Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:46
    joth;499203 wrote:
    Med risk att få skäll då jag inte riktigt läst alla inläggen 100% igt så tycker jag att kalla det SM med en tävling på Karpathos inte riktigt låter rätt.

    Att ha en tävling där med endast Svenskar har jag inga som helst problem med dock. Måste ju ge mycket i form av bootcamp och höja nivån på fler speedare i Sverige.

    Jag har inte själv kunnat delta i någon tävling i år av olika anledningar utan bara varit med på SweSpeed Syd ett par gånger. Men får lite 80-90 tals vibbar där det börjar bli en liten elitklick som kör men det är kanske en naturlig följd av många tävlingar, förhållanden och lokation. Det är helt enkelt för svårt att få till tävlingar och man som amatör har inte möjlighet att boka upp flera helger. Men hoppas som sagt att Speedmeetings och speed/slalom tävlingar fortfarande kommer finnas i Sverige.

    Tror iof att 90-tals vibbar erhålls genom att envisas försöka köra speedtävlingar i Sverige med bestämda datum.. Det var väl genom känslan att aldrig kunna tävla pga dåligt med vind för ex slalom/racing som formula växte fram och som är kul och möjligt att utföra var och varannan dag.. Med våra gps:er så har ju helt nya möjligheter öppnats och med hjälp av surfzone.se kan alla veta när och var tävlingarna ska äga rum.. Tror det blir mer spännande att vänta på den perfekta helgen då det blir tävling än att sitta på en strand i vårt avlånga land och hoppas på 6m/s och kanske byar på 8m/s..:wink:

  • p-malmkvist

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:59
    Haze;499271 wrote:
    jester: Tackar och jag tycker fortfarande att man kan samköra tex SM eller andra tävlingar. Och jag är verkligen inte ute efter att smutskasta någon. Är själv gammal vindsurfare från början.

    Sen så är det tex lättare kanske att få sponsorer om man samkör om ni är intresserad av detta bland annat. Finns mycket som är lättare att samköra saker med om det är två olika saker inom samma disciplin. Jag vet då jag har arrangerat ex antal skid och snowboard tävlingar tex. Och då visade dig sig att bägge målgrupperna har samma sponsorer som gärna gick in på en tävling tillsammans.

    Det är bara ett förslag så jag förstår inte att vissa blir så upprörda. Klart vi kan diskutera detta på kiteforumet men vad hjälper det till att köra tillsammans. Ingen av er hänger väl där? Jag hänger ganksa mycket hät då jag är intresserad av speed i alla dess former.

    //H

    Problemet med att anordna en tävling i speed med kite samt windsurfing är att sättet vi mäter våra farter skiljer sig.. I windsurfing sitter gps:en på axeln och den farten vi får på axeln stämmer väl överens med hela farkostens(bräda, segel surfarens) fart.. När ni kitesurfar så har ni precis som windsurfarna gps:en på axeln men den farten ni får på displayen(åkarens fart) kan skilja sig markant från farten på draken(farkosten)..
    Lyckas ni mäta er fart på hela farkosten(åkare inkl kite) så ser iaf jag inte några som hellst problem med att vi kan tävla tillsammans.. Kanske kan en gps i kiten lösa problemet???

  • haze

    Medlem
    12 september, 2008 vid 15:14

    Jo men jag menar fortfarande inte att vi skall tävla i samma klass. För det är ju inte så rättvist. Men att arrangera tävlingar tillsammans kan man göra i alla fall. Så förstår jag inte vad du menar att åkarens fart är snabbare än kitens. Det är en omöjlighet på en sträcka längre än 2 meter typ. Om du menar det som har diskuteras med slunging. Eller menar du att vi kan köra kiten i 8:or? Det första funkar inte att göra det på 500 meter till exempel. Men som sagt fortfarande så är det två olika farkoster men samma dicisplin (hur fan stavas det).

    //H

  • tobhed

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:25

    En praktiskt detalj, om vi nu ska redovisa heat på samma sätt som vi gör idag, är att vi borde köpa in 2 billiga bärbara datorer samt en enkel skrivare så att vi kan redovisa resultat/heat samt anslå detta. Detta “kit” kunde då få åka med på tävlingarna så att vi har detta på plats.

    Ska vi vidare ha “flytande” tävlingar utan fasta datum så måste vi även vara beredda på att det blir svårt med funktionärer etc. Vi måste alltså själva vara beredda på att stoppa in vår egen GPS-data från minneskortet till GPSresults för att kunna redovisa.
    Jag ser dock inga problem i det här sistnämnda, det är snarare en naturlig utveckling.

    Använder vi däremot funktionaliteten i GPSSS så kan vi glömma ovanstående, dock gillar jag detta med heat med all spänningen etc som det tillför. Jag ser därför gärna att vissa tävlingar har kvar heaten, medans andra kan köras efter swespeed konceptet.

    Jag kommer lätt att åka till Karpathos igen nästa år, kan/vill fler följa med då är det bara roligt och kan vi dessutom köra en tävling samtidigt då blir det riktigt skoj.

  • jfr007

    Medlem
    12 september, 2008 vid 20:31

    Instämmer med LarsD. SM seglas i Sverige.

  • klang

    Medlem
    12 september, 2008 vid 21:41

    Jag röstar för en deltävling på Karpathos. SM vill jag nog helst ha i Sverige faktiskt, främst av den anledning att alla måste ha någorlunda rättvisa möjligheter att vara med.

  • getwet

    Medlem
    13 september, 2008 vid 04:19

    Det här tycker jag var svårt, SM alltså! Jag själv kan tänka mig att åka till Karpathos för att segla, mer än gärna. Men det e ja de……Bara för att jag har möjligheten att åka som jag vill så betyder inte det att alla andra kan/vill/får.
    Ett SM ska natulrligtvis därför genomföras i Sverige, men kanske efter konceptet som Petter beskrev. Lite flytande helger en månad på våren, blir det inget så lite flytande helger en månad på hösten. Det borde ju faktiskt vara lättare för alla att åka en helg inom Sverige än att åka en vecka till Karpathos även om man nu måste vara standby ett par helger.

    Risken är också överhängande som någon redan påpekat att det bara blir “eliten” som drar iväg, det vore trist om nästa års SM skulle dra ca 10-15 gubbar pga av en resa till en Grekisk ö, istället för de fyrtiotal som arrangemanget hittills lyckats dra till sig.

    Jag ser gärna ett jättegäng svennar på Karpathos nästa sommar, ja e me på de, men att köra SM, NÄ!

  • imported_macts

    Medlem
    13 september, 2008 vid 08:54

    @getwet 499395 wrote:

    Det här tycker jag var svårt, SM alltså! Jag själv kan tänka mig att åka till Karpathos för att segla, mer än gärna. Men det e ja de……Bara för att jag har möjligheten att åka som jag vill så betyder inte det att alla andra kan/vill/får.
    Ett SM ska natulrligtvis därför genomföras i Sverige, men kanske efter konceptet som Petter beskrev. Lite flytande helger en månad på våren, blir det inget så lite flytande helger en månad på hösten. Det borde ju faktiskt vara lättare för alla att åka en helg inom Sverige än att åka en vecka till Karpathos även om man nu måste vara standby ett par helger.

    Risken är också överhängande som någon redan påpekat att det bara blir “eliten” som drar iväg, det vore trist om nästa års SM skulle dra ca 10-15 gubbar pga av en resa till en Grekisk ö, istället för de fyrtiotal som arrangemanget hittills lyckats dra till sig.

    Jag ser gärna ett jättegäng svennar på Karpathos nästa sommar, ja e me på de, men att köra SM, NÄ!

    Jag är med dig Micke (och flera andra)! SM ska nog va i Svedala, däremot vore det kul att köra en tävling på Karpathos

  • andersbq

    Medlem
    14 september, 2008 vid 06:08

    Lite “flytande” helger under våren och hösten innebär således att man kanske måste boka upp sisådär 6-8 helger… Har ni inget liv?
    Fördelen med att åka till ett ställe med vind är det det till 98% säkerhet levererar.

  • tobhed

    Medlem
    14 september, 2008 vid 06:53
    andersbq;499560 wrote:
    Lite “flytande” helger under våren och hösten innebär således att man kanske måste boka upp sisådär 6-8 helger… Har ni inget liv?
    Fördelen med att åka till ett ställe med vind är det det till 98% säkerhet levererar.

    Håller helt med här, med fru och 2 barn så kan jag inte leva på “stand-by” i 6-8 veckor. I så fall är det bättre och chansa som vi gjorde igår, blie det absolut ingen vind så ställ in

  • imported_macts

    Medlem
    14 september, 2008 vid 08:22

    Här kommer mitt förslag (det mesta plockat från andras idéer):

    *Bokar in en helg i maj (med en fast reservhelg) samt en helg i oktober (med en fast reservhelg). Oktober tävlingen är även klassad som SM.
    * vi ser till att skaffa tävlingsansvariga på ställen som är intresserade att anordna tävling.
    * Vi bildar en tävlingskommité som är ansvariga att bestämma var tävlingen ska gå baserat på prognos. Vi definierar vilka hålltider som ska gälla för utlysande av tävling samt hur sent man får blåsa av den (tex. första indikation ons kväll var tävling går, beslut tors kväll osv)
    * Vi lägger till en deltävling i cupen på Karpathos (men inte SM). Då kör vi ca en vecka och om möjligt samkör med andra länder samt har den i anslutning till världscup-tävlingen.
    *en tävling av 3 får räknas bort i slutresultatet (så man tex kan välja bort att åka till Karpathos men ändå ha en chans till bra resultat i cupen)

    Summa sumarum: 3 st tävlingar i cupen. 1 i maj, 1 i aug (Karphatos) och 1 i okt. Kompletteras sen med de lokala speedcuperna som dock ej utlyses vid dessa datum.

    Jag tillhör själv den skara som måste planera min tid och jonglera med jobb/familj osv och får väldiga problem att övertyga min bättre hälft att jag måste frigöra alla helger i Maj och okt för ev tävlingar, men max 2 helger/mån kan fungera. Fördelen med att inte ha fasta tävlingslatser är ju också att chansen att proggen ska va ok på nån av de utsatta tävlingsplatserna är ju större än att det ska va det på ett bestämt ställe.
    I mitt fal så måste jag ju också åka ganska långt till dom flesta ställen, så det kvittar för mig vart jag åker.

  • p-malmkvist

    Medlem
    14 september, 2008 vid 09:37
    MacTS;499582 wrote:
    Här kommer mitt förslag (det mesta plockat från andras idéer):

    *Bokar in en helg i maj (med en fast reservhelg) samt en helg i oktober (med en fast reservhelg). Oktober tävlingen är även klassad som SM.
    * vi ser till att skaffa tävlingsansvariga på ställen som är intresserade att anordna tävling.
    * Vi bildar en tävlingskommité som är ansvariga att bestämma var tävlingen ska gå baserat på prognos. Vi definierar vilka hålltider som ska gälla för utlysande av tävling samt hur sent man får blåsa av den (tex. första indikation ons kväll var tävling går, beslut tors kväll osv)
    * Vi lägger till en deltävling i cupen på Karpathos (men inte SM). Då kör vi ca en vecka och om möjligt samkör med andra länder samt har den i anslutning till världscup-tävlingen.
    *en tävling av 3 får räknas bort i slutresultatet (så man tex kan välja bort att åka till Karpathos men ändå ha en chans till bra resultat i cupen)

    Summa sumarum: 3 st tävlingar i cupen. 1 i maj, 1 i aug (Karphatos) och 1 i okt. Kompletteras sen med de lokala speedcuperna som dock ej utlyses vid dessa datum.

    Jag tillhör själv den skara som måste planera min tid och jonglera med jobb/familj osv och får väldiga problem att övertyga min bättre hälft att jag måste frigöra alla helger i Maj och okt för ev tävlingar, men max 2 helger/mån kan fungera. Fördelen med att inte ha fasta tävlingslatser är ju också att chansen att proggen ska va ok på nån av de utsatta tävlingsplatserna är ju större än att det ska va det på ett bestämt ställe.
    I mitt fal så måste jag ju också åka ganska långt till dom flesta ställen, så det kvittar för mig vart jag åker.

    Tycker detta låter riktigt bra.. Ska vi nu ta och rösta om detta så alla speedare kan åka till brädseglarförbundets årsmöte och rösta igenom förslaget..

  • imported_macts

    Medlem
    14 september, 2008 vid 09:54

    ett litet tillägg:

    Om Karpathos-tävlingen av olika skäl inte går att genomföra så kan vi lägga en tävling i sep på hemmaplan enligt samma principer som dom andra.

  • p-malmkvist

    Medlem
    14 september, 2008 vid 09:57
    andersbq;499560 wrote:
    Lite “flytande” helger under våren och hösten innebär således att man kanske måste boka upp sisådär 6-8 helger… Har ni inget liv?
    Fördelen med att åka till ett ställe med vind är det det till 98% säkerhet levererar.

    Det är väl ändå bättre med en begränsad period där tävlingarna ska hållas, exempelvis 2-4 helger en månad där prognosen avgör vilken helg som det ska bli race jämfört med “bara” en helg där det knappast i Sverige är 98% säkert med leverans av vind..

    Tycker det är betydligt mera “liv” att vänta på riktigt bra förhållanden för speedsurfing under några helger(man kan ju alltid boka in något annat efter onsdagen om det inte blir tävling) än att köra 80 mil enkel resa för att sitta på stranden ev köra i speed i 5-9m/s pga det var bestämt med bara en helg där tävlingen kunde äga rum..

    Röstar iaf på förslaget från Mac..

  • tobhed

    Medlem
    14 september, 2008 vid 10:22

    I stort ett bra förslag från MacTs!

    1:a Maj är väl dock lite tidigt, Haga tävlingen brukar vara i mitten av Maj.
    Känns också som om Maj-tävlingen ät riktat mot Haga & oktober tävlingen är riktad mot TT. Även om det inte har blivit så i år så är Klagshamn (eller Habo) ofta bra i slutet av Maj. Tror också att det är bra att ha en grov vägledning om var tävlingarna ska vara, är vinden kass eller liknande så byter man bara spot mot någon som passar bättre.

    deltävling 1 i början/mitten av Maj – enligt plan på Haga
    deltävling 2 i slutet av Maj alternativt september – Klagshamn/Habo
    deltävling 3 Juli/augusti – Karpathos
    deltävling 4 (och SM) oktober – TT

    …och man får räkna bort en deltävling

Sida 3 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.