Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 september, 2007 vid 20:02

    För att återknyta till ämnet om custom eller produktion så kollade jag anmälningslistan:
    http://www.speedweek.co.za/2007/Competitor.pdf

    Ca 30-40% är registrerade med produktionsbrädor. Man undrar om det avspeglar vad som används.

  • imported_macts

    Medlem
    6 september, 2007 vid 06:21

    @fredrik.ygge 412009 wrote:

    För att återknyta till ämnet om custom eller produktion så kollade jag anmälningslistan:
    http://www.speedweek.co.za/2007/Competitor.pdf

    Ca 30-40% är registrerade med produktionsbrädor. Man undrar om det avspeglar vad som används.

    Om detta stämmer så funkar ju produktion “hyfsat” jämfört med custom då P. Diethelm mfl ligger bra till i alla race!

  • jester

    Medlem
    6 september, 2007 vid 07:53

    Man undrar om det avspeglar vad som används.

    Dom är supernoga med den där biten. Dom fotar brädorna, och jämför med register i Cobra-fabriken osv. Så dom som registrerat att dom kör med produktionsprylar gör verkligen det…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:05

    @Jester 412091 wrote:

    Dom är supernoga med den där biten. Dom fotar brädorna, och jämför med register i Cobra-fabriken osv. Så dom som registrerat att dom kör med produktionsprylar gör verkligen det…

    Ok, det var ungefär vad jag undrade, och ungefär tvärtom 😉

    Eftersom jag tolkade tidigare inlägg i tråden som att eliten kör produktionsbrädor undrade jag om tabellen var tecken på motsatsen. Från ditt svar kan jag tänka mig att vissa inte anger Produktion för att de inte orkar med besväret, fast de kanske i praktiken kan komma att köra på Produktion.

    Sedan undrar man ju också lite vad som är skillnaden mellan Custom och Proto. Det är ju ändå rätt många på t.ex. gpsss som registrerar att de kört på en proto. Proto = “Custom med grafik från sort märke” eller finns det regler för proto också?

  • imported_macts

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:49

    @Jester 412091 wrote:

    Dom är supernoga med den där biten. Dom fotar brädorna, och jämför med register i Cobra-fabriken osv. Så dom som registrerat att dom kör med produktionsprylar gör verkligen det…

    Fast jag undrar ändå om dom inte har en viss flexibilitet att kunna använda både custom och produktion under tävlingen. Jag minns referat från förra årets tävling från Namibia där H Bredenkamp länge hade rekordet på nautisk mil men att Dunken i slutet av sessionen bytte från prod till custom och tog rekordet.

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:52

    Var går gränsen för proto? Om man flyttar stropparna på en produktionsbräda, blir det en proto då?

  • s19

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:54

    Custom och Prot är ju egentligen samma sak… En protobräda är ju en custombräda… men prototyp menas ju att det är en bräda som är tänkt att gå i produktion… och en custom är en enskild bräda som kan tex vara måttbeställd… Ja… ni fattar nog haha
    Regelmässigt sett finns det inga skillnader!
    Regelskillnaden som görs är Produktionsbrädor och Custom/proto.
    På IFCA-Em och VM så var där en engelsman vid namn steven schrier… Han gick alltid runt med ett mätdon och kontrollerade brädorna så det var klassade som produktionsbrädor/standardbrädor! Hände ju att folk försökte snika in en protobräda som en standardbräda… samma grafik men med små väsentliga skillnader…
    Minns en episod i Danmark… IFCA-vm i mitten på 90-talet när nämda Steven gick runt och kollade brädor och då kom till oss svenskar… Mätte först en av Rappes brädor och då pep den och reagerade på kolfiber i brädan… (regelmässigt) sen fick han tag i en av Liljehedens Bic-brädor… Drog verktyget över… inget direkt utslag… varpå han flinande säger: Not much carbon in this one…hehe…

  • s19

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:56

    @kinetic 412108 wrote:

    Var går gränsen för proto? Om man flyttar stropparna på en produktionsbräda, blir det en proto då?

    Svar ja! Flyttar du pluggarna från ursprungsposition är det ingen standardbräda längre!

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:11

    S19: Det va värst…Med andra ord så kör jag “proto”*haha*.

  • jester

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:15

    Fast jag undrar ändå om dom inte har en viss flexibilitet att kunna använda både custom och produktion under tävlingen. Jag minns referat från förra årets tävling från Namibia där H Bredenkamp länge hade rekordet på nautisk mil men att Dunken i slutet av sessionen bytte från prod till custom och tog rekordet.

    Den nautiska milen har inget med tävlingen att göra, utan används som utfyllnad om dom fått till tillräckliga t’vlingar under själva tävlingsveckan. Så tolkar jag det iaf:

    The event will be held from 2 September
    until 11 September 2007. The period from 9 September to 11 September are
    intended to be holdover days in case the weather conditions are not favourable to
    produce competition results. Under normal circumstances these days will be used
    for a Nautical Mile racing.

  • the_novice

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:19

    @kinetic 412115 wrote:

    S19: Det va värst…Med andra ord så kör jag “proto”*haha*.

    Nja, det är väl snarast Custom om du inte har tänkt att börja producera brädan? 😀

  • kinetic

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:27

    En custom-proto e de nog:-)

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2007 vid 09:58

    @S19 412112 wrote:

    Svar ja! Flyttar du pluggarna från ursprungsposition är det ingen standardbräda längre!

    Men Kristers konstruktion men skenor för att får bak stroppen ´borde vara gränsfall. Man får väl byta stroppar? Man skulle kunna argumentera för att det är en speciell form av fotstropp som Krister har.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 september, 2007 vid 13:07

    Hur som helst borde det vara självklart att inte alla seglar på produktionsbrädor. Om ingen seglar på custom och prototyper så utvecklas ju inte materialet.

  • getwet

    Medlem
    6 september, 2007 vid 13:29

    Det vanligaste är dock att de “protos” som teamåkarna kör på blir produktionsbrädor……så skillnaden är minimal mellan dessa två. Produktionsbrädan kan väga några procent mer för bättre hållbarhet.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.