Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed N:a Öland/Swe-Ned

  • mackee

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 20:48

    @Hänkö 527449 wrote:

    Ja just…Karpathos strax utanför Göteborg glömde jag ju! Sorry BQ!!

    Stämmer bra Karpathos ligger strax utanför Götet.
    Man tar bilen till Åsa och käkar en pizza hos Surfan sen kör man tills det står Landvetter där tar man höger hoppar in och trycker upp knäskålarna i stolen framför dricker ett par koppar kaffe och trycker ner några torra bullar.
    Hoppar av och efter en timme så drar man första repan på strippen i Devils.
    Klart att vi ska ha en tävling där oxå.
    Jag har redan satt ett fett kryss i almanackan.
    BQ jag anmäler mig.
    :cool2:

  • mackee

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 20:54

    @Hänkö 527449 wrote:

    Ja just…Karpathos strax utanför Göteborg glömde jag ju! Sorry BQ!!

    Stämmer bra Karpathos ligger strax utanför Götet.
    Man tar bilen till Åsa och käkar en pizza hos Surfan sen kör man tills det står Landvetter där tar man höger hoppar in och trycker upp knäskålarna i stolen framför dricker ett par koppar kaffe och trycker ner några torra bullar.
    Hoppar av och efter en timme så drar man första repan på strippen i Devils.
    Klart att vi ska ha en tävling där oxå.
    Jag har redan satt ett fett kryss i almanackan.
    BQ jag anmäler mig.
    :cool2:

  • marcus

    Medlem
    26 januari, 2009 vid 23:01

    Seglar mycket på norra Öland och upplever precis som Mattias, att det
    efter svenska förhållanden, är väldigt vindsäkert.

    Visst… på syd-sydväst så är sjöbrisen i Haga ofta lite starkare ..men Kårehamn och Böda ligger inte långt efter och på övriga riktningar så är norra Öland oftast att föredra. Det blåser för det mesta mer än prognosen visar…..

    Dessutom tror jag holländarna (och många andra) kommer älska Norra öland, det är ingen slump att Holländska Handelskammaren har en filial i Löttorp.

    Till alla er som lägger ner arbete på att fixa tävlingar så vill jag säga:
    Ni är mina stora idoler !

  • hanko

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 06:52

    Senaste dygnets forskning och egna erfarenheter visar att flera brasor vid valborgsmässofirande på ÖLAND förblir otända pga för mycket vind. Jag har själv fått eldningsförbud av “kära mor” då jag har velat tända rishögen på tomten söder om Löttorp. Nej för fanken……det lär bli vind! Ni har väl hört denna sång som manskörerna sjunger? VINTERN RASAT UT………

    Vintern rasat ut bland våra fjällar,
    drivans blommor smälta ned och dö.
    Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
    solen kysser liv i skog och sjö.
    Snart är sommarn här i purpurvågor,
    guldbelagda, azurskiftande
    ligga ängarne i dagens lågor,
    och i lunden dansa källorne.

    Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
    ut till landet, ut till fåglarne,
    att jag älskar dem, till björk och lindar,
    sjö och berg, jag vill dem återse,
    se dem än som i min barndoms stunder
    följa bäckens dans till klarnad sjö,
    trastens sång i furuskogens lunder,
    vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

    Lyssna vill jag, huru vinden susar
    uti halvutspruckna björkars lund,
    spegla mig i sjön, där anden krusar
    med sin köl det mångbeglänsta sund,
    och i famnen av naturen drömma
    vårens dröm, som ingen tröttat än,
    och min sorg i jaktens lund förglömma,
    fri som skyn där uppå himmelen.

  • badjanne

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 15:08

    När jag kom upp med ideen om landskamp trodde jag aldrig att det skulle bli så här stort. Speciellt inte så tidigt på året.
    HÄRLIGT
    Nu återstår bara att genomföra det hela.
    Tänk ett 20-tal av Hollands bästa speedare kommer och på den här länken har redan 18 (-1) av Sveriges bästa speedare debatterat.

    Nu vore det kul att veta:
    Har det körts någon liknade landskamp tidigare:
    Vad har man för regler?

  • klang

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 19:13

    Hahaha… janne… jag kan inte sätta fingret på om du ser ovanligt stygg ut eller helt vettskrämd… är det möjligt att detta är ansiktsutrycket när sten observerats 2m framöver i 30knop? 🙂

  • badjanne

    Medlem
    28 januari, 2009 vid 07:14

    @Klang 527611 wrote:

    Hahaha… janne… jag kan inte sätta fingret på om du ser ovanligt stygg ut eller helt vettskrämd… är det möjligt att detta är ansiktsutrycket när sten observerats 2m framöver i 30knop? 🙂

    Åh Klang du e för go. Nä jag såg framför mig hur ett osthuvud körde förbi dig på läsidan och dessutom på högkant så vi förlorade hela landskampen Hi,Hi…..

  • mrpop

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 14:02
  • jester

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 14:10

    Ojoj.. länkat till teamswespeed.se var det oxå.. 🙂 Hoppas att dom fattar att mycket är humor på den siten.. 🙂

    Dock verkar dom tro att tävlingen går på Haga?

  • getwet

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 14:26

    Såg det också, dom tror att det är läge att köra bakom sandbankarna……Det är fan dags att lägga om tävlingen asså! Men inte vi.

    Avståndet är också med såg jag…..

  • glader

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 14:28

    Automatöversättningen är grymt imponerande, men ibland blir det roligt

    Quote:
    Vem kan jag eventuellt rida, eller omvänt

    :tongue:

  • appel

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 17:20

    Jamen! Va säger man, ligger här i badet och “spotifyar” fram skön 80 talsmusik i form av Simple Minds, efter 2.5 mils skidåkning i snöparadis. Ömsom skrattande åt Wetties inlägg och den extremt roliga autoöversättningen av Holländarnas forum om Ölandsdrabbningen…Kan inte sluta skratta. Full creed till dig Mattias J som har tagit initiativet till drabbningen, blir bra vad du än väljer för location! Tror som Petter M att “vi” inte har någon nackdel med ett nordligt val av plats med vågor… Risken är ju att Ostisarna kan bli lätt besvikna om det rullar på havet… Grymt PÅ oavsett val av lokal.

  • benke-2

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 17:29

    Kanske det kanske, men bra plattvatten och höga farter är ju roligare än chop, brutna bommar och hjärnskakningar.
    Bra att det är Gps så att man kan köra lite var man vill och undvika choppet.
    Gäller bara att hitta bra ställen för olika vindriktningar, jag tycker det verkar finnas många ouptäckta speedställen på ostkusten tex.
    /Benke

  • mattias-j

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 09:16
    Jester;528047 wrote:
    Ojoj.. länkat till teamswespeed.se var det oxå.. 🙂 Hoppas att dom fattar att mycket är humor på den siten.. 🙂

    Dock verkar dom tro att tävlingen går på Haga?

    Som ni ser i sista inlägget, så vet dom att det är Böda som gäller. Dom hade en diskussion om Haga efter att ha sett klippet från speedtävlingen. Dom fattade inte varför ni inte körde bakom sandbankarna. Och dom hoppades att det inte var där tävlingen skulle gå….

    Detta var dock lite svårt att förstå från den annars underbara översättningen.

  • klang

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 09:17

    Till en början vill jag bara säga att det är riktigt inspirerande det som Mattias & co. har på gång. Stort tack för att ni vill fixa tävling för oss och våra internationella speed-vänner.

    Om våra eldsjälar till arrangörer beskriver tävlingen väl så behöver eventuellt internationella gäster inte bli överraskade. Jag tror att det kan vara bra med t.ex. information kring vilka förhållanden som norra udden och alternativa platser erbjuder vid olika vindstyrkor och riktningar.

    Följande bör finnas i inbjudan

    1.) Tävlingsplatsbeskrivning
    1.1) Allmänt om tävlingsplats och tidigare erfarenheter kring speed på platsen
    1.2) Beskriv hurvida säker tävlingsplats är när det gäller stenar och grund
    1.3) Beskriv vilka säkerhetsåtgärder som kommer att finnas, båtar etc.
    1.4) Tillgång till toalett,kiosk,vindskydd och tak, vatten, el etc.
    1.5) Boende och avstånd till olika saker som mat/affärer etc
    1.6) Parkering och riggytor

    2.) Övrigt kring arrangemang
    2.1) Vad som är inkluderat i tävlingsavgift
    2.1.1) Lunch, Toalett, Vatten etc.?
    2.2) Beskriv arrangerade festligheter
    2.2.1) Clinics
    2.2.2) Grillning/Fest/Disco
    2.2.3) Tillgång till Grillning/Fest/Disco

    Jag tror att om en arrangör informerar väl om vilken typ av tävling som det erbjuds så bör ingen deltagare bli besviken, man har ju alltid valet att stanna hemma… och om man kommer så är förväntningarna på rätt nivå.

    Kämpa på Mattias & Co, hör av er om ni vill ha hjälp med något

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed N:a Öland/Swe-Ned

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.