• spinn out

    Publicerad av callewikner på 28 april, 2006 vid 17:39

    hej nån som har några bra tips på hur man undviker den jevla spinnouten?!
    otroligt irriterande när man har grymt flow och brädan bara ger sig iväg under en.

    mvh calle

    snaffe svarade 18 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • the_novice

    Medlem
    28 april, 2006 vid 17:51

    Att inte ha några repor på fenan, samt rätt trim på riggprylarna så att man inte får allt tryck på bakfoten är viktigt. Sedan gäller det att inte trycka för hårt eller hastigt på fenan när man passerar chop…

    En test man kan göra när man seglar är att titta bakåt på “kölvattnet”. Det skall inte bli något spår efter fenan där luft kan sugas ner, har du det så trycker du förmodligen för hårt på bakfoten i förhållande till farten.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 april, 2006 vid 21:06

    Det där med att trycka för hårt kan man ofta ta med en nypa salt, anser jag. Oftast är det viktigare med ett jämnt tryck, om man hela tiden varierar sitt tryck så brukar man få många spinouter för då brukar man chockbelasta fenan till och ifrån. I alla fall om man inte har för liten fena då.

    I nåt gammalt nummer av Windsurf beskrev Peter Hart en stor, stark kille med jättelika spinoutproblem. Han gjorde allt han kunde för att inte trycka för hårt med bakfoten, ändå spann han ut hela tiden. Hart sa: Ta lite sats och precis när du seglar förbi mig vill jag att du provocerar fram en spinout. Naturligtvis tryckte killen allt vad han hade med bakfoten och genast blev belastningen på fenan jämn och killen kunde inte få spinout hur han än försökte.

  • snaffe

    Medlem
    29 april, 2006 vid 08:14

    pröva en annan fena

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.