Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed-omkörningar

  • Speed-omkörningar

    Publicerad av cosmosurfer på 29 augusti, 2011 vid 19:33

    Verkligen roligt att uppleva er i Habo i söndags. Däremot är det inte så skoj att bli omkörd två- tre meter bredvid med den hastighet ni har. Skall det bli ett ordentligt kastfall behöver ni ju inte dra andra med i den. Eller att seglaren bredvid er gör något oförutsett. Jag tycker inte ni skall tumma på säkerheten med andra människors hälsa som insats när ni jagar era rekord. Att minnas att hålla avståndet gäller tydligen lika mycket här som i bilkörning. Men fantastiskt att se er flyga fram över vattnet är det verkligen.

    swe-496 svarade 12 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:15

    hej. jag vet inte om det gäller mig. men jag körde om någon. 4-5m om lovart. problematiken som jag ser det är att det finns många som inte kan väjnings regler. dvs babord väjer för styrbord lovart väjer för lä osv.
    köra om en okänd seglare i lä. kan vara farligt för vissa gippar utan att se bakåt,ner i vind.
    I går slörade jag in för styrbords halsar. varvid jag möter en kille med north segel som ser ut att falla av lite för att väja, istället gör killen en vulkan,eller något liknande framför mig och landar i vattnet. oups tänker jag och får avbryta slören, vartpå jag får spinout i 33knop. jag får dra tillbaka spinouten och passerar killen som står i vattnet med kanske 2m. Om detta var du så förstår jag att det var lite obehagligt. och jag skall väja för någon som är stillastående/drivande., men när man får möte på babords halsar så måste man tydligt ändra kurs och skapa lucka så att det går att manövrera.

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:27

    Man får läsa på väjningsreglerna… Har hänt några gånger att när jag kör “efter” någon o hinner upp de att de helt plötsligt beslutar sig för att gira “90 grader” mot vinden eller gippa… Det är lätt att glömma men man bör hålla uppsikt bakåt innan man gippar eller gör nån manöver… Jag brukar alltid kolla bakåt innan jag stannar/vänder, eller så håller jag kursen hela tiden så ev bakomvarande inte överraskas… Jag tycker inte att detta är något problem i Habo, finns massor med plats för alla.

    Jag kör oftast med ett hel-svart segel, om det nu var jag som åkte förbi lite för nära….

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:36

    jag seglade på ett gaastra 2009 6.7 och en grå manta2006 om det hjälper nåt

  • cosmosurfer

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 11:51

    Kapten K, nej, det var inte jag som gjorde Vulkan. Alla mina freestyletrick är helt genuina och har ännu inte fått några namn. Jag seglade på halvvind och blev omkörd ytterligt nära av någon annan än dig. Att folk gör saker oväntat framför är ju heller inte en höjdare och måste ju vara en mardröm för en speedare, men det var avståndet vid omkörningar jag skulle vilja tjata lite om.

  • john1

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 12:15

    Hej alla surfare.
    Jag har varit med om en som surfade i lovart. plötselig jippar han, segler rakt imot mig och seglar rakt inn i mitt nya segel, totalförstörd.
    Det gäller inte bara “speedare” att det är problem med seglingsregler.
    Jag har känslan av att flera av dom yngre seglarna måste imponera på något sätt och seglar dom ikapp någon eller mot en som inte har kommit igång, så är det tuft att visa sig ( segla nära och fort). Speciellt när det gäller “Speedare” med högre hastighet så är det ett problem.
    Yngre och nya surfare tänker ofte inte på regler med styrbords halsar/segla i kapp etc.
    Vi som har några år på nacken bör uppfostra dom nya.

    JJ i Habo

  • kapten-k

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 12:25

    5m ca beroende på förhållanden och man inte känner varandra. 5cm på slalom tävling. förutsatt at jag inte har nya prylar. då vill jag ha 2m . paddy körde om mig i lovart med ca 10cm på klubbtävling. tur jag inte luffade!

  • swe-496

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 14:13

    Kinetic….Upphinnande båt väjer;)

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 14:30

    SWE496: Självklart! Men om jag ligger sig 15-20m högre upp i vind o drullen framför mig svänger upp tvärt i 90 grader, eller för den delen gippar in framför mig (båda har faktiskt hänt) så har jag ingen sportlig chans att väja, han hamnar ju rakt framför mig. O det finns väl en regel (bondförnuft) som säger att den som gör en manöver skall åtminstone hålla uppsikt? Samma sak i trafiken ju, man kan/får inte byta fil “hur som helst”, man kollar att det är fritt innan. Sen håller jag med om att man har mycket större ytor på vattnet.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 14:31

    Till mast-tvärs då luffningar är förbjudna, eller hur..? Luffningar bör väl å andra sidan bara höra tävlingar till, antar jag? Därmed borde det väl vara så vid friåkning att upphinnande i princip alltid väjer och den upphunne låter bli att luffa. Det är lite glest där jag kör så jag har inte dessa problem men det borde väl vara bäst att alltid försöka köra om i lovart om man kör relativt nära den man hinner upp, annars kan ju gippen komma som en obehaglig överraskning(!).

  • cosmosurfer

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 14:54

    5 m som regel vid omkörningar tycker jag låter bra. Då finns ju viss chans att det inte blir katastrof om någon hittar på nått oväntat.

  • swe-496

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 15:00

    Självklart ska man ju ha uppsikt när man gör en manöver också, ville bara få in den väjningsregeln också;)

  • mr-jibe

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 16:05
    SWE 496;667923 wrote:
    Kinetic….Upphinnande båt väjer;)

    Tack för den! Tänkte precis samma och har dessutom lärt mig den på fbf klass VIII :cool2:

    Det du, Kapten K sa med väjningsregler gäller men upphinnande, akter om tvärs väjer alltid!

  • alken

    Medlem
    5 september, 2011 vid 15:19

    Tycker 5 m låter väldigt lite,både vid omkörning, och ännu mer i 30 knop från varsitt håll , lite spinout eller en sned vågstuds så kan det hela sluta väldigt illa.
    Dessutom: har om någons mast mer än 5m ska man hålla mer än 5m ska man gå mer än 5m ifrån,ifall nån tappar riggen.
    Som en parantes kan sägas att jag fick oväntat besök i mitt segel i somras(i låg fart) när jag höll på att dra min 5.50 höga rigg… tur att farten var så låg och att inget gick sönder. (detta fall är iofs lite OT då det rörde sig om en nybörjare som vinglat)

    Om möjligt tycker jag 10m minst, särskillt om det är ovana surfare inblandade, de kan ju göra vad som helst(lova plötsligt i en by exempelvis). Även när det är väldigt byigt tycker jag man behöver större marginal då farterna inbördes varierar väldigt mycket, folk lovar och faller av mycket, och en del i byarna är väldigt överriggade.

  • kapten-k

    Medlem
    5 september, 2011 vid 19:01
    Alken;668627 wrote:
    Tycker 5 m låter väldigt lite,både vid omkörning, och ännu mer i 30 knop från varsitt håll , lite spinout eller en sned vågstuds så kan det hela sluta väldigt illa.
    Dessutom: har om någons mast mer än 5m ska man hålla mer än 5m ska man gå mer än 5m ifrån,ifall nån tappar riggen.
    Som en parantes kan sägas att jag fick oväntat besök i mitt segel i somras(i låg fart) när jag höll på att dra min 5.50 höga rigg… tur att farten var så låg och att inget gick sönder. (detta fall är iofs lite OT då det rörde sig om en nybörjare som vinglat)

    Om möjligt tycker jag 10m minst, särskillt om det är ovana surfare inblandade, de kan ju göra vad som helst(lova plötsligt i en by exempelvis). Även när det är väldigt byigt tycker jag man behöver större marginal då farterna inbördes varierar väldigt mycket, folk lovar och faller av mycket, och en del i byarna är väldigt överriggade.

    10m??? skojar du?

  • joth

    Medlem
    5 september, 2011 vid 22:00

    Jag tror att speedarna i Habo försökte sig på mile och då behöver man hela sträckan mellan bjärredsbryggan och brygan vid dungen. Då blir det höga farter in där de flesta kör. Annars så brukar nog många av oss hålla till mer mot bjärredsbryggan för att inte riskera incidenter.

    Och reglerna måst man ha koll på, samtidigt som det finns en viss självbevarelse drift hos de flesta av oss. Jag själv chansar aldrig när det går 30+ knop. Håll alltid avstånd. De jag känner kan man köra tuffare med då de vet vad som gäller men inte när det är okända på vattnet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed-omkörningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.