• Publicerad av karnan på 23 juni, 2005 vid 12:48

Det var väl fler än jag som jublade över vinden igår. Fick för första gången denna säsong anledning att rigga 5.4. Härligt! Men jag fick samtidigt storartade bekymmer med trimmet. Seglet är ett Arrows Hawks med 2 cambers, och jag har seglat det några gånger men inte tillräckligt ofta för att få riktig känsla för det. Efter en del meckande tror jag mig fått hyfsad ordning på det. Det stora problemet var dock hopplöst jobbiga spinouts, och det är dessa jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Speciellt på ena bogen släppte det mest hela tiden. En anledning till detta är väl att jag är hänvisad till en alldeles för stor bräda, en 115 liters freeride. En annan att fenan är ganska sliten. Men om man nu bortser från detta — ja, jag ska slipa fenan och med tiden ska jag väl ha råd med en mindre bräda — finns det något att göra med trimmet eller stancen som reducerar problemet?

/Johan

rasmus_w svarade 19 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • calle_b

Medlem
    23 juni, 2005 vid 13:48

hmmm. Bra fråga. Under min camber-tid körde jag runt med ett NS Pyro 6.5 i ganska mkt vind(det blåste mer då, jag är helt säker). Denna rigg(60% kol mast) o bom var det alltid drag i, och seglade jag i full spätta på min Bic Veloce 101 liters med 32(eller va det 34)cm halvslitna fena, så var spinnouten där.
    Jag körde sittsele då och hängde därför ut mycket från brädan, och tryckte på fenan mer i sidled än uppifrån. Och så fort jag skulle upp och gippa eller annat och jag la för mycket tryck på fenan(uppifrån) så släppte det.

Summa summarum är väl att inte stå för upprätt
    fenan, samt som du redan är inne på, fixa fenan.
    En risig fena släpper naturligtvis mer än en fin fena. Plus att det går långsammare wink.gif

Stancen är alltså, utåt och hålla ett jämnt hårt tryck mot fenan. Inte ybermycket tryck, men lagom…

Slalom-surfarna kommer nog svara här illa kvickt och dom har nog lite bättre koll än vad jag har på din typ av segling.

BLÅÅÅÅÅÅÅS

/calle

• eb0n

Medlem
    23 juni, 2005 vid 17:41

Enligt gurun Guy Cribb är felplacerade (för långt fram) hängseletampar en av de vanligare orskaerna till spinouts, de flesta har dessa alldeles för långt fram på bommen. Kolla dessa och justera noga noga, det gör stor skillnad.

• karnan

Medlem
    23 juni, 2005 vid 19:48

Hum, låter som två synnerligen vettiga svar. Jag var påväg att börja mecka med tamparna, men jag bestämde mig för att spara dem till nästa försök. Och stancen är garanterat en stor del av sanningen. Känner igen beskrivningen du gör.

Stort tack (och det är klart att så hjälpsamma seglare får extra mycket vind till helgen)

/Johan

• big_jeppe

Medlem
    23 juni, 2005 vid 20:22

Har du bytt bräda nyligen eller är du möjligen lite ringrostig i början på säsongen? Jag har bytt ut 2 brädor under 2003-2004. I början så fick jag klart mer spinouter än jag får nu med samma grejor. Jag tror att när jag inte var riktigt inkörd på brädan så gick jag ibland lite för hårt mot vinden. Det skiljer ju en hel del på olika kit-kombinationer hur mycket tryck man kan lägga på fenan.

• rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2005 vid 23:21

Spinout kan ha massor av skumma orsaker. Jag hade spinoutproblem för länge sen när jag körde med för mjuk mast till ett segel. Jag köpte rätt mast och sen var spinouterna ett minne blott.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.