gif
    Funderar på att dra ner till öland i helgen och segla vid bejershamn vid fågelreservatet. Om vattenståndet är rätt så kan man ju segla innanför sandbankarna… Borde gå lite fortare än på choppiga och byiga Görväln.
    Eller är det någon som vet något annat ställe med superplatt vatten (förutom Les Saintes Maries de la mer)?

    //JIMMY

  • markram

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:36

    Delar av shitbay..

  • stinger

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:44

    235 knop är väl ungefär den maximala hastigheten man får i ett gigantiskt kastfall grin.gif strax innan den välbekanta sträckningen i ryggen…

  • swe-1

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:49

    Aha, så det är till Götet man skall åka i helgen? Viklen riktning funkar det på?

    //JIMMY

  • malun

    Medlem
    17 september, 2004 vid 07:57

    Svar till:


    Delar av shitbay..

    [/ QUOTE ]
    Faktum är att när det det blåste som mest i onsdags var det riktigt “vågigt”/choppigt i shitbay! shocked.gif
    Det gäller att ha ganska mycket tur med att hitta väldigt lokala områden där vattnet plattas ut korta stunder.

  • swe876

    Medlem
    17 september, 2004 vid 11:03

    Jimmy!

    Jag nöjer mig med att citera ett tidigare inlägg i denna tråd. “the “max speed” function on the etrex and other gps recievers is very unreliable.”

    /Jona – som frenetiskt letar efter ursäkter till varför han INTE är snabbast i Bolinderstrand! grin.gif

  • markram

    Medlem
    17 september, 2004 vid 14:21

    Svar till:


    Jimmy!

    Jag nöjer mig med att citera ett tidigare inlägg i denna tråd. “the “max speed” function on the etrex and other gps recievers is very unreliable.”

    /Jona – som frenetiskt letar efter ursäkter till varför han INTE är snabbast i Bolinderstrand! grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Det kan jag bekräfta, I tisdags fick jag maxnotering på 3,0 knop och i söndags 2,7 knop grin.gif.
    Visserligen var det mycket byigt i båda fallen, men jag hade hyfsat tryck emellenåt.

  • Knatte

    Gäst
    20 september, 2004 vid 04:57

    Hur var mottagningen??
    Tror GPS:en har varit lite väl dold och skyddad grin.gif
    Har du inte bättre fart på prylarna, får vi väl bistå med lite tips och allmänna råd smile.gif smile.gif wink.gif

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2004 vid 08:55

    Svar till:


    Därför är det bra, att kunna föra över GPS-datan till PC:en och stoppa in detta i ett lämpligt GPS-program.
    Där kan man se snittfarten över en lång sträcka, ofta 150-200 m och då får du en betydligt rättvisare bild smirk.gif
    Men ofta, blir det (tyvärr i mitt fall) väldigt lika toppfarter, oavsett segel och vind.
    Har varit över 30 knop ca 5-10 ggr i år. Men maxfarten är fortfarande som mest 30.3 knop frown.gif

    Gjorde ett storstilat försök till personbästa igår, men 6.0 kvm var kanske inte otimalt igår grin.gif
    Trots total okontroll nådde jag 30.1 knop. Tänk om det hade blåst 3-4 m/s mindre bara…
    Bytte sedan till 4.8 kvm och hann ca 100 m innan jag fick ett gigantiskt kastfall och trasigt segel.
    Det är som det stod i speedrepotaget i Windsurf i: Det krävs “lots of balls” för att våga försöka att segla över 30 knop. (vet inte ifall jag uppfyller just detta kravet) cool.gif
    För att se något! Tryck på bifogad bild.

    [/ QUOTE ]

    Knatte, vilket program använder du för att ladda ner Track Log:en till PCn?

    //JIMMY

  • Knatte

    Gäst
    22 september, 2004 vid 09:38

    Garmin mapsource, ifall du vill ha bra speeddata.
    Ozi explorer eller Fugawi om du vill ha ut seglad sträcka på en karta/sjökort.
    Där får du ingen bra info om hastigheten, utan mer info om seglad sträcka osv.

  • swe-1

    Medlem
    12 november, 2004 vid 15:02

    Den lilla mytomspunna fjärden i Mälaren, Görväln, rök i dag. Bolinderstrandsrekordet ligger nu på 34.8 knop.

    //JIMMY

  • swe223

    Medlem
    12 november, 2004 vid 15:24

    Bra jobbat jimmy, du var snabb idag. Mina ynka 31,7 är jag inte nöjd med alls. Måste ha haft sjögräs på fenan eller nåt
    wink.gif Det var riktigt bra tryck i prylarna idag, synd att 5.5an var trasig. Jag tror det hade gått fortare än toköverriggad med 6.5.
    //Nicke

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.