Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

  • lbj

    Medlem
    11 september, 2008 vid 21:10

    MacTS SWE-171 startade ju den här länken för att diskutera former för speedsufing 2009 och inte för att kasta skit på andra seglingklasser.
    Vill Kite arrangera SM 2009 får dom gärna bjuda in vilka seglingklasser dom vill men Speedsurfing cup och SM kommer inte att bjuda in Kite.
    Fortsatt diskusion få ni sköta på kiteforum.
    Finns det ingen moderator på STEFFO som kan radera ovidkommande inlägg??
    OK Fler positiva synpunkter på speedsufing mästerskap 2009 efterlyses

  • faster

    Medlem
    11 september, 2008 vid 22:12

    Förstår att du inte gillar kite! iofs är det en svordom inom swespeed.

  • jester

    Medlem
    12 september, 2008 vid 05:32

    Jag är moderator… Jag tycker Haze-frågan var hyfsat relevant. Inläggen ligger kvar, iaf så länge det hela sker på en bra nivå. Hänkö har tagit bort sina egna inlägg, btw.

  • imported_macts

    Medlem
    12 september, 2008 vid 06:06

    Jag ser inget problem att vi diskuterar frågan om att samköra med kite….finns ju både för och nackdelar med det också! Låt det inte spåra ur bara så det blir en Kite vs windsurftråd…såna finns det gott om ändå som man kan skriva i om man har åsikter i det ämnet.

  • jester

    Medlem
    12 september, 2008 vid 06:12

    Alla inlägg med “smutskastning” kommer utan förvarning att tas bort.

  • lbj

    Medlem
    12 september, 2008 vid 06:28
    faster;499079 wrote:
    Förstår att du inte gillar kite! iofs är det en svordom inom swespeed.

    faster är det mig du menar så tar du fel
    Hänkö tack för att du tog bort skitsnacket
    /LBj

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 07:30

    Ok!!

    Som sagts i tidigare inlägg så är mitt förslag att tävlingarna på Haga samt TT anordnas den första riktigt bra helgen under maj resp oktober..

    Dvs att fyra helger i maj för hagapark och fyra helger i oktober för TT är potentiella tävlingshelger. Dessa två platser känns som de är det bästa speedvattnen i Sverige och övriga tävlingar kan ha samma upplägg som nu fast med en högre gräns för minsta vind.

    Det som är negativt med ovanstående förslag är att flera helger blir “uppbokade” och därmed att eventuella privata intressen går i lås, flera hotellnätter, sur fruga etc..

    Förbättringarna av ovanstående förslag kan vara att tävlingen hålls under en dag inte två samt att den första indikationen på ev tävling ska ges senast onsdag(på surfzone.se) samt att beslut om tävling ska vara fattat samt upplagt på surfzone.se senast fredag fm..
    På så vis så vet tävlingsdeltagare samt familjer att det är fritt fram att hitta på annat från och med onsdag om inget sagts på surfzone.se samt så behöver man inte oroa sig för dyr övernattning då tävlingen hålls under en dag..

    Med detta förslag så borde vi få bra med vind på tävlingarna så att bästa speedare vinner, samt så behöver ingen ta långa körningar på tveksamma prognoser..

  • getwet

    Medlem
    12 september, 2008 vid 08:08

    @P Malmkvist 499131 wrote:

    Ok!!

    Som sagts i tidigare inlägg så är mitt förslag att tävlingarna på Haga samt TT anordnas den första riktigt bra helgen under maj resp oktober..

    Dvs att fyra helger i maj för hagapark och fyra helger i oktober för TT är potentiella tävlingshelger. Dessa två platser känns som de är det bästa speedvattnen i Sverige och övriga tävlingar kan ha samma upplägg som nu fast med en högre gräns för minsta vind.

    Det som är negativt med ovanstående förslag är att flera helger blir “uppbokade” och därmed att eventuella privata intressen går i lås, flera hotellnätter, sur fruga etc..

    Förbättringarna av ovanstående förslag kan vara att tävlingen hålls under en dag inte två samt att den första indikationen på ev tävling ska ges senast onsdag(på surfzone.se) samt att beslut om tävling ska vara fattat samt upplagt på surfzone.se senast fredag fm..
    På så vis så vet tävlingsdeltagare samt familjer att det är fritt fram att hitta på annat från och med onsdag om inget sagts på surfzone.se samt så behöver man inte oroa sig för dyr övernattning då tävlingen hålls under en dag..

    Med detta förslag så borde vi få bra med vind på tävlingarna så att bästa speedare vinner, samt så behöver ingen ta långa körningar på tveksamma prognoser..

    Det där tog du från SSM va? 😉 Bra förslag, då kan vi direkt göra ett SSM till SM status!

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 08:26
    getwet;499144 wrote:
    Det där tog du från SSM va? 😉 Bra förslag, då kan vi direkt göra ett SSM till SM status!

    Hmm!! Ska läsa ssm texten, vilket jag gjorde hastigast när den presenterades, men förslagen jag lade fram är väl saker jag hört av dig(numera febersjuk vågryttare som snart kommer köpa långa kitesurfingshorts) och speedare här på konfen och tycker låter väldigt bra..

  • jester

    Medlem
    12 september, 2008 vid 08:28

    Tilläggas bör att jag inte skulle tagit bort Hänkös inlägg. Såg inga problem med dom.

    Moderatorerna på Surfzone har en ganska snäll inställning överlag. Även om kanske vissa trådar i huvudkonfen ballar ut lite för ofta.

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 08:39
    getwet;499144 wrote:
    Det där tog du från SSM va? 😉 Bra förslag, då kan vi direkt göra ett SSM till SM status!

    Förslaget med ssm är ju riktigt bra men som jag förstår så kan vilket spot som hellst bli aktuellt för race samt under vilken helg som hellst.. Utmaningen där kanske kan vara att få alla överrens om vilket spot som är fördelaktigast för den givna blåsiga helgen.. Om ett spot exempelvis TT är bestämt för helgerna i oktober så vet ju alla vad som gäller..

  • imported_macts

    Medlem
    12 september, 2008 vid 10:57

    @P Malmkvist 499157 wrote:

    Förslaget med ssm är ju riktigt bra men som jag förstår så kan vilket spot som hellst bli aktuellt för race samt under vilken helg som hellst.. Utmaningen där kanske kan vara att få alla överrens om vilket spot som är fördelaktigast för den givna blåsiga helgen.. Om ett spot exempelvis TT är bestämt för helgerna i oktober så vet ju alla vad som gäller..

    Spelar det så stor roll om man betämmer att det “måste” vara TT en viss månad. För mig är det ointressant om jag ska till Haga, TT, Klagsham, gävle. Helgen är ju ändå uppbokad….
    Mitt förslag om man går på ett sådant upplägg är att det finns en liten tävlingskommité som avgör baserat på prognos/fågelbon på haga/andra faktorer vilket spot som är lämpligast den helgen. Man bör på onsdag kunna göra en preliminär bedömning och sedan tex tor-kväll fastslå var tävlingen blir.

    Tävlingarna kan köras med ett minimum av administration, men man bör nog ha en “tävlingsansvarig” utsatt för resp möjlig tävlingsplats. Jag antar att man skulle kunna utse tex 5-6 potentiella tävlingsplatser i Sverige.

  • joth

    Medlem
    12 september, 2008 vid 11:24

    Med risk att få skäll då jag inte riktigt läst alla inläggen 100% igt så tycker jag att kalla det SM med en tävling på Karpathos inte riktigt låter rätt.

    Att ha en tävling där med endast Svenskar har jag inga som helst problem med dock. Måste ju ge mycket i form av bootcamp och höja nivån på fler speedare i Sverige.

    Jag har inte själv kunnat delta i någon tävling i år av olika anledningar utan bara varit med på SweSpeed Syd ett par gånger. Men får lite 80-90 tals vibbar där det börjar bli en liten elitklick som kör men det är kanske en naturlig följd av många tävlingar, förhållanden och lokation. Det är helt enkelt för svårt att få till tävlingar och man som amatör har inte möjlighet att boka upp flera helger. Men hoppas som sagt att Speedmeetings och speed/slalom tävlingar fortfarande kommer finnas i Sverige.

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:22
    MacTS;499190 wrote:
    Spelar det så stor roll om man betämmer att det “måste” vara TT en viss månad. För mig är det ointressant om jag ska till Haga, TT, Klagsham, gävle. Helgen är ju ändå uppbokad….
    Mitt förslag om man går på ett sådant upplägg är att det finns en liten tävlingskommité som avgör baserat på prognos/fågelbon på haga/andra faktorer vilket spot som är lämpligast den helgen. Man bör på onsdag kunna göra en preliminär bedömning och sedan tex tor-kväll fastslå var tävlingen blir.

    Tävlingarna kan köras med ett minimum av administration, men man bör nog ha en “tävlingsansvarig” utsatt för resp möjlig tävlingsplats. Jag antar att man skulle kunna utse tex 5-6 potentiella tävlingsplatser i Sverige.

    Nee!! Inte måste det vara just TT en månad.. Det helt optimala är väl att plats helt bestäms efter prognos.. Det passar iaf mig bra, men hur det är för andra vet jag inte?? Det kan ju vara så ett helgerna i maj resp okt är potentiella tävlingshelger och den lilla tävlingsmommitén avgör var vi speedar.. Det borde iaf vara bra med en begränsad tidsperiod när tävlingen ska äga rum annars kan det ju vara svårt att boka in..
    Kan anmäla mig som 08-(vart ska vi speeda ansvarig) om nu getwet blir skåning..:wink:

  • haze

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:44

    jester: Tackar och jag tycker fortfarande att man kan samköra tex SM eller andra tävlingar. Och jag är verkligen inte ute efter att smutskasta någon. Är själv gammal vindsurfare från början.

    Sen så är det tex lättare kanske att få sponsorer om man samkör om ni är intresserad av detta bland annat. Finns mycket som är lättare att samköra saker med om det är två olika saker inom samma disciplin. Jag vet då jag har arrangerat ex antal skid och snowboard tävlingar tex. Och då visade dig sig att bägge målgrupperna har samma sponsorer som gärna gick in på en tävling tillsammans.

    Det är bara ett förslag så jag förstår inte att vissa blir så upprörda. Klart vi kan diskutera detta på kiteforumet men vad hjälper det till att köra tillsammans. Ingen av er hänger väl där? Jag hänger ganksa mycket hät då jag är intresserad av speed i alla dess former.

    //H

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.